راهی بهتر برای افغانستان!

در نامه بلینکن خطاب به مقامات افغانستان، به دو مجموعه جلسات با هدف راه اندازی مجدد روند صلح اشاره شده است.
یکی از آنها جلسه ای در سطح وزرا با مشارکت روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و البته ایالات متحده است. وزارت امور خارجه از افشای اینكه آیا قبلا با این كشورها رایزنی شده است خودداری كرد!

همچنین جلسات دوم در سطح مقامات ارشد برنامه ریزی شده و طی هفته های آینده در ترکیه برگزار خواهد شد. وزارت امور خارجه همچنین از افشای اینکه آیا ترکیه با میزبانی چنین جلسه ای موافقت کرده است خودداری کرد!

در حال حاضر جلساتی بین نمایندگان ارشد دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر برگزار می شود، اما طالبان همه تلاش خود را می کنند تا روند را به جلو ببرند. دولت بایدن بر این باور است که ترکیه از نفوذ بیشتری بر طالبان برخوردار است و با انتقال جلسات از قطر به ترکیه می توان به پیشرفت ملموس تری دست یافت!

در نامه بلینکن همچنین آمده است که کمک های نظامی ایالات متحده پس از عقب نشینی نیروهای خود ادامه خواهد یافت، بنابراین هنوز تاکید بر راه حل نظامی است!

جامعه بین المللی اکنون می تواند کل روند بحران افغانستان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد، با توجه به اینکه این کشور بیش از ۴۰ سال در جنگ بوده است شاید جستجوی گزینه های غیرنظامی مناسب تر باشد!

بودجه نظامی ایالات متحده طی این سال ها در افغانستان ۷۷۸ میلیارد دالر بوده است. اگر این ۷۷۸ میلیارد دالر به تعلیم و زراعت هدایت می شد، افغانستان متحمل آسیب کمتری می شد. به هر حال این کشور عمدتا به زراعت وابسته است. 

رفع عطش صنعت دفاعی کار ساده ای نیست، اما اگر حتی بخشی از بودجه نظامی ایالات متحده برای جنگ در افغانستان به توسعه کشاورزی اختصاص می یافت، جامعه افغانستان می توانست متحول شود!

همراه با تاکید بر آموزش، این امر می توانست جامعه افغانستان را کاملا متحول کند و کشور را از تروریست ها دور نگه دارد!

این فرصت از دست رفته است، اما اکنون باید به نسل های بعدی روی بیاوریم. اکنون زمان عمل است. اگر بتوان تاکید را از تعیین وظایف نظامی به کمک های غیرنظامی و توسعه ای تغییر داد، افغانستان تنها در طی یک یا دو نسل ممکن است به کشوری کاملا متفاوت تبدیل شود!
(عرب نیوز)
۲۰۲۱/۱۴/۳

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x