دیدگاه‌ها درباره نشست سوم دوحه پیرامون افغانستان

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان می‌گوید که نشست سوم دوحه هنگامی سودمند خواهد بود که همکاری‌های نزدیک میان مقام‌های حاکم در افغانستان و جامعه جهانی به میان آید.

آقای کابلوف در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس می‌گوید که این نشست در صورتی اثرگذار خواهد بود که برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور و مردم آن نیز کمک کند.

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در این باره گفت: «به نظر ما، این نشست در صورتی مفید خواهد بود که به احیای همکاری‌های نزدیک و سازنده میان جامعه جهانی و مقام‌های افغانستان، در نخست برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور و مردم آن کمک کند.»

هم‌زمان با این، رییس سیاسی یوناما در دیدار با رییس عمومی معاونت سیاسی ریاست‌الوزرا می‌گوید که برگزاری نشست سوم دوحه، یک گام مثبت برای تعامل میان امارت اسلامی و جامعه جهانی است.

ارگ در خبرنامه‌ای می‌گوید که سکات سمیت افزوده که در نشست سوم دوحه در زمینه تقویت سکتور خصوصی افغانستان و کشت بدیل مواد مخدر، بحث‌های مهم خواهد شد.

در خبرنامه ارگ آمده است: «مسوول بخش سیاسی یوناما نشست دوحه را فرصت مناسب بخاطر دوام تماس مستقیم امارت اسلامی و جامعه بین‌المللی دانست و به گفته موصوف در نشست قریب‌الوقوع متذکره در خصوص تقویت سکتور خصوصی افغانستان و کشت بدیل مواد مخدر بحث‌های مهم خواهد شد.»

سید ضیا حسینی آگاه روابط بین‌الملل در این باره گفت: «یک مسیر و میکانیزم مناسب جهت گسترش تعامل امارت اسلامی با جهان و هم‌چنان متقابلن گسترش تعامل جهان با امارت اسلامی در این نشست تسجیل شود تا مورد قبول طرف‌ها قرار بگیرد.»

در همین حال، رییس سوم سیاسی وزارت خارجه می‌گوید که در نشست سوم دوحه پیش‌بینی می‌شود تا کشورهای منطقه و حکومت سرپرست روی رفع تحریم‌های یک‌جانبه نیز گفت‌وگو کنند.

سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر گفت: «نشست دوحه بخاطر مهم است که بعضی مسایل مهم افغانستان، مثل جلوگیری از مواد مخدر، پروژه‌های بدیل برای دهقانان، سکتور خصوصی، مسایل اقتصادی در آن به بحث گرفته خواهد شد.»

اما در سوی دیگر، ستیفن دوجاریک سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد اطمینان می‌دهد که این نشست به منظور مشورعیت بخشیدن به مقام‌های کنونی نبوده و قرار نیست این یک گفت‌وگوی میان افغان‌ها باشد.

آقای دوجاریک در یک نشست خبری در این باره گفت: «من فکر می‌کنم باید بسیار واضح توضیح دهیم که این جلسه چه است و چه نیست، جلسه‌ای برای حرکت رو به جلو با به رسمیت شناختن یا مشروعیت بخشیدن به حاکمیت مقام‌های بالفعل نیست.آنچه را که رزماری دی کارلو و دیگران به وضوح توضیح داده‌اند، برای او بیان می‌کنند که گروه‌های زنان و گروه‌های حقوق بشر با تمام نمایندگان افغان دیدار خواهند کرد و قرار نیست این یک گفت‌وگوی بین‌الافغانی باشد.»

تا دو روز دیگر سومین نشست دوحه درباره افغانستان با حضور بیش از ۳۰ کشور و نهادهای جهانی به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه برگزار خواهد شد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که این نشست یک فرآیند برای وادار کردن حکومت سرپرست به تعهداتش در برابر جامعه جهانی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x