گزارش تازهٔ « سیگار» وضعیت معارف افغانستان و برخورد دوگانه با دختران دانش آموز را اسفبار خواند

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید طالبان نتوانسته اند به حرف‌های خود در مورد تضمین آموزش با کیفیت برای همه افغان‌ها عمل کنند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در یک گزارش جدید ارزیابی از وضعیت سکتور معارف در افغانستان تحت حاکمیت طالبان که به روز پنجشنبه نشر شده گفته که سیاست‌های آموزشی محدود کننده طالبان از ماه اگست ۲۰۲۱ تا کنون، در کنار آن‌که دختران و زنان افغان را متأثر می‌سازد، منجر به کاهش کیفیت و دسترسی به آموزش در تمام سطوح شده است.

حکومت طالبان همواره ادعاهای مشابه را رد کرده و آن را بی‌بنیاد خوانده است.

به‌گفته سیگار محدودیت‌های وضع شده و تفکیک جنسیتی باعث کمبود معلم و کاهش نقش معلمان زن شده و معلمان باقی‌مانده حقوق دریافت نمی‌کنند یا با کاهش معاش روبه‌رو اند.

در این حال مسئول یک مکتب در شهر کابل که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود روز جمعه به رادیو آزادی گفت که تعداد معلمان زن و مقدار معاش معلمان کاهش یافته و همچنان امتحان رقابتی برای تقرر از بین رفته است. او افزود:

“این مشکلات دیگر هم اضافه شده که پائین آمدن تعداد معلمین بانو است، معاشات را به سر وقت می‌گیریم، ولی نظر به سابق مقدار آن کاهش یافته و دیگر این‌که امتحانات رقابتی نیست، هر کسی‌که واسطه داشت از طریق یک حکم در بخش تعلیم و تربیه مقرر می‌شود.”

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفته عامل دیگری‌که دسترسی همه را به آموزش محدود می‌کند، وضعیت اقتصادی رو به وخامت افغانستان است.

بر بنیاد این گزارش، خانواده‌ها مجبور اند تا کودکان خود را از مکتب بیرون ساخته و به کار بفرستند و یا دختران زیر سن قانونی خود را برای تأمین هزینه‌های خانه به ازدواج بدهند.

از سوی هم یک دانش‌آموز محروم از آموزش که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت ادامه محرومیت از آموزش آنان را با آینده ناروشنی روبه‌رو ساخته است:

“وقتی‌که یک دختر نتواند به تحصیل خود ادامه دهد یعنی جامعه ما رو به شکست، فقر و نابودی است. از زمانی‌که مکاتب بسته شده ما خیلی از دختران متأثر شده و انگیزه خود را از دست دادیم که مکاتب بسته است و ما نمی‌توانیم پیشرفت بکنیم و نمی‌توانیم به درس‌های خود دوباره ادامه بدهیم.”

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان ادعا کرده که حکومت طالبان مضامین دینی را در مکاتب جایگزین مضامین علمی ساینسی ساخته است.

سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان همچنان دریافته که طالبان از برنامه‌های آموزشی با بودجه ایالات متحده سود برده‌ و از کمک‌های آموزشی با تمویل کمک کننده‌گان از طریق روش‌های به گفته سیگار نامناسب بهره‌مند می‌شوند.

به‌عنوان مثال آمده که طالبان از پول معلمان و دانش‌آموزان افغان که کمک‌های نقدی بین‌المللی را دریافت می‌کنند اخاذی می‌کنند یا در روند توزیع کمک‌ها به سازمان‌های غیر دولتی نفوذ کرده اند.

به نقل از گزارش سیگار، بخش معارف افغانستان از اگست ۲۰۲۱، از سوی وزارت خارجه امریکا و اداره انکشاف بین‌المللی این کشور (یواس‌ای‌آی‌دی) از طریق شش برنامه به هزینه حدود بیش از ۱۸۵ میلیون دالر حمایت شده است.

خواستیم نظر حکومت طالبان را داشته باشیم، اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما حکومت طالبان پیش از این ادعاهای مشابه را رد کرده و آن را بی‌بنیاد خوانده است.

گفتنی‌ست که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در بیش از دو سال گذشته دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند و دروازه‌های پوهنتون‌ها نیز از سوی حکومت طالبان به روی دختران بسته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x