پیام تبریکی طالبان به رئیس جمهور ترکیه با واکنش هایی روبه‌رو شد

ملا حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان که چندی پیش مولوی عبدالکبیر معاونش به حیث کفیل او تعیین شد. پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پیام تبریکی حکومت طالبان به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان اواخر شب گذشته در صفحه توییتر خود در کنار سخنان محمد حسن آخوند، رئیس الوزرا نوشت: “امیدواریم برای ترکیه که از اهمیت ویژه‌ای در منطقه و جهان برخوردار است، قدرت، ثبات و فرصت بیشتری خدمت به دین نصیب گرداند.”

حکومت طالبان در حالی این پیام را به نقل از ملا حسن آخوند منتشر می‌کند و او را رئیس الوزرا خطاب می‌کند که مولوی عبدالکبیر به عنوان کفیل او عمل می‌کند و بر اساس اصول، ملا محمد حسن آخوند اکنون هیچ سمت رسمی ندارد.

از سوی هم در واکنش به این پیام وزارت خارجۀ طالبان، شماری از کاربران توییتر نظرات متفاوتی را بیان کرده اند. به عنوان مثال، نصرت الله وفا کاربر توییتر از طالبان پرسیده که انتخابات آنان چه وقت است؟ یکی دیگر از کاربران توییتر به نام خاموش نوشت:” به نامزد پیروز انتخابات تبریک می‌گویید و خودتان انتخابات را قبول ندارید.”

برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که طالبان به روندهای دموکراتیک و به ویژه انتخابات اعتقادی ندارند، اما از برگزاری آن در کشورهای دیگر استقبال می‌کنند. شفیق همدرد یکی از آنان به رادیو آزادی گفت، تفاوت‌های آشکاری بین گفتار و عمل طالبان وجود دارد: “ملت‌هایی که سرنوشت خود را مسالمت‌آمیز و بدون اسلحه تعیین می‌کنند، آنها قدر این کار را می‌دانند و هم خودشان این کار را انجام می‌دهند. آنها باید وضعیت کنونی را که مردم افغانستان با آن روبه‌رو هستند ببینند و به این وضعیت پایان دهند.”

عزيز معارج، ديپلمات پيشين افغانستان مي‌گويد، در حالي كه تركيه حكومت كنوني طالبان را به رسميت نمي‌شناسد، انتشار چنين پيامي اقدام غیرمنطقی است: “در ترکیه دختران تحصیل می‌کنند، به زنان اجازه کار داده می‌شود و انتخابات در پرتو دموکراسی برگزار می‌شود و طالبان هیچ کدام از این‌ها را نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی، تبریک انتخابات دیگر کشور به عنوان یک کشور اسلامی به معنای پائین کشیدن است.”

رادیو آزادی خواست نظر حکومت طالبان در مورد این واکنش‌ها را داشته باشد، اما سخنگویانش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند. اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد انتخابات به رادیو آزادی گفته بود که در حال حاضر شرایط برای این روند مهیا نیست.

پس از اینکه طالبان بار دوم به قدرت رسیدند، فعالیت‌های سیاسی را در سراسر افغانستان ممنوع کرده و هیچ گامی برای حضور احزاب دیگر در دولت فعلی خود گامی برنداشته اند. طالبان نیز حکومت فعلی خود را سرپرست می‌دانند، اما هیچ نشانه‌ای از تلاش‌ها برای ایجاد یک نظام مشروع دیده نمی‌شود.

(رادیو آزادی /۲۹ می ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x