جهان باید صلح و پیشرفت اقتصادی افغانستان را بپذیرد

حاکمان طالب، به دنبال تغییر چهره پایتخت

چهار دهه جنگ های خونین در افغانستان به نام های مختلف و با اهداف مختلف صورت گرفت، در اینجا شوروی و ناتو شانس خود را امتحان کردند و سال ها ده ها هزار سرباز را مجهز به تجهیزات پیشرفته نگه داشتند و شعارهای دروغین امنیت، عدالت و پیشرفت سر دادند. اما با این حال، نه تنها افغانستان را به امنیت، عدالت و پیشرفت نرساندند، بلکه هر روز که می گذشت، ناامنی، ظلم و فساد بیشتر می شد.

در زمان اشغال نیروهای آمریکایی و ناتو، روزانه به طور متوسط ​​بیش از 300 افغان در اینجا جان خود را از دست می دادند. افغانستان در فهرست تولید مواد مخدر و فساد در سطح جهان در رتبه اول قرار داشت، مردم از قتل، آدم ربایی و دزدی به شدت رنج میبردند.

اما یک سال و نیم پیش نهضت استقلال افغانستان به رهبری امارت اسلامی کامیاب شد، متجاوزان فرار کردند، افغانستان استقلال یافت، نظام اسلامی مستقل حاکم شد، جنگ و ناامنی جای خود را به امنیت داد، مبارزه واقعی با استعمال و تولید مواد مخدر و همچنین فساد و جنایت صورت گرفت، افغانستان جدا از فشارهای سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و سایر کشورهای جهان در زمینه اقتصادی نیز پیشرفت هایی داشته است که این امر از سوی سازمان های اقتصادی بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

اما در حال حاضر نیز برخی رسانه ها و سازمان های غربی و منطقه ای افغانستان را ناامن معرفی می کنند، خبر می رسد که برخی کشورها می خواهند سفارت های خود را در افغانستان ببندند، مثلا برخی رسانه ها می گویند روسیه، چین، ترکیه و قطر مصمم به بستن سفارتخانه های خود در افغانستان هستند.

این گزارش ها حقیقت ندارند، بلکه تنها برای نگرانی کشورهای منطقه و افغان ها منتشر می شوند. ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه در امور افغانستان گفت که مسکو مصمم به بستن سفارت خود در کابل نیست. در گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف، وی افزوده است که روسیه مصمم به بستن نمایندگی سیاسی خود در افغانستان نیست.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز چند روز پیش در حالی که در مورد روابط دیپلماتیک با جهان اطلاعات می داد گفت که دیپلمات های خود را به ده کشور جهان فرستاده است. وی پاکستان، روسیه، ایران، ازبکستان، چین، عربستان سعودی، قزاقستان، ترکیه، ترکمنستان و قطر را به عنوان کشورهایی که دیپلمات های امارت اسلامی افغانستان را پذیرفته اند، نام برد. متقی همچنین گفت که دیپلمات ها و سفارتخانه های افغانستان به جا مانده از نظام گذشته در برخی از کشورهای دیگر نیز با وی در تماس هستند.

دولت جدید افغانستان چندین بار به صراحت اعلام کرده است که خواهان روابط دیپلماتیک با همه کشورهای جهان در چارچوب احترام متقابل است و آنها نیز همین تعامل را درخواست می کنند و نیز صریح و مکرر گفته اند که به هیچکس اجازه نمی دهند تا از خاک افغانستان بر علیه کشور دیگری استفاده کند.

به طور خلاصه، افغانستان اکنون کشور باامنیت از هر زمان دیگری است، نه تهدیدی از خاک افغانستان برای هیچ کشوری وجود دارد و نه دیپلمات‌های هیچ کشور خارجی در خطر هستند. جهان باید با افغانستان تعامل سیاسی مطمئن داشته باشد، واقعیت های جاری (صلح و پیشرفت اقتصادی) در افغانستان را بپذیرد و چشمان خود را بر آنها بسته نکند. فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان وجود دارد، اما زمانی که جامعه جهانی روابط رسمی با افغانستان برقرار کند، به جای انزوا و فشار، باید با دولت جدید افغانستان از راه‌های سیاسی و کانال‌های دیپلماتیک تعامل داشته باشد و درخواست‌ها و نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارد.

(کابل تکی کام /17 فبروری 2023)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x