بخاطره حقوق زنان با طالبان مبارزه کنید

می گویند جامعه ای سعادتمند و شاد می شود که زنان در آن از ازدواج با مردان آن جامعه افتخار کنند. با این حال، عکس آن نیز به همان اندازه صادق است. در مورد دوم، جامعه آسیب پذیر و ضعف تلقی می شود. اگر طالبان فکر می‌کنند که می‌توانند در درازمدت با رفتار با زنان به‌عنوان موجوداتی پست‌تر و بدون میل و خودمختاری، به‌عنوان یک عضو جامعه به حیات خود ادامه دهند، دیگر نمی‌توانند اشتباه کنند.

زیرا این زنان هستند که نقش بزرگی در پرورش نسل های آینده ایفا می کنند. و اگر از حق اولیه آموزش محروم شوند، جامعه به عنوان یک کل هرگز نمی تواند پیشرفت کند. نادیده گرفتن حقوق زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان وحشتناک است. می گویند نادانی، جهل بیشتری می آورد. جنگ در افغانستان پایان یافته است، اما این کشور همچنان به خونریزی ادامه می دهد. نه! این بار خون در میان سرکها نیست، بلکه زخم های عمیق، نیرومند و نامرئی است که روز به روز بر انسان ها وارد می شود.

به تدریج اما مطمئن هستیم که هیچ داکتر زن، متخصص زنان و یا حتی داکتر اطفال در افغانستان وجود نخواهد داشت. میزان مرگ و میر نوزادان افزایش خواهد یافت، نسبت مردان به زنان آسیب جدی خواهد دید و جامعه دچار یک شکست بزرگ خواهد شد.

برای درک این موضوع، ذکر این نکته ضروری است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران در آن از رفتن به مکتب منع می‌شوند. آنها در سنین جوانی ازدواج می کنند، مورد خشونت خانگی قرار می گیرند و خود را در ریگزارهای روان بردگی و بدبختی شدید می بینند.

ملاله یوسف زی، فعال حقوق بشر از پاکستان عنوان کرد: “وقتی دختران به مکتب می روند، پس از برقراری صلح، کشورها می توانند سریعتر از جنگ نجات پیدا کنند. آموزش دختران به ایجاد ثبات و پیوند جوامع کمک می کند. برعکس آن نیز صادق است و آن این است که وقتی دختران به مدرسه نمی روند جنگ و ویرانی، هرج و مرج و بی ثباتی رخ می دهد. برای پیشرفت هر اقتصادی، مشارکت زنان، یعنی نیمی دیگر از جمعیت، بسیار حیاتی است.”

برای کمک به افغانستان برای عبور از بحران بشردوستانه زمانی که طالبان در سال 2021 قدرت را در دست گرفتند، چندین سازمان و کشور برای کمک به این شرط که آموزش برای دختران ادامه یابد و متوقف نشود، آمدند. طالبان موافقت کردند، اما سپس از وعده‌های خود برای راضی نگاه داشتن مقامات و رهبران در موقعیت‌های قدرت سرپیچی کردند. طالبان باید پاسخگو باشند و جامعه بین المللی باید به دفاع از حق دختران برای تحصیل با صدای بلند ادامه دهد.

برابری جنسیتی ممکن است با معیارهای فعلی برای زنان در افغانستان رویایی دور از ذهن به نظر برسد. اما همانطور که می دانیم، آموزش می تواند شکاف بین ناآگاهی و آگاهی از حقوق زنان را پر کند.

(دیلی پیونیر)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x