خلیل‌زاد: مذاکره‌کننده‌گان افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند!

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، می‌گوید که روند صلح دوحه بطی به پیش می‌رود و مذاکره‌کننده‌گان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند.

او گفت که طالبان تاکنون به طرح امریکا برای آیندۀ افغانستان پاسخی نداده‌اند و خودشان هم در این زمینه طرحی را شریک نساخته‌اند.

خلیل‌زاد تاکید دارد که هیئت طالبان که به پاکستان رفته بود، اکنون به دوحه برگشته‌است و علاقه به پیشبرد مذاکرات دارد: “تعدادی از اعضای هیئت طالبان به‌شمول رهبر هیئت شیخ حکیم رفته بودند به کویته، صحبت‌ها داشتند، حالا پس آمدند و می‌گویند که علاقه داریم که زودتر مذاکره دوباره شروع شود و ممکن پلان خود را تقدیم کنند به هیئت جمهوریت”. 

زلمی خلیل‌زاد در ترکیب یک هیئت امریکا روز گذشته به کابل آمد و با مقام‌های حکومت افغانستان و شماری از سیاست‌گران دیدار کرد.

سفر خلیل‌زاد درحالی صورت می‌گیرد که خروج سربازان خارجی هم‌چنان ادامه دارد و نبردها در افغانستان نیز شدت گرفته‌اند.

خلیل‌زاد می‌گوید که در اوضاع کنونی که سطح خشونت‌ها بلند است، خواست‌های طالبان دربارۀ رهایی هفت‌هزار زندانی این گروه و نیز بیرون شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه، عملی نیستند.

وی بدین باور است که ادامۀ جنگ پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی در افغانستان، نیز به بیشتر شدن مداخلات منطقه‌یی در این کشور خواهد انجامید: “دو راه وجود دارد؛ از نگاه طویل‌المدت که دید، یا این‌که یک موافقه سیاسی باید صورت بگیرد و یا این‌که یک جنگ دوام‌دار! و خدای نخواسته اگر جنگ دوام‌دار صورت بگیرد، می‌شود که مداخلات هم زیادتر شود در مسایل افغانستان از منطقه و این به نفع افغانستان نیست”.

خلیل‌زاد در بخش دیگری از این گفت‌وگویش، می‌گوید کسانی در گروه طالبان به ارتش افغانستان افتخار می‌کنند، اما پیش از این، در این باره دیدگاه‌های مخالفی از سوی شماری از اعضای این گروه بازتاب یافته‌اند: “یک اردویی‌که چندسال پیش که امریکا آمد وجود نداشت، یک اردوی ملیی که ما هم سرش افتخار می‌کنیم و حتا باور کنید که بعضی طالبان سرش افتخار می‌کنند و می‌گویند که نگذارید این اردو تیت و پاشان شود”. 

اما شیرمحمد عباس ستانکزی، رییس پیشین دفتر طالبان در قطر در این باره این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: “این اردوی ملی ما نیست! اردو آن است که از سرحدات افغانستان دفاع کند و در برابر دشمن دفاع کند! این‌ها که برای دشمن دفاع می‌کنند و در اختیارش استند. وقتی امریکاییان بروند، معاش این‌ها هم پایان می‌یابد و این‌ها خودشان ختم می‌شوند”.

در این گفت‌وگو، خلیل‌زاد تأکید می‌ورزد که ایالات متحده امریکا تا رسیدن به صلح در افغانستان، به کمک با نیروهای امنیتی این کشور ادامه خواهد و در این زمینه، از کمک سه میلیارد و سه‌صد میلیون دالریی یاد می‌کند که واشنگتن برای نیروهای امنیتی افغانستان در سال آینده درنظر گرفته است.

سفر خلیل‌زاد به کابل در اوضاعی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بیش از یک ماه است که متوقف است. به‌تازه‌گی شماری از اعضای هیئت جمهوریت به دوحه رفته‌اند تا مذاکرات با طالبان را ازسر بگیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x