امیدها و نویدهای رشد اقتصادی

اقتصاد خوب اصل اساسی برای زندگی آرام و راحت ساکنان یک کشور است، اما آن ملت ها بدون استقلال اقتصادی نمی توانند زندگی راحت و پیشرفته داشته باشند. موقعیت جغرافیایی افغانستان، وجود منابع طبیعی وسیع، آب فراوان برای زراعت و مالداری، آب و هوای مناسب و بیابان از عوامل مهمی است که در صورت استفاده درست، می تواند افغانستان را در فهرست کشورهای پیشرفته اقتصادی قرار دهد.

صادرات و واردات دو اصل رشد اقتصادی هستند و برای یک اقتصاد سالم و خودکفا لازم است که صادرات بیشتر از واردات یا حداقل برابر با آن باشد. اما متأسفانه جنگ‌های طولانی، فسادهای گسترده و اشغال‌های اقتصادی در کنار سایر عرصه‌ها چیزی بود که مانع رشد و توسعه اقتصادی کشور ما در این چهار دهه شد.

اکنون که افغانستان یک کشور مستقل است و دارای حکومت مرکزی است که همه تصمیمات را در راستای منافع ملی می داند، فرصت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد شده است. افغانستان در سال گذشته 1401 اقلام مختلف به ارزش نزدیک به دو میلیارد دالر امریکایی به کشورهای مختلف منطقه و جهان صادر کرد و این اولین بار است که افغانستان به این وسعت صادرات دارد. در نظام گذشته با وجود این که به رسمیت شناخته شده بود و و در بخش های مختلف با آن کمک می شد اما باز هم سالانه صادرات کشور به یک میلیارد نمی رسید.

افزایش صادرات، شروع پروژه های بزرگ و زیربنایی در نقاط مختلف کشور، فراهم شدن شرایط مناسب سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و کوشش برای یافتن بازارهای منطقه ای و جهانی برای تولیدات داخلی نشان دهنده رشد و توسعه اقتصادی افغانستان است.

هرچند کوشش های امارت اسلامی افغانستان برای پیشرفت اقتصادی قابل ستایش است، اما هنوز در این زمینه کار های زیادی لازم است. در حال حاضر افغانستان یک کشور واردکننده است و سالانه حدود هفت میلیارد دالر امریکایی واردات دارد. دولت باید میزان صادرات را از واردات بیشتر کند و به کیفیت و کمیت محصولات داخلی بسیار توجه کند، باید به تولید و صادرات میوه های تازه و خشک، مالداری، لبنیات و سایر اقلام غذایی توجه ویژه شود و با این کار نه تنها افغانستان به امنیت غذایی دست خواهد یافت، بلکه از این نظر به کشور خودکفا نیز تبدیل خواهد شد.

برای ثبات قیمت مواد غذایی و درآمد خوب دهقانان و باغداران، ساختن سردخانه ها و کارخانه های کوچک در هر منطقه، توزیع تخم های اصلاح شده بین دهقانان و تشکیل سمینارهای آموزشی در مورد بیشتر شدن حاصلات ضروری است، با این کار نه تنها درآمد باغداران و کشاورزان افزایش می یابد، بلکه زمینه اشتغال برای مردم فراهم می شود و امنیت غذایی تضمین می شود.

(کابل تکی کام /31 مارچ 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x