افزایش سرمایه گذاری چین در افغانستان باوجود چالش های بی شمار

به گزارش صدای آمریکا (VOA) در ماه های اخیر، شرکت های چینی به سرمایه گذاری در افغانستان تحت ابتکار یک کمربند و یک جاده علاقمندی نشان داده اند، اما به دلیل وجود تروریسم و بی ثباتی با چالش هایی روبرو هستند.

وزارت امور خارجه چین عنوان کرده است که چین “تمام تلاش خود را” برای حمایت از بازسازی و توسعه افغانستان انجام خواهد داد.

گزارش شده استپ که پروژه اتصال 62 میلیارد دالری CPEC گل سرسبد طرح کمربند و جاده توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سال 2013 راه اندازی شد. این ابتکار، مجموعه ای از پروژه های زیربنایی و سرمایه گذاری است که با هدف اتصال چین به تجارت خارجی در سراسر جهان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری باختر، هفته گذشته، در دیدار با مقامات طالبان در کابل، مقامات شرکت فرآوری و تجارت معادن و تجارت فان چین، طرف افغان از سرمایه گذاری 350 میلیون دالری در بخش های مختلف از ساخت و ساز گرفته تا صحت و انرژی در افغانستان خبر دادند.

این شرکت یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین کیانگ چین (CAPEIC) و گروه وطن افغانستان است.

به گزارش صدای آمریکا، در ماه جنوری، طالبان با سرمایه گذاری سالانه 150 میلیون دالری، قراردادی را با CAPEIC برای استخراج نفت در شمال کشور امضا کرد.

چین همچنین به توسعه و بهره برداری از معادن در افغانستان علاقه نشان داده است. یک شرکت چینی به نام شرکت متالورژیکال چین (MCC) در سال 2008 قراردادی را برای استخراج مس ازمعدن مس عینک در ولایت لوگر با دولت وقت افغانستان امضا کرد. اما آن کار هنوز شروع نشده است.

ماه گذشته، شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، از شرکت MCC خواست تا کار “عملی” را روی توسعه و بهره برداری از معدن آغاز کند.

به گزارش صدای آمریکا، تحلیلگران گفتند که طالبان ممکن است در توافق برای گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به افغانستان به یک پیروزی دیپلماتیک دست یافته باشند، اما اجرای این پروژه همچنان با چالش هایی مواجه است.

در بیانیه مشترکی که در ماه می پس از نشست مقامات سه کشور در اسلام آباد منتشر شد، آمده است: «سه طرف عزم خود را برای استفاده کامل از پتانسیل افغانستان به عنوان یک مرکز اتصال منطقه‌ای تأیید کردند».

این کشورها تعهد خود را «به پیشبرد همکاری های سه جانبه تحت ابتکار کمربند و جاده (BRI) و گسترش مشترک کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) به افغانستان تکرار کردند.»

از زمان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو و تسلط طالبان بر افغانستان در اگست 2021، چین به شدت از ایالات متحده به دلیل مسدود کردن دارایی های افغانستان انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: با تصرف دارایی های خارجی افغانستان و اعمال تحریم های یکجانبه، ایالات متحده که در وهله اول مشکلات و چالش های افغانستان را ایجاد کرده، بزرگترین عامل خارجی است که مانع از بهبود اساسی وضعیت بشردوستانه در افغانستان می شود.

سرمایه گذاری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نیز نگرانی های امنیتی متعددی را به همراه دارد. یک گزارش سازمان ملل که ماه گذشته منتشر شد، گفت که طالبان همچنان با القاعده و گروه‌های دیگر، از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، که به حزب اسلامی ترکستان نیز معروف است، روابط دارد.

حمیدالله فاروقی، وزیر پیشین ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان به صدای امریکا گفت که طالبان تلاش کردند به چین و پاکستان اطمینان دهند که «آنها به هیچ گروه تروریستی اجازه استفاده از خاک افغانستان را نخواهند داد، آیا شما فكر كنید كه مقامات چینی و پاكستانی متقاعد شده اند.»

فاروقی گفت که گسترش طرح CPEC به افغانستان «سال‌ها قبل از تسلط طالبان در نظر گرفته شده بود»، اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اجرا نشد.

وی گفت که به دلیل «عدم امنیت در کشور و فعالیت تحریک طالبان پاکستان و دیگر سازمان های تروریستی در منطقه، این پروژه اجرایی نشد.»

(مالیزیا سان / 15 جولای 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x