رولت روسی در افغانستان تحت کنترل طالبان

با عقب نشینی نیروهای ایالات متحده و قدرت گرفتن طالبان در اگست 2021، روسیه فرصت استراتژیک نادری برای بازیابی جای پای خود در افغانستان پیدا کرد. با این حال، این فرصت از بین رفته زیرا مسکو تقریباً تمام توان نظامی و تفکر استراتژیک خود را به جنگ اوکراین اختصاص داده است.

سیاست روسیه در قبال طالبان و افغانستان امروز حداقل به نظر می رسد که ناسازگار است. این تلاش برای محافظت از نگرانی های امنیتی روسیه و در عین حال تلاش برای آرام کردن طالبان، به عنوان بخشی از تلاش نوپای چین برای پر کردن خلاء ناشی از خروج ایالات متحده و ناتو تقسیم شده است.

تسخیر قدرت توسط طالبان در اگست 2021 یک رویداد خوشایند برای روس ها بود. با این حال، امید مسکو برای گنجاندن نیروهای متحد و نیابتی اش در افغانستان در یک دولت ائتلافی به رهبری طالبان محقق نشد. گروه‌ نامنسجم طالبان قدرت را در دست گرفتند و هرگونه همکاری با اشخاص و افرادی از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، احمد مسعود، احزاب هزاره و یا حزب جمعیت اسلامی را رد کردند. در اکتبر 2021، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که روسیه تا زمانی که وعده‌های طالبان از جمله تشکیل حکومت همه شمول عملی نشود، به رسمیت شناختن طالبان را دریغ می‌کند.

با این حال، طی چند ماه آینده، روس‌ها مجبور شدند این حقیقت تلخ را بپذیرند و پلن بی خود را اجرایی سازند، یعنی به هر حال تعامل با طالبان را انجام دهند. جای تعجب نیست که سفارت روسیه در کابل همچنان فعال بود. در ماه جنوری 2022، روسیه، همراه با پاکستان، بر لزوم «تعامل عملی» با طالبان تأکید کرد. در آپریل 2022، روسیه سفارت افغانستان در مسکو را به نمایندگان طالبان تسلیم کرد.

واضح بود که مسکو تمایل داشت تا از سیاست تغییر یافته خود برای تثبیت اقتصادی و استراتژیک خود در افغانستان استفاده کند، مشروط بر اینکه طالبان بتوانند خود را به عنوان حاکمان توانمند کشور ثابت کنند. همچنین امیدواری بود که سلطه طالبان بر این کشور به نگرانی های امنیتی اولیه روسیه در مورد تهدید ناشی از القاعده و داعش پاسخ دهد. در 5 سپتامبر 2022، یک بمب گذار انتحاری متعلق به دولت اسلامی خراسان (ISKP) به سفارت روسیه در کابل حمله کرد و دو کارمند و چهار غیرنظامی افغان را کشت. مسکو مجددا ضرورت بررسی را برای خود در رابطه با افغانستان جدید، دید.

این نوسانات پی هم از امید تا بدبینی همچنان مشخصه سیاست روسیه در قبال افغانستان است. در یک سطح، مسکو از ناتوانی مزمن طالبان در اداره کشور و رسیدگی به بیشتر نگرانی های امنیتی خود آگاه است. به نظر می رسد ابتکار در جهت ایجاد یک رویکرد منطقه ای در افغانستان با محوریت نگرانی های تروریسم در جهت رفع همین موضوع باشد. در سطحی دیگر، مشغله‌های روسیه با اوکراین، این کشور را مجبور می‌کند تا طالبان را به‌عنوان «حکومتی بدون جایگزین» بپذیرد. مسکو اذعان دارد که روابط تجاری اش با طالبان نباید با امتناع طالبان از تغییر جهان بینی یا رویکردشان در اداره کشور محدود شود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در 28 آپریل سال جاری در جریان نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای در دهلی بر تهدیدات گروه های مسلح مستقر در افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد. شویگو با دعوت از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای افزایش هماهنگی و تلاش های مشترک علیه تروریسم گفت: احتمال نفوذ سازمان های تروریستی بین المللی مختلف مانند داعش، القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی در حال افزایش است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به سرعت اظهارات شویگو را رد کرد. وی در 30 آپریل گفت: “مقامات دولت روسیه باید درک کنند که در دو سال گذشته هیچ تهدیدی از سوی افغانستان برای امنیت کشورهای منطقه و جهان وجود نداشته است.” امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در فبروری 2023، اظهارات مشابهی را در رد ادعاهای روسیه مبنی بر تجمع هزاران شبه نظامی دولت اسلامی در شمال افغانستان و تهدید ثبات منطقه آسیای مرکزی ارائه کرده بود.

مسکو که دوباره در تنگنا قرار گرفت، در ماه می، یک هیئت طالبان را به مجمع جهانی اقتصاد روسیه-اسلام در کازان دعوت کرد. سرپرستی این هیئت را نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت بر عهده داشت. در حاشیه این نشست، هیئت طالبان با روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) فرصت‌های بالقوه تجاری و اقتصادی در افغانستان را بررسی کردند.

معضل روسیه در افغانستان یک پدیده منحصر به فرد نیست. اکثر کشورهای منطقه در بازی بزرگ جدید در حال تکامل در افغانستان با سناریوهای مشابهی روبرو هستند. عدم شفافیت در مورد اجتناب یا پذیرش طالبان به نفع قدرت های موجود در کابل است. به جای اینکه کشورهای منطقه بتوانند بر امارت اسلامی فشار بیاورند، طالبان توانسته اند انگیزه تعامل با آنها را ایجاد کنند. از آنجایی که بازی رولت روسی در حال انجام است و ریسک ها همچنان بالاست، فقط به هدف ایجاد یک دولت فراگیر پرداخته می شود، و دست دادن های اجباری یک عرف است.

(دیپلمات / 16 جون 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x