جهان از تلاش برای ریشه‌کن ساختن «فقر شدید» عقب‌نشینی کرده است

گزارش بانک جهانی که روز یک‌شنبه (۲۲میزان) منتشر شد، نشان می‌دهد که جهان از تلاش برای ریشه‌کن ساختن «فقر شدید» در کشورهای فقیرتر عقب‌نشینی کرده است.

رویترز بر بنیاد این گزارش نوشته است که بانک جهانی برای بازسازی صندوق تامین مالی‌اش برای رسیدگی به وضعیت فقیرترین کشورهای جهان، به ۱۰۰ میلیارد دالر نیاز دارد.

در گزارش بانک جهانی آمده است ۲۶ فقیرترین کشورهای جهان که ۴۰ درصد از فقیرترین مردم را در خود جا داده‌اند، اکنون بدهی بیش‌تری نسبت به هر زمان دیگر از سال ۲۰۰۶ به این‌سو دارند و به طور فزاینده‌ای در برابر بلایای طبیعی و سایر رخدادها آسیب‌پذیر هستند.

هرچند در این گزارش به گونه مشخص از افغانستان نام برده نشده است؛ اما بر بنیاد گزارش‌های سازمان‌های جهانی، افغانستان از جمله معدود کشورهایی است که بیش‌ترین آسیب را از تغییر اقلیم و رویدادهای طبیعی دیده است و همچنین وضعیت اقتصادی شهروندانش رو به رکورد و بحران بشری در این کشور رو به «وخامت» است.

بر اساس این گزارش، این ۲۶ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و درآمد سرانه سالانه کمتر از ۱.۱۴۵ دالر دارند، به طور فزاینده‌ای به کمک‌های بلاعوض انجمن توسعه بین‌المللی و بدهی‌های با نرخ بهره نزدیک به صفر وابسته هستند؛ چون بانک جهانی می‌گوید که تامین مالی بازار این کشورها تقریباً به طور کامل از بین رفته است. It
در گزارش بانک جهانی آمده است که دو-سوم از این ۲۶ کشور یا در درگیری‌های مسلحانه قرار دارند یا به دلیل شکنندگی نهادی و اجتماعی، در حفظ نظم مشکل دارند که این امر سرمایه‌گذاری خارجی را نیز محدود کرده است.

بانک جهانی می‌افزاید که تقریباً همه این ۲۶ کشور به صادرات کالاهای اولیه وابسته هستند و در معرض چرخه‌های رونق و رکود مکرر قرار دارند.

در این گزارش گفته شده که بلایای طبیعی نیز در طول یک دهه گذشته آسیب بیش‌تری به این کشورها وارد کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۳، رویدادهای طبیعی به‌ طور متوسط با ضررهای سالانه‌ای معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی همراه بوده‌اند که این رقم پنج برابر میانگین کشورهای با درآمد متوسط پایین است و نیاز به سرمایه‌گذاری بیش‌تر دارند.

این در حالی است که افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی سال ۲۰۲۴، در میان ۱۲۷ کشور با گرفتن ۳۰.۸ امتیاز در جایگاه ۱۱۶ قرار گرفت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x