دولت امریکا در نظر دارد طالبان را به‌خاطر محدود کردن زنان مجازات کند

بر اساس گزارش پلیتیکو، دولت امریکا در نظر دارد طالبان را به‌خاطر اعمال محدودیت‌های شدید بر زنان مجازات کند. این نشریه به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت که مجازات‌های پیشنهادی شامل تحریم‌های اقتصادی، ممنوعیت سفر رهبران طالبان و محدود کردن برخی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است.

یک مقام فعلی دولت امریکا به پلیتیکو گفت که این هفته جلسات بین سازمانی برای بحث در مورد پاسخ ایالات متحده برنامه‌ریزی شده است، اما ممکن است تا هفته آینده تصمیمی گرفته نشود.

در گزارش پلیتیکو آمده است که جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور امریکا در ماه‌های اخیر تا حد زیادی از صحبت در مورد افغانستان پرهیز کرده و به احساس درماندگی در میان کارکنان دولت دامن زده است.

گزارش می‌افزاید بحران عمیق افغانستان آسیب فزاینده‌ای بر سوابق حقوق بشری رئیس جمهور بایدن می‌زند و این موضوعی است که جمهوری خواهان، که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، احتمالاً با شروع تحقیقات در مورد نحوه مدیریت دولت در افغانستان، به آن خواهند پرداخت.

پلیتیکو می‌نویسد واشنگتن از نظر دیپلوماتیک و اقتصادی ابزار فشار بر طالبان دارد و با در اختیار داشتن میلیاردها دالر از بودجه افغانستان می‌تواند به ثبات اقتصادی این کشور کمک کند اما طالبان نیز دارای اهرم‌هایی از جمله دادن آزادی فعالیت به گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان است.

به گفته مقام‌های فعلی و پیشین امریکا، گفتگوها در دولت بایدن بر سر چگونگی پاسخگویی به طالبان، تام وست نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان را در مقابل رینا امیری، نماینده ویژه آن کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان قرار داده است.

پلیتیکو به نقل از این منابع نوشته که تام وست نسبت به مساله انزوای طالبان محتاط است در حالی که رینا امیری به دنبال سیاست‌های سختگیرانه‌تری در برابر طالبان به‌دلیل حذف زنان افغانستان از جامعه است.

یک مقام فعلی در دولت امریکا به پلیتیکو گفته که اختلافات بین تام وست و خانم امیری زیاد نیست و هر دو می‌خواهند طالبان را مسئول بدانند. از نظر این مقام امریکایی، مواضع آنها همچنین نشان دهنده مشاغل خاص آنها است.
او افزود که تام وست می‌خواهد تا راهی برای ادامه همکاری با طالبان بیابد در حالی که رینا امیری رویکردی مبتنی بر اصول حقوق بشری دارد.

بر اساس گزارش پلیتیکو، موضوعی که دولت بایدن را در مورد چگونگی پاسخگویی به محدودیت‌های طالبان با مشکل مواجه کرده این است که مجازات این گروه، خطر گسستن روابط محدود ایالات متحده با آن را نیز به همراه دارد.

مقام‌های پیشین امریکا که با مسایل جاری آشنا هستند به پلیتیکو گفته‌اند که مقام‌های ایالات متحده با شخصیت‌های ارشد طالبان چون هبت‌الله آخندزاده روابط کمی دارند اما در عوض، با چهره‌های عمومی‌تر طالبان در کابل و قطر سروکار دارند، اما این افراد قدرت کمتری دارند.

مقام‌ها و تحلیلگران سابق گفته‌اند که حتی اگر مقام‌های امریکایی حساسیت‌های دیپلماتیک را کنار بگذارند و مایل به تعامل علنی با آخندزاده باشند، بعید است که رهبر مخفی طالبان با پیشنهاد ملاقات موافقت کند.

گزارش می‌نویسد که همه اعضای طالبان از رویکرد عمیقا محافظه کارانه آخندزاده در قبال حقوق زنان و دختران حمایت نمی‌کنند. یکی دیگر از مقام‌های فعلی ایالات متحده که با پرونده افغانستان آشناست به پلیتیکو گفت که در واقع، تصور می‌شود که یکی از چهره‌های برجسته طالبان، سراج الدین حقانی، وزیر داخله این گروه از آموزش دختران و زنان حمایت می‌کند.

سهیل شاهین، یکی از مقام‌های طالبان، در پیامی واتس‌اپی به پلیتیکو گفته که ممنوعیت‌ آموزش دختران و زنان موقتی است.

اما به گفته این مقام امریکایی، طالبان یک ساختار مرکزی قوی دارند، بنابراین حتی عناصر مترقی‌تر از رهبری محافظه کار طالبان پیروی می‌کنند که این کار را برای ایالات متحده برای ایجاد تفرقه در این گروه دشوار می‌کند.

لیزا کورتس که در شورای امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ بر افغانستان نظارت می‌کرد این طور استدلال می‌کند که دستیاران بایدن باید از تحریم‌ها و نیز ابزارهای دیگر برای فشار بر طالبان استفاده کنند.

با این حال، کارشناسان خارج از تیم بایدن گفتند که منزوی کردن بیشتر طالبان اشتباه است.

یک دیپلمات سابق امریکایی نیز که با پرونده افغانستان آشناست، استدلال کرد که یکی از رویکردها این است که ایالات متحده اعتبار خود را کاهش دهد و نهادهایی مانند سازمان ملل را برای تحت فشار گذاشتن طالبان قدرت دهد.

(پولیتیکو / ۶ جنوری ۲۰۲۳)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x