خروج آمریکا از افغانستان؛ چین قدرتمند شده است

مایکل مک‌‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه، ۲۵ جون خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آور» دانست و گفت که افغانستان، چین را قدرتمند کرده است و واشنگتن هیچ تمایلی برای مهار چین ندارد.

او گفت که خروج آمریکا ازافغانستان، باعث موفقیت‌ روزافزون چین در زمینه قدرت نرم، و افزایش خصومت در قبال تایوان شده است.

او ادعا کرد که عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، چین را قادر می‌کند که پایگاه‌های نظامی در سراسر جهان ایجاد کند: «آن‌ها (چین) در حال حاضر در افغانستان‌اند. یک تریلیون دالر لیتیوم دریافت می‌کنند و سپس به پایگاه هوایی بگرام دسترسی می‌یابند.»

این عضو مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن به ‌دلیل موقعیتی که در افغانستان داشت، در زمینه گردآوری اطلاعات، نظارت و شناسایی توانمند بود، اما اینک همه این‌ها را از دست داده است.

او افزود: «دیگر نمی‌توانیم به روسیه، چین و ایران، از آن بخش جهان نظارت کنیم.»

او گفت که رها کردن افغانستان و ورود چینی‌ها به این کشور، بزرگ‌ترین سیلی به چهره کهنه‌سربازان آمریکا است.

مایکل مک‌‌کال به‌تازگی در مراسم بازنشستگی یک نظامی تک‌‌تیرانداز آمریکا که در اگست ۲۰۲۱، در ورودی فرودگاه کابل ماموریت داشت، شرکت داشت. او گفت که این تک‌تیرانداز به شکل فاجعه‌باری در اثر انفجار در فرودگاه کابل زخمی شده است، و افزود که ۱۳ صندلی خالی به یادبود ۱۳ سرباز آمریکایی که در آن حادثه تروریستی کشته شدند، در این مراسم درنظر گرفته شده بود.

آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، به ماموریت خود در این کشور پایان داد و طالبان توانستند دوباره بر این کشور مسلط شوند. چین روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است. هئیت‌های مختلف چینی از افغانستان دیدار می‌کنند و خواستار مشارکت در بخش عمده‌ای از اقتصاد و تجارت این کشورند.

طالبان هم در شرایطی که زیر تحریم‌های شدید کشورهای غربی قرار دارند، به هر بهای ممکن، می‌کوشند زمینه برای حضور بیشتر چین در افغانستان  فراهم کنند.

چین به معادن زیرزمینی افغانستان چشم دوخته است و در صدد آن است که با خلاء ایجاد‌شده قدرت با روی کار آمدن طالبان، به حق استخراج آن معادن دست یابد.

عتیق‌الله، از مغازه‌‌داران استان هرات در غرب افغانستان، در صحبت با ایندپندنت گفت که هر ماه چندین بازرگان چینی به این استان سفر می‌کنند و از بازرگانان افغان می‌خواهند که کالاهای ضروری خود را از آن‌ها خریداری کنند.

او افزود که در دوران حکومت پیشین هیچ‌گاه بازرگان چینی در هرات مشاهده نکرده بود، اما حالا آنان آزادانه و بدون دغدغه به افغانستان سفر می‌کنند.

او گفت: «بازرگان چینی از من خواست که اگر بتوانم ۱۰۰ هزار دلار آمریکایی آماده کنم، می‌تواند پوشاک به قیمت بسیار پایین و با کیفیت بالا برای من تامین ‌کند و در ‌زودترین فرصت به افغانستان بفرستد. چینی‌ها خیلی به افغانستان رفت‌و‌آمد می‌کنند و می‌کوشند تولیدات خود را به فروش برسانند.»

بخش زیادی از کالاهای ضروری افغانستان از چین تامین می‌شود و پکن می‌کوشد صادرات این کشور را به افغانستان افزایش دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x