فعالان حقوق زن: جامعه جهانی مسوول نقض حقوق بشری در افغانستان است

شماری از مدافعان حقوق زن در واکنش به اظهارات اخیر رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، می‌گویند که امریکا و حامیانش در قبال وضعیت کنونی، به ویژه نقض حقوق بشری، در افغانستان مسوول اند.

خانم امیری روز دوشنبه دوم جنوری در تویتی خطاب به زنان و دختران افغانستان نوشته بود: “من صدای شما را می‌شنوم، در کنار تان ایستاد می‌شوم و تمام تلاش خود را برای حمایت از دسترسی شما به تحصیل و کار انجام خواهم داد تا شما بتوانید ضروریات خانواده‌های خود را تامین کرده و به طور معنادار به یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات مشارکت نماييد.”

اما مولوده توانا، یکی از مدافعان حقوق زن، به صدای امریکا گفت که ایالات متحده و حامیانش، در یک شرایط بسیار بد افغانستان را به یک گروه “تروریستی” تحویل دادند و از همین‌رو آنچه این کشور از رهگذر نقض حقوق بشری شاهد است، آنها مسوول اند.

توانا افزود: “این‌ها با نشر تویت‌ها یا پیام‌ها می‌خواهند همان مسوولیت خود را رفع بکنند، در حالی که با نشر همچون تویت‌ها هیچ درد مردم دوا نمی‌شود و مسوولیتی را که آنها در قبال مردم دارند، متاسفانه فراموش کردند و اصلاً توجه به وضعیت ندارند.”

معصومه حسینی، یکی از فعالان دیگر حقوق زن، روز سه‌شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) به صدای امریکا گفت در شرایطی که هر روز محدودیت‌ها بر زنان افغانستان بیشتر می‌شود، “خانم رینا امیری، بازیگری سیاسی بیش نیست. مهم اینجا است که ما در شرایط دشوار و بد با زنان افغانستان کار عملی داشته باشیم، در صورتیکه هیچ کاری عملی نداشتیم، هر واکنش رینا امیری وضعیت را برای زنان افغانستان تنگ‌تر و بدتر ساخت نه بهتر. خانم امیری از این پس صدای زنان افغان نباشد، زنان افغانستان به چنین صداها نیاز ندارند و در شرایط سخت و دشوار کنونی افغانستان، روزی زنان این کشور صدای خودشان خواهند بود.”

شیبا رووفی، مدافع حقوق زنان، گفت که زنان افغانستان کارکرد پانزده ماهۀ رینا امیری را متوجه شده اند و مدعی شد که او “برای طالبان لابی می‌کند”. به گفتۀ او، خانم امیری خطاب به زنان افغانستان می‌گوید که شما در مقابل طالب بایستید، در صورتیکه دست همه خالی است و “ایستادگی چه معنایی دارد؟”

رووفی افزود: “من منحیث یک زن که در داخل افغانستان زندگی می‌کنم و فضای زندگیم فوق‌العاده تنگ شده، خطاب به رینا امیری می‌گویم که اگر از زنان افغانستان نمایندگی می‌کنی، باید صاف و ساده در مقابل گروه تروریست ایستاد شوی و لابی‌گری طالب را نکنی، به مردم افغانستان خدمت کنی.”

منع آموزش مکاتب دختران، بستن مراکز آموزشی، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها و پارک‌های تفریحی به روی زنان و دختران، منع سفر بدون محرم، ممنوعیت تحصیلات عالی و کار در سازمان‌ها و نهادهای غیرحکومتی از جمله محدویت‌های عمدۀ طالبان است که از اگست ۲۰۲۱ به این طرف بر زنان افغانستان وضع شده است.

این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سوی طالبان بر حقوق و آزادی‌های فردی و مدنی زنان با واکنش گستردهٔ بین‌المللی روبرو شده و ملل متحد و شمار زیاد کشورهای جهان از پیامدهای ناگوار آن هشدار داده اند.

(صدای امریکا /3 جنوری 2023)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x