ادامه تحصیل دختران با به خطر انداختن زندگی شان

یک سال پس از ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان، دختران این کشور هر روز زندگی خود را به خطر می اندازند تا خودش را آموزش دهند و به یادگیری ادامه دهند.

براساس گزارش خبرگزاری لاین، از زمانی که تحصیل برای دختران غیرقانونی شده است، دختران بسیاری دیگر بدون اینکه طالبان اگاه شوند، به دنبال یادگیری اموزش هستند.

شبنم یکی از دختران افغان گفت: “اگر آنها متوجه شوند که دختران به روش خاصی آموزش می بینند، امکاناتی که هنوز موجود هست را ممنوع می کنند، همانطور که مکتب را برای دختران ممنوع کردند.”

شبنم علاوه بر ادامه تحصیلات خود از طریق کتاب های قدیمی که دارد، تصمیم گرفت تا کلاس های آنلاین انگلیسی را برای سایر دختران افغان دایر کند، بخاطریکه معتقد است این راهی برای خدمت به ملت و مردم افغانستان است.

او گفت: “من واقعاً می ترسم که طالبان متوجه شوند که من انگلیسی تدریس می کنم. هر روز قبل از اینکه خانه ام را ترک کنم پیام های زیادی را از واتس اپ و تلفنم پاک می کنم. او همچنین گفت که خانواده اش تحصیل کرده اند و خواهرش یک فعال شناخته شده حقوق زنان است که می تواند توجه طالبان را به خود جلب کند.”

با این حال، او حاضر است از فرصت استفاده کند. “من ریسک را می پذیرم. من با این محدودیت ها مبارزه می کنم و به درس هایم ادامه خواهم داد.”

طالبان در اگست 2021 افغانستان را به تصرف خود درآوردند. از آن زمان، مکاتب دخترانه بسته باقی مانده است. طالبان ادعا می کنند که مکاتب دخترانه به محض انطباق ان با شریعت اسلامی مورد نظرشان، بازگشایی خواهند شد. در سپتمبر 2021، تنها چند هفته پس از تسلط طالبان، به پسران اجازه بازگشت به مکتب داده شد، در حالی که به دختران گفته شد که در خانه بمانند. در یک سال گذشته، طالبان چندین بار وعده بازگشایی مکاتب دخترانه را دادند، اما این وعده ها بار دیگر در این هفته با آغاز سال تحصیلی جدید، محقق نشد.

سازمان ملل متحد از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده و از طالبان خواسته است تا مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند. مارکوس پوتزل، سرپرست مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان، یک سالگی تعطیلی مکاتب دخترانه را “غم انگیز، شرم آور و کاملاً قابل اجتناب” خواند.

ریم الجابی، مشاور جنسیتی در سازمان اجتماعی فرهنگی MENA، به مدیا لاین گفت که طالبان ادعا می کنند دلیل اصلی که چرا به دختران اجازه نمی دهند به مکتب بروند، به دلیل ناآرامی های موجود در مناطق است. اما در واقع، الجابی می گوید، طالبان، توانمندسازی زنان را یک تهدید می بینند. او گفت: “بنابراین طالبان به دختران اجازه دسترسی به آموزش را نمی دهند و مشارکت عمومی آنها را تا حد امکان محدود می کنند.”

اما این در حالیست که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با صدای آمریکا گفت که طالبان تا حد امکان تلاش می کنند تا پس از انطباق نظام آموزشی با شریعت اسلامی، مکاتب دخترانه باز شود. وی از جامعه بین المللی خواست که در این مسئله دخالت نکنند.

(جرولیزم پست)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x