خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هند به جای نگرانی باید رویکرد خود را تغییر دهد!

پس از نزدیک به دو دهه جنگ خونین، خسارات هنگفت مالی و جانی، ایالات متحده مصمم است که جنگ افغانستان را خاتمه دهد و گفتگوهای رو در رو با طالبان را آغاز کند، که پس از چندین دور گفتگو در دوحه دو طرف توافق کرده اند که جنگ را خاتمه دهند و همه نیروهای خارجی را خارج کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، توافق حاصل شده بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و طالبان را تأیید کرده و گفته است که همه نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتمبر سال جاری افغانستان را ترک خواهند کرد.

همه کشورهای بزرگ منطقه، چین، روسیه، ایران و پاکستان از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استقبال کرده و از آن حمایت کرده اند، اما هند تنها کشوری در منطقه است که نسبت به عقب نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو اظهار نگرانی کرده است اگر طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرند، نقش پاکستان افزایش یافته و فعالیت های هند محدود می شود.

هند نگران است كه اگر سربازان آمریكایی و ناتو از افغانستان خارج شوند، طالبان در آنجا حاكم می شوند و گروه های مخالف هند در آنجا نفوذ پیدا می كنند، اما نگرانی بیشتر از نفوذ پاکستان و چین است.

هند مدت هاست که نسبت به روند صلح افغانستان ابراز تردید می کند، اما در جلسات اخیر دوحه، ژنیو و دوشنبه در مورد روند صلح افغانستان نیز شرکت کرده است.

هند آشکارا از دولت کابل حمایت می کند و می گوید حتی پس از عقب نشینی نیروهای خارجی نیز به پشتیبانی خود ادامه خواهد داد.

آویناش پالیوال، متخصص هندی در امور افغانستان گفت: هند فکر می کند که اگر خارجی ها افغانستان را ترک کنند، قدرت طالبان افزایش می یابد که این امر مانع فعالیت های هند در افغانستان می شود و زمینه را برای نفوذ پاکستان فراهم می کند.

لیزا کرتیس، یکی از اعضای شورای امنیت ملی در زمان رئیس جمهور پیشین آمریكا، دونالد ترامپ، گفت هند نگران است كه در صورت عقب نشینی نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان تسلط خود بر این كشور را بیشتر كنند.

ژنرال بیپین راوات رئیس ستاد هند گفته است که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان عقب نشینی کنند، مجددا شاهد وضعیت دهه ۹۰ خواهیم بود و بسیاری از گروه های تروریستی به افغانستان روی خواهند آورند و جنگ داخلی دیگری شعله ور خواهد شد.

این در حالی است که طالبان در بیانیه های مکرر خود به کشورهای منطقه و جهان اطمینان داده اند که مبارزه آنها فقط برای آزادی کشورشان و برپایی نظام اسلامی است و تهدیدی برای کسی در خارج از کشورشان نخواهند بود.

طالبان همچنین در توافق نامه ای که با ایالات متحده امضا شد، وعده سپرده اند که خاک افغانستان علیه هیچ کشور خارجی استفاده نخواهد شد.

کارشناسان می گویند هند موضع خود را در مورد وضعیت افغانستان تا حدودی تغییر داده است، اما هنوز نمی خواهد با طالبان به گونه مستقیم مذاکره داشته باشد.

این در حالیست که هند یک هیئت غیردولتی را به آخرین اجلاس سران مسکو اعزام کرده بود و وزیر خارجه هند جایشانکار نیز سال گذشته در کنفرانس دوحه حضور داشت و ممکن است کارهای دیپلماتیک دیگری نیز انجام داده باشد.

این نشان می دهد هند موقعیت خود را بیش از هر زمان دیگری تغییر داده است.
(نن تکی)
۲۰۲۱/۲۵/۵

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x