نگرانی‌ها از حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان

برخی از شرکت کنندگان نشست “پیکار با هراس‌افگنی” از آنچه‌که حضور و فعالیت شماری از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان می‌دانند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

نماینده دایمی اسپانیا در سازمان ملل متحد، در این نشست بر جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به لانه هراس‌افگنان تاکید ورزید.

نمایندگی دایمی افغانستان، کانادا، اسپانیا در سازمان ملل متحد و دانشگاه پرینستون به هدف پشتیبانی از “هفته پیکار با هراس‌افگنی”، نشستی را در مقر سازمان ملل برگزار کردند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، به این باور است که حضور گروه‌های هراس‌افگن به ویژه انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستانی به بخش‌های از افغانستان، این کشور را به پایگاه هراس‌افگنی مبدل خواهد کرد.

آقای فایق در این باره گفت: «نگرانی‌های فزاینده در مورد حضور بیش از ۲۰ گروه هراس‌افگن و جنگجویان گروه‌های هراس‌افگن خارجی در افغانستان، جابجایی تحریک طالبان پاکستان به ولایت‌های شمالی افغانستان و تهدیدات و چالش‌های امنیتی برای کشورهای منطقه، جهان و خود افغانستان وجود دارد و این موضوع هشدار می‌دهد که افغانستان یک‌بار دیگر به پناه‌گاه هراس‌افگنان تبدیل می‌شود اما این مورد به طور مداوم از سوی طالبان رد شده است.»

آنا خیمنز، معاون نماینده دایمی اسپانیا در سازمان ملل متحد، در این نشست گفت: «ما همچنان در مورد فعالیت‌های هراس‌افگنی از افغانستان بسیار نگران هستیم. نگرانی بزرگی در مورد حضور و فعالیت گروه‌های گونه‌گون هراس‌افگنی در افغانستان وجود دارد. ما گواه حملاتی در افغانستان بوده‌ایم که گروه‌های مذهبی و اقلیت‌های قومی را هدف قرار می‌دهند. در هر صورت افغانستان در آینده نباید به پایگاهی برای گروه‌های هراس‌افگن مبدل شود.»

اما سخنگوی امارت اسلامی بار دیگر حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان را رد می‌کند و می‌افزاید که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه جهان نخواهد بود.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: «تشویش‌هایی که در این راستا وجود دارد، درست نیست. تأکید ما منافع اولیای ما و همچنان استراتیژی ما این است که خاک افغانستان علیه کسی تهدید نباشد، بلکه باید محور همکاری‌ها باشد، محور اقتصاد باشد و ثبات و صلح در اینجا دوام داشته باشد.»

اوضاع بشری کشور نیز بخشی از بحث‌های این نشست بود، نمایندگی دایمی کانادا در سازمان ملل متحد می‌گوید که متعهد به پشتیبانی از مردم افغانستان است و تا کنون ۱۴۳میلیون دالر در بخش‌های بشردوستانه کشوراش در افغانستان هزینه کرده است.

آنتونی هینتون، هماهنگ کننده سیاسی ماموریت دایمی کانادا در سازمان ملل متحد، در این نشست گفت: «کانادا به کمک خود به افغانستان ادامه می‌دهد و از ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی تااکنون، ما ۱۳.۵ میلیون دالر را از طریق برنامه ظرفیت‌سازی مبارزه با هراس‌افگنی برای ایجاد ظرفیت در شرکای منطقه‌ای در اطراف افغانستان و آسیا برای حذف فعالیت‌های هراس‌افگنی از افغانستان ارائه کرده‌ایم. ما همچنان از سال ۲۰۲۲ میلادی در مجموع حدود ۱۴۳میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ارائه کرده‌ایم و متعهد به ادامه پشتیبانی از مردم افغانستان هستیم.»

پیش از این، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در اعلامیه‌ای نگرانی شان را از احتمال تهدیدهای هراس‌افگنان از خاک افغانستان ابراز کرده‌اند و از امارت اسلامی خواسته‌اند تا گام‌های جدی برای جلوگیری از تهدیدها بردارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x