زمان شکستن یخ منطقه ای فرارسید

اگر چه افغانستان کشوری است که در خشکه محصور شده است، اما همواره به دلیل سیاست های بد کشورهای همسایه آسیب دیده و هر از چند گاهی در میان رقابت های بین المللی سوخته است، اما از چنان جغرافیای ارزشمندی برخوردار است که از آن میتوان چهار راه اقتصادی ساخت و از ذخایر کشاورزی و اقتصادی در جهت خودکفایی گام برداشت.

در دهه های گذشته، جهان تمام کوشش خود را به کار برد تا دست نشانده های خود را حاکم کنند و از آنها به هر طریقی برای از بین بردن استقلال ارضی ما و از مردم و ثروت ما برای منافع غیرقانونی خود استفاده کنند. اما خدا را شکر سلسله خواب های بد آن شب های طولانی به پایان رسید و انفجار سفید صادقانه و متعهدانه ای در افق ظاهر شد و آغاز روزهای روشن دیده شد.

اگر تا امروز کسی از رسمیت شناختن نام نبرده است، اما تعاملات همه رسمی هستند، در سطح بین المللی، در زمینه های تجاری، اقتصادی، سیاسی و غیره، نظام حاکم افغانستان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت می شناسند و در پشت پرده به عنوان جایگزین با هیچ گروهی گپ نمی زنند.

از منظر حقوقی، به رسمیت شناختن بین المللی معیار حکمرانی کامل است، اما به رسمیت شناختن تنها یک حرکت سیاسی است که بیشتر حول محور منافع دولت ها می چرخد ​​و فقدان آن به هیچ طرف آسیبی نمی رساند.

نشست سه جانبه چین و افغانستان در اسلام آباد برگزار شد و در آن مسائل اقتصادی، سیاسی، ترانزیت و بسیاری مسائل دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هر مذاکره و توافقی که انجام شد، نشان دهنده تعاملات برای آینده خوب بود.

کشور ما وضعیت چوک را برای منطقه دارد، گروه‌های مزدور و عناصر شیطانی استخباراتی دیگر کشورها می‌خواهند این مکان را برای منافع اقتصادی و ترانزیتی خود ناامن کنند، به همین دلیل ثبات و امنیت افغانستان هدف مشترک کل ماست.

همچنین در زمینه تجارت منطقه ای و ارتباط ترانزیتی که سه طرف بر سر آن توافق کرده اند، نیازهای سه کشور را تامین می کند. ارتباط تجاری و ترانزیتی منطقه ای در پروژه یک راه یک کمربند، کازا 1000 و پروژه های دیگر، پیشرفت عملی در این پروژه ها بدون چنین روابطی با چین و پاکستان غیرممکن است.

در مجموع این دیدار معیار خوب و مثبتی برای دوستی منطقه ای و تعهد متقابل بود که طرف ها بر تعهدات خود دوباره تاکید کردند. تاکید بر همکاری با افغانستان در زمینه های امنیتی، تجاری، انکشافی و سیاسی خواست و بخش مهم اعلامیه است که نشان میدهد کار شکارچیان دیگر تمام است.

بازسازی اقتصاد افغانستان، تسهیل تجارت، ترانزیت و رفت و آمد مردم بین سه کشور؛ در کنار رفع تحریم های یکجانبه بر افغانستان و درخواست آزادسازی ذخایر بانکی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان، نکات مهمی بودند که در صورت عملی شدن، شاهد پیشرفت خوبی در تمامی زمینه ها در سطح منطقه خواهیم بود.

(نن تکی آسیا /۹ می ۲۰۲۳)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x