حقوق و منافع غیرنظامیان افغان تحت سیاست‌های اجباری ایالات متحده قربانی شده است

از ماه‌ها پیش، افغانستان و جامعه جهانی از ایالات متحده می‌خواهند که دارایی‌های منجمد شده افغانستان را به دلیل بحران شدید انسانی و وضعیت رو به وخامت اقتصاد افغانستان به افغانستان بازگرداند. اما آمریکا این اموال را به افغان ها پس نداده و بر خلاف نظریات افغان‌ها آن را دزدیده اند.

ایالات متحده به خوبی می‌داند که این اقدام به مردم افغانستان آسیب بزرگی وارد می‌کند، بحران انسانی را در این کشور تشدید می‌کند و موانع بیشتری را برای روند بازسازی کشور ایجاد می‌کند. اما ایالات متحده همچنان این دارایی ها را از افغانستان می دزدد و موضوع خسارات ۱۱ سپتامبر به پیش کشیده و این دارایی‌ها را به باقی ماندگان آنها میدهد.

حملات ۱۱ سپتامبر مرگبارترین حمله تروریستی در ایالات متحده بود که نزدیک به ۳۰۰۰ آمریکایی را کشت. ایالات متحده بلافاصله تحقیقات خود را در مورد حملات ۱۱ سپتامبر آغاز کرد و اگرچه نتایج تحقیقات سوالات مشکوک بسیاری را بر جای گذاشت، اما ایالات متحده در کمتر از یک ماه نیروهای خود را بسیج کرد و جنگ ۲۰ ساله را در افغانستان آغاز کرد.

۱۶۵ هزار غیرنظامی افغان در این جنگ جان خود را از دست دادند. ایالات متحده در ۱۵ آگوست نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد، بدون پرداخت غرامت به خانواده های افغان های کشته شده در جنگ، اما بر اساس خواسته های قهری تصمیم گرفت که افغان ها باید به ایالات متحده غرامت بپردازند.

آمریکا منطق عجیبی در توزیع دارایی های بانک مرکزی افغانستان دارد. از یک سو، ایالات متحده بر این عقیده است که طالبان حاکمان قانونی افغانستان نستند و هیچ حق قانونی بر این دارایی ها ندارند. از سوی دیگر، ایالات متحده اذعان می کند که طالبان افغانستان یک سازمان تروریستی نیست، اما طالبان باید مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر را بر عهده بگیرد. ایالات متحده همچنین تصمیم گرفته است که این اموال را بین افراد آسیب دیده از این حادثه توزیع کند.

این منطق به خودی خود پر از تناقض است. ایالات متحده دارایی های یک بانک مرکزی خارجی را طبق قانون کشور خود حل و فصل می کند، اما پیش شرط ها لازم رضایت شعبه مربوطه آن کشور را ندارد. اما اکنون هیچ شناسایی مربوط به بانک آمریکا در افغانستان وجود ندارد که حق تصاحب این دارایی را داشته باشد، می توان گفت که ایالات متحده حق تعیین وضعیت و تصمیم برای توزیع این دارایی در افغانستان ندارد.

ایالات متحده به دلیل نداشتن شرایط قانونی برای توزیع پول بین شاکیان ۱۱ سپتامبر، به طور غیرقانونی پول از افغانستان دزدیده است. اما واضح است که افغانستان به دلیل کمبود این دارایی ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده است و در وهله اول دارایی های افغانستان را مسدود کرده و مردم افغانستان را در تنگنا قرار داده است. ایالات متحده به خوبی از بحران انسانی در افغانستان آگاه است، اما کمک های اضطراری ارائه نکرده است، اما پول های کلیدی را از افغان ها دزدیده است. ایالات متحده هرگز خواهان بازسازی مسالمت آمیز در افغانستان نبوده است، بنابراین این دزدی را انجام داده است. اقتصاد افغانستان خوب نیست، بنابراین غیرنظامیان افغان ممکن است با طالبان بجنگند و سایه از سرگیری جنگ داخلی در چشم‌انداز است.

ایالات متحده در حال حاضر سعی دارد با فریب اوکراین به جنگ بین اوکراین و روسیه دامن بزند. اینها روشهای معمول ایالات متحده است که صلح سایر کشورها را تضعیف می کند تا مانع پیشرفت کشورهای مربوطه شود. افغانستان در موقعیت جغرافیایی مهمی قرار دارد پس شاید هرج و مرج در افغانستان در راستای هدف آمریکا باشد!
(دیلی المسیر)
۲۰۲۲/۲۶/۰۲

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x