گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید محدودی برای ایالات متحده استند – گزارش

برخلاف پیش‌بینی‌ها در مورد تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهند که سازمان‌هایی مانند القاعده و دولت اسلامی هنوز توانایی‌ حمله در خارج از افغانستان را پیدا نکرده اند. ارزیابی‌های تازه توسط مقامات ایالات متحده نشان می‌دهند که هر دو گروه تروریستی همچنان قصد حمله به ایالات متحده و متحدان غربی آن را دارند، اما فعلاً توانایی آن را بدست نیاورده اند.

کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم، به قانونگذاران امریکایی گفت: ” سازمان های تروریستی مانند داعش و القاعده همچنان به حمله در داخل ایالات متحده متعهد هستند. ” ابی زید افزود: ” توانایی القاعده برای تهدید ایالات متحده از افغانستان کاملاً محدود است. ” او کشته شدن ایمن الظواهری را یکی از دلایل آن خوانده است.

در مورد شاخهٔ خراسان گروه داعش، ابی زید گفت که این گروهٔ وابسته به داعش در افغانستان یکی از موثرترین گروه‌های دولت اسلامی است، اگرچه هنوز توانایی حمله به خارج از منطقه را نشان نداده است. او گفت: “تهدید امروزی بیشتر به شکل انفرادی که از این گروه‌ها الهام گرفته، می‌باشد نه یک توطئه برنامه ریزی شده توسط یک شبکه.”

نتیجه‌گیری‌های ابی‌زید و دیگران بسیار متفاوت از هشدارهایی است که برخی از مقامات کلیدی ایالات متحده در ماه‌های پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ داده بودند. آنها گفته بودند که هم القاعده و هم شاخهٔ خراسان گروه داعش می‌توانند توانایی خود را برای حمله به خارج از افغانستان بازسازی کنند و در جریان یک سال یا زودتر بر غرب حمله کنند.

اما ارزیابی‌های تازه و یافته‌های استخباراتی اخیر نشان می‌دهند که نه القاعده و نه شاخهٔ خراسان داعش راهی برای رشد در غیاب نیروهای امریکایی پیدا کرده‌اند. بر اساس گزارش تازه منتشر شده توسط سرمفتش وزارت دفاع، ادارهٔ استخبارات دفاعی تخمین می‌زند که حدود ۱۲ تن از اعضای اصلی و حدود ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان حضور دارند.

ادارهٔ استخبارات دفاعی و سایر ادارات استخباراتی ایالات متحده به این باور اند که با وجودیکه طالبان به پناه‌دادن القاعده ادامه خواهند داد، اما اکنون قدرت در اختیار وابستگان القاعده است نه رهبری اصلی القاعده که در حال حاضر در افغانستان حضور ندارند.

ابی زید به قانونگذاران گفت: “ما همچنان به دنبال نشانه‌هایی هستیم که آیا القاعده پس از سه ماه از کشته شدن الظواهری جانشینی برای او انتخاب کرده است؟ ما به ویژه بر نقشی که رهبران میراثی مستقر در ایران مانند سیف العادل ممکن است در آینده این سازمان ایفا کنند، تمرکز کرده ایم. ” چندین سازمان استخباراتی غربی مدت‌هاست که العادل را محتمل‌ترین وارث الظواهری می‌دانند، اما بر اساس گزارش سرمفتش وزارت دفاع ایالات متحده، العادل هنوز ایران را به مقصد افغانستان ترک نکرده است.

ادارهٔ استخبارات دفاعی در گزارش گفته است که شاخهٔ خراسان گروه داعش در شش ماه گذشته رشد کمی داشته و نیروی متشکل از دو هزار جنگجو را حفظ کرده اما نتوانسته کنترول هیچ منطقه‌ای را در دست بگیرد. با این حال، گزارش سرمفتش وزارت دفاع هشدار می دهد که شاخهٔ خراسان داعش همچنان “یک تهدید تروریستی مهم در افغانستان” است، زیرا با حاکمان این کشور (طالبان) می جنگد.

در این گزارش آمده است: “بمب‌گذاری‌های انتحاری، کمین‌ها و ترورهای آن به طور معمول مقامات طالبان، اقلیت‌های مذهبی و منافع خارجی را هدف قرار می‌دهند.” در گزارش آمده است که از ماه‌ جولای الی سپتمبر، این گروه کم از کم مسوولیت ۴۱ حمله را در هشت ولایت افغانستان به عهده گرفته است.

به گفتهٔ گزارش، به نظر می رسد شاخهٔ خراسان داعش نیز تمایل به گسترش دامنه خود دارد، اگرچه در حال حاضر تلاش‌های آنان برای گسترش به آسیای مرکزی و حملات علیه کشورهایی مانند پاکستان و اوزبیکستان محدود شده است. با این حال، برخی از مقامات ایالات متحده همچنان در چگونگی تکامل تهدید از جانب افغانستان محتاط هستند.

کرستوفر ری، رییس اداره تحقیقات فدرال امریکا یا (FBI) به قانونگذاران گفت: “تهدید سازمانهای تروریستی خارجی مانند القاعده برای تشکیل مجدد در افغانستان پس از عقب نشینی ما بسیار واقعی است و توانایی ما برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند در داخل افغانستان کاهش یافته است “. ری افزود: “با گذشت زمان، من نگران این هستم که منابع استخباراتی کمتر و کمتری در مورد آنچه که القاعده در افغانستان انجام می دهد یا نمی‌دهد، داشته باشیم. ما در مورد توانایی القاعده و داعش برای الهام بخشیدن به حملات حتا از آنجا بسیار نگران هستیم. “

(صدای امریکا /19 نومبر 2022)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x