با افزایش شدید نیاز در افغانستان ، گروه های امدادی درخواست کمک می کنند!

گروه های امدادرسانی بین المللی این هفته هشدار دادند که سیستم مراقبت های صحی در افغانستان در آستانه فروپاشی است و تهدید می کند که بحران انسانی این کشور همزمان با کاهش دمای هوا آغاز خواهد شد.

هزاران مرکز مراقبت های صحی داروهای ضروری خود را تمام کرده اند. دو ماه است که داکتر معاش نگرفته اند و راه حلی برای این مسئله در نظر گرفته نشده است. به گفته سازمان صحی جهانی، در هفته های اخیر مواردی از جمله سرخک و اسهال افزایش یافته است.

به مدت دو دهه، کمک های بانک جهانی و سایر مساعدت کنندگان بین المللی سیستم مراقبت های صحی این کشور را تقویت کرد اما پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، آنها ۶۰۰ میلیون دالر کمک های صحی را مسدود کردند.

اکنون، با گذشت بیش از یک ماه از حکومت طالبان، آمار تلفات روشن می شود.

الکساندر ماتئو، مدیر فدراسیون بین المللی جمعیتهای صلیب سرخ، در این باره گفت: “ما عمیقا نگران هستیم که افغانستان در صورت سرازیر نشدن کمک ها و پول به کشور در عرض چند هفته، سقوط قریب الوقوع خدمات صحی و تشدید گرسنگی رخ دهد، زمستان سخت همراه با فلاکت و سختی های بیشتری مردم را تهدید می کند “.

بحران مراقبت های صحی در حال آشکار شدن سرعت خدمات اولیه است زیرا کمک های بین المللی با نحوه توزیع کمک های بسیار ضروری به کشور تحت حکومت طالبان مبارزه می کنند.

به گفته بانک جهانی، کمک های خارجی زمانی ۷۵ درصد از هزینه های عمومی کشور را تشکیل می داد اما پس از تسلط شبه نظامیان در ۱۵ اگست، ایالات متحده بیش از ۹ میلیارد دالر از حساب های آمریکایی بانک مرکزی افغانستان و سرمایه گذاران بزرگ بین المللی را مسدود کرد. بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، پرداخت ها را نیز متوقف کردند.

کشورهای کمک کننده نگران هستند که طالبان سرکوب وحشیانه اولین حاکمیت خود را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مجددا اعمال کند. گروه های کمک کننده و دولت های خارجی در مورد یافتن راهی برای انتقال پول و منابع به افغانستان بدون قرار دادن آنها در دست طالبان صحبت کرده اند، اما تا آن زمان، افغان ها بهای سنگینی خواهند پرداخت.

ماتئو روز پنجشنبه گفت: “باید راه حلی برای جریانهای مالی به افغانستان وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که حداقل معاشات پرداخت می شود و منابع ضروری – که برق و آب دو مورد آنها هستند – تهیه می شود.”

هفته گذشته، ایالات متحده راه را برای ورود برخی کمک ها به افغانستان باز کرد و دو مجوز عمومی صادر کرد تا به دولت ایالات متحده و برخی سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد اجازه دهند با طالبان برای ارائه کمک های بشردوستانه همکاری کنند.

به گفته فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ، در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون افغان، تقریبا نیمی از جمعیت، نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.
ایکانومیک تایمز
۲۰۲۱/۲/۱۰

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x