در سرتاسر کابل، شواهد سقوط سریع اقتصاد افغانستان در دوران طالبان وجود دارد!

در سرتاسر پایتخت افغانستان، شواهدی مبنی بر نابودی سریع اقتصاد این کشور در همه جا وجود دارد، از جمعیت کارکنان دولتی خشمگین بدون دستمزد که در بیرون بانک ها که نقدینگی آنها تمام شده منتظر هستند، تا کمپ های خیمه ای خانواده های آواره جنگی در پارک اصلی شهر، تا انبوهی از لوازم خانگی که در گوشه و کنار و مکان های خالی جمع شده اند!

در بازار خانواده های فقیر برای بدست آوردن پول، لوازم خانگی و سایر کالاهای خود را می فروشند. اقتصاد افغانستان در بن بست ناگهانی و خطرناکی قرار دارد! سیستم های مالی بین المللی نیز دسترسی به پول نقد و اعتبار را مسدود کردند!

مقامات طالبان تاکنون هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با بحران اقتصادی پیش رو ارائه نداده اند و در عوض غرب را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کرده اند!

گروه های کمک بین المللی به طور مداوم هشدار داده اند که افغانستان به سمت بحران بشردوستانه سراسری پیش می رود. آنها می گویند میلیون ها نفر در حال حاضر برای غذا به کمک های مالی وابسته هستند یا دیگر قادر به حفظ خانواده خود نیستند!

یان اگلند دبیرکل یک گروه امدادی از ناروی که مدتها در افغانستان فعالیت می کرد هفته گذشته به کابل سفر کرد و اقتصاد افغانستان را خارج از کنترل توصیف کرد!

از یک سو جامعه بین المللی منتظر است ببیند آیا مقامات طالبان به قوانین و مجازات های سخت مذهبی که در رژیم قبلی خود از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اعمال می کردند باز می گردند یا خیر!

از سوی دیگر مقامات طالبان بارها فشارهای ناعادلانه خارجی را عامل اصلی وضعیت بد مردم افغانستان دانسته اند. آنها اصرار دارند که خواهان روابط خوب با جهان هستند اما منتقدان بین المللی را به مداخله غیرقابل قبول در ارزشهای دینی و فرهنگی افغانستان متهم می کنند!

همانطور که اوضاع وخیم تر می شود، گروه های امدادی تلاش می کنند تا با این وضعیت مقابله کنند. اگلند گفت اعضای سازمان ملل باید برای دستیابی به ثبات اقتصادی، تامین مالی خدمات عمومی و بازگرداندن جریان های نقدی به توافق چند جانبه دست یابند!

او راه های احتمالی مانند هدایت کمک ها از طریق صندوق های اعتماد سازمان ملل متحد را پیشنهاد کرد و افزود ما باید از مردم افغانستان در هر شرایطی حمایت کنیم!
واشنگتن پست
۲۰۲۱/۴/۱۰

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x