افغانستان برای جلوگیری از سقوط ناگهانی امنیتی به کمک جهانی نیاز دارد!

انفجار بمب در روز جمعه باعث کشته شدن ۱۲ نمازگزار و زخمی شدن ۱۵ نفر در مسجدی در کابل شد و به آرامشی کوتاه مدت در تعطیلات عید پایان داد!

پیش از این نیز یک حمله تروریستی در نزدیکی یک مکتب دخترانه و انفجار سه بمب منجر به کشته شدن نزدیک به ۹۰ نفر و زخم برداشتن تعداد زیادی از دختران این مکتب شد!

هدف قرار دادن دختران مکتب در منطقه ای از پایتخت که اقلیت هزاره در آن زندگی می کنند، این نگرانی را ایجاد می کند که پس از عقب نشینی قریب الوقوع نیروهای آمریکایی، خشونت های جمعی و ضد زنان ممکن است دوباره زنده شود!

از زمانی که ایالات متحده قصد خود را برای ترک افغانستان اعلام کرده است، سازمان های امدادی و گروه های حقوق بشری نسبت به چنین حملاتی هشدار داده اند!افغانستان قرن ها درگیر رقابت قدرت بزرگ های بوده است و این سرنوشت ممکن است در آینده قابل پیش بینی ادامه یابد! 

انتظار می رود پس از خروج آمریکا، کشورهای دیگر چون هند و چین شانس خود را در شکل دادن به آینده افغانستان امتحان کنند!

درگیر شدن نهادهای بین المللی چون سازمان ملل، جلوگیری از ایجاد خلا امنیتی پس از خروج آمریکا که می تواند منجر به دخالت همسایگان و دیگران شود گزینه مناسبی است. 

حداقل برای محافظت از غیرنظامیان افغانستان به ویژه گروه های آسیب پذیر مانند زنان، اقلیت ها، پناهندگان و بیجاشدگان، حضور صلح جویانه سازمان ملل ضروری است!

برای کمک های لازم به نیازمندان باید به سازمان های امدادی دسترسی داده شده و از آنها حمایت  شود. تا زمان برقراری چنین شبکه امنیتی، حضور ایالات متحده یا ناتو برای جلوگیری از سقوط امنیت لازم است!

علاوه بر نگرانی های امنیتی، افغانستان با یک فروپاشی اقتصادی روبرو است. به گزارش سیگار سطح فقر در افغانستان از ۵۵ درصد به ۷۲ درصد رسیده است! این افزایش به دلیل بدتر شدن شرایط امنیتی و اقتصادی و همچنین چالش های بیماری ویروس کرونا است!

برای رفع این مشکلات، برنامه توسعه سازمان ملل سال گذشته برآورد کرد که دولت افغانستان برای جبران خسارات بودجه مربوط به کرونا، به ۶ میلیارد دالر کمک مالی بین المللی اضافی نیاز خواهد داشت!

اما با وجود نگرانی های امنیتی و نگرانی در مورد حاکمیت، بعید است مساعدت کنندگان و سرمایه گذاران این اهداف را برآورده کنند!

افغانستان به وضوح به کمک در سطح سیاسی، امنیتی و اقتصادی و همچنین کمک به میانجیگری درگیری های داخلی خود نیاز دارد.

شبکه امنیت اجتماعی افغانستان نابود شده است و سیستم حاکمیت اقتصادی آن به شدت نیاز به ترمیم دارد تا فساد را از بین ببرد و ساختارهای قوی پاسخگویی ایجاد کند!

جامعه بین المللی باید برای رفع این نیازها کمک کند و این مسئله نیاز به توافق بین کشورهای ذینفع و سازمانهای بین المللی و منطقه ای برای کار در سطوح مختلف دارد!
یورایشیا رویو
۲۰۲۱/۱۸/۵

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x