روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نگران بی ثباتی در افغانستان هستند!

خبر خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه سپتمبر، توجه نظامی روسیه به منطقه آسیای مرکزی را دوباره تقویت کرد. 
روسیه روابط نظامی چند وجهی با کشورهای منطقه از جمله در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، اتحاد نظامی که شامل قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است را حفظ خواهد کرد. 

وقایع اخیر، وزارت دفاع روسیه را به انجام توافقات اضافی تحریک كرد و سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور را برای امضای توافق نامه های اضافی با تاجیكستان و ازبكستان سفر كرد تا اطمینان حاصل كند در صورت بی ثباتی در افغانستان منطقه مسئولیت بپذیرد.

شویگو و شرالی میرزا، همتای تاجیکی اش، در ۲۷ آپریل در تاجیکستان توافق نامه ای را برای ایجاد سیستم های دفاع هوایی مشترک امضا کردند که به وضوح با تهدید بالقوه افغانستان روبرو خواهد شد.

در همان روز، شویگو سفری جداگانه به ازبکستان داشت تا با باهدیر قربنوف، وزیر دفاع همتای خود دیدار کند و در مورد مسائل امنیتی منطقه و مبارزه با تروریسم بین المللی گفتگو کند. به دنبال این جلسه، اعلام شد که وزارتخانه های هر دو کشور برنامه مشارکت استراتژیک را برای اولین بار در نوع خود برای ۲۰۲۱-۲۰۲۵ آماده کرده اند. 

در حالی که کشورهای آسیای مرکزی افغانستان را به عنوان یک شریک اقتصادی منطقه ای عنوان کرده اند، به نظر می رسد مقامات دفاعی با نگرانی های امنیتی روسیه در منطقه همسو هستند.

اکنون روشن است که اظهارات رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر ، ملا عبدالغنی برادر ، در سپتامبر سال ۲۰۲۰ با وعده عدم حمله به هیچ یک از همسایگان آسیای مرکزی، چندان ارزش چندانی ندارد.

در حالی که سخنان کشورهای آسیای مرکزی به طور فزاینده ای بر صلح و بازسازی در افغانستان متمرکز است، نگرانی های روسیه در مورد اوضاع و تهدیدهای احتمالی برای ثبات منطقه نیز افزایش یافته است.

وزارت دفاع روسیه به گونه پی هم اوضاع ناخوشایند مرزی آسیای مرکزی و افغانستان را مطرح می کنند و از آن به عنوان دلیل ادامه همکاری های نظامی با کشورهای منطقه استفاده می کند.

شویگو نگرانی های خود درباره افغانستان را در مصاحبه ای که اخیراً با یک نشریه قزاقستانی انجام داد، خلاصه کرد. وی به دلیل حضور نیروهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر به ثبات افغانستان شک کرد.

وی اظهار داشت که تروریست های کشورهای دیگر، از جمله جنگجویان داعش، در حال عبور و مرور و یافتن پناهگاه امن در افغانستان بوده اند و تولید و قاچاق مواد مخدر غیرقانونی در این کشور همچنان باعث بی ثباتی ایجاد خواهند کرد.

سفرهای شویگو و توافق نامه های متعاقباً امضا شده با ازبکستان و تاجیکستان نشانگر نگرانی و عدم اعتماد روسیه به توانایی کشورهای آسیای مرکزی در دفاع و مقاومت در برابر حملات احتمالی به مرزهایشان است.
دیپلمات
۲۰۲۱/۳/۵

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x