بسته های میلیونی سازمان ملل کجا خرج می شود؟

این بسته های کمک های بشردوستانه توسط سازمان ملل متحد به کابل آورده شده و به بانک بین المللی AIB افغانستان که یک بانک تجاری است، تحویل داده می شود. نقش بانک مرکزی افغانستان به گونه ای است که این کیسه ها را از میدان هوایی کابل تحویل گرفته و به شعبه AIB می رساند.

این کمک های بشردوستانه سال گذشته در کنفرانس بین المللی سازمان ملل اعلام شد که 50 درصد کمتر از هدف است و صرف مخارج دفاتر سازمان ملل متحد و حقوق کارکنان و مابقی دستگاه های مختلف می شود. سازمان هایی مانند WFP، یونیسف، WHO، FAO، UNDP، UNHCR، UNAMA و غیره برای برنامه های خود هزینه می کنند.

آمریکا و سازمان ملل هفته گذشته اعلام کردند که امارت هنوز در انتقال و هزینه کمک های بشردوستانه دخالتی نکرده است و تا زمانی که دولت مداخله نکند، بسته های نقدی را برای ادارت های سازمان ملل ارسال خواهند کرد. یکی دیگر از شروط جامعه جهانی این بود که این پول به بانک مرکزی افغانستان تحویل داده نشود، بلکه یک بانک خصوصی و تجارتی باشد که در آن حساب سازمان ملل متحد باشد.

این بسته‌های کمک‌های بشردوستانه که دالرها را به افغانستان می‌آورد، نقش مهمی در ارزش افغانی و کنترل تورم داشته و از تبدیل شدن بحران موجود به یک فاجعه جلوگیری کرده است. اگر دالر های فیزیکی به افغانستان نمی آمد در حالیکه بانک افغانستان به ذخایر ارزی خود دسترسی نداشت، افغانستان با یک فاجعه بزرگ روبرو می شد، زیرا اقتصاد افغانستان بر پایه پول نقد است و تقریباً تمام معاملات در افغانستان به صورت نقدی انجام می شود.

بانک مرکزی افغانستان برای حل مشکل نقدینگی از جامعه جهانی خواست تا کیسه های دالر را به آنها تحویل دهند و به تمام بانک های تجارتی افغانستان توزیع کنند تا همه بانک ها از آن استفاده کنند و بحران نقدینگی را کنترل کند، اما جامعه جهانی تا کنون این درخواست افغانستان بانک را نپذیرفته و تاکید کرده است که این 40 میلیون دالر فقط به بانک AIB تحویل داده می شود و به بانک های دیگر داده نمی شود.

برخی از احزاب تلاش کردند تا صلاحیت تطبیق سیاست پولی را از بانک مرکزی افغانستان بگیرند و این اختیار را به سازمان ملل متحد و AIB واگذار کنند، اما بانک مرکزی این شرایط را به خوبی مدیریت کرد و هماهنگی مناسبی بین همه بانک ها ایجاد کرد و موضع خود را در اجرای سیاست های پولی و ثبات اقتصادی حفظ کرد.

سوال اصلی از امارت این است که اگر بسته های کمک های بشردوستانه متوقف شود و بانک افغانستان به 9.4 میلیارد دالر ذخایر ارزی خود دسترسی نداشته باشد، پول نقد، ارزش افغانی و تورم کنترل خواهد شد؟ با این کمک ها افغانی ارزش خود را حفظ کرده و قیمت ها در بازار تا حدودی کنترل شده است.

در اینجا تجاوز جامعه جهانی نیز آشکار است که اقتصاد افغانستان را در 20 سال گذشته در وضعیت بحرانی نگه داشته است، اقتصادی معتاد به کمک و پول نقد که به تولید داخلی خود توجهی نکرده است و پس از تحول تمام ذخایر افغانستان را مسدود کرده است.

در حال حاضر لازم است که مسوولان افغانستان بانک با هیئت مدیره صندوق افغان در سویس گفتگو کنند تا راه حل های مشترک برای مشکلات نقدی و بانکی مشخص شود. 3.5 میلیارد دالر از ذخایر افغانستان به آنجا منتقل می شود و بانک مرکزی افغانستان باید در تصمیم گیری ها دخیل باشد.

(نن تکی آسیا)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x