کارشناسان: دیگر نباید فرصت های بین المللی را از دست داد باید از آنها استفاده کرد

آخرین قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان و تصمیم قزاقستان فرصت های است که در صورت بهره برداری از آن می‌توان افغان ها را از وضعیت کنونی نجات داد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که به دلیل فقدان مشروعیت و تحریم های بین المللی، بحران بشری در افغانستان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

آنها می‌گویند پس از این هیچ فرصتی نباید از دست داده شود و در چارچوب ارزش های اسلامی و ملی افغان ها باید از این  فرصت ها استفاده شود.

به باور کارشناسان، در شرایط کنونی، منافع ملی افغانستان ایجاب می‌کند که روابط رسمی با جهان اسلام، منطقه و جامعه جهانی برقرار شود.

نجیب الله جامع کارشناس سیاسی می‌گوید:« خواست سیاست چندجانبه و سنتی افغانستان این است که نه تنها با منطقه، سازمان های بزرگ و غرب و شرق روابط نزدیک داشته باشیم، بلکه بهره برداری از ظرفیت جهان اسلام؛ چه از نظر اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی، نیز بسیار مهم است.»

کارشناسان می‌گویند که به رسمیت شناسی حکومت نه تنها اعتماد مردم را به حکومت افزایش می‌دهد، بلکه امنیت کشور را نیز به ثبات دائمی تغییر می‌دهد.

آنها می‌گویند که برای بقا نظام باید از فرصت های موجود استفاده کرد و افغانستان بار دیگر در صحنه بین المللی جای خود را پیدا کند.

فیض محمد زلاند استاد پوهنتون می‌گوید:« به رسمیت شناخته شدن مهم ترین اولویت دولت ها است، زیرا با به رسمیت شناخته شدن از سوی جهان نه تنها مشروعیت دولت ها مرتبط است، بلکه مبادلات دولت ها، تعاملات سیاسی و اقتصادی آنها با جهان نیز مرتبط است و علاوه بر این، نقش بسیار مهمی در توسعه اعتماد مردم و در ثبات و امنیت کلی ایفا می‌کند.»

برخی دیگر می‌گویند که از دو و نیم سال گذشته بدین سو تحریم های بین المللی وضعیت بشری را در افغانستان به سمت نادرستی سوق داده است و اکنون افغانستان به کمک های بشری جهانی نیاز دارد، اما جذب این کمک ها و رفع تحریم ها مستلزم تقویت روابط رسمی است.

نجیب الرحمن شمال کارشناس سیاسی می‌گوید:« با نگاهی به تجربیات و اتفاقات چند ماه گذشته، سیاست خارجی حکومت فعلی چندان موثر نبوده و در واقع در مقابل جامعه جهانی قرار دارد که با این فاجعه بشری، اجتماعی و سیاسی بیش تر از پیش افزایش یافته است، در حالی که افغانستان نمی‌تواند به تنهایی با چنین مشکلات و بحران بشری مقابله کند و ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت جامعه جهانی و ارائه خدمات بیشتر آنها نیاز داریم.»

در مجموع باور بر این است که سال ۲۰۲۴ در سطح بین المللی برای افغانستان پر از چالش ها و فرصت ها خواهد بود، اما در صورت تغییر در برخی از سیاست های انتخاب شده، بیشتر مشکلات موجود افغانستان حل خواهد شد.

محمد جان رسولیار کارشناس سیاسی می‌گوید:« افغانستان در سال ۲۰۲۴ با فرصت ها و چالش های زیادی مواجه خواهد شد. فرصت ها به این معنا که اگر حکومت کنونی افغانستان بتواند تغییرات مثبتی در سیاست های خود ایجاد کند؛ از انزوای کنونی خارج خواهد شد، بخشی از جامعه جهانی خواهد شد و مشکلات و چالش های که اکنون متوجه حکومت سرپرست افغانستان است از بین خواهد رفت.»

تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد چگونگی تعامل با افغانستان و تصمیم قزاقستان برای حذف امارت اسلامی از لیست سیاه، چراغ سبزی است که ناظران آن را فرصت خوبی برای به رسمیت شناختن افغانستان می‌دانند.

( شمشاد / ۵ جنوری ۲۰۲۴)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x