شکاف بزرگ افغانستان!

دولت بایدن در حال بررسی توفقنامه با طالبان برای خروج تا ۱ می و کاهش سطح نیروها به ۲۵۰۰ نفر توسط ترامپ است! اگرچه فرماندهان آمریكایی در افغانستان در زمان اعلام ترامپ به کاهش نیروها ادعا كردند كه این كاهش تاثیری بر ماموریت آنها نخواهد داشت، گزارش ۳۱ جنوری جان سوپکو بازرس ویژه سیگار خلاف این را نشان داد!

او خاطرنشان کرد که هنوز فرصتی برای حسابرسی نداشته است که آیا تعداد کمتری از نیروهای آمریکایی توانایی اجرا و یا نظارت بر قراردادهای پرهزینه برای آموزش و نگهداری نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان را دارند یا خیر!

سوپکو در گزارش خود خاطرنشان کرد که پس از صرف حدود ۸/۵ میلیارد دالر از سال ۲۰۱۰ در نیروی هوایی افغانستان، بازرسان او دریافتند که علی رغم ایجاد مشوق های مالی برای چنین موقعیت هایی، هیچ سیاست و استراتژی برای جذب پرسونل جدید به عنوان خلبان یا پرسونل تعمیر و نگهداری وجود ندارد!

علاوه بر این، تحقیقات وزارت دفاع نشان داد که تقریبا  ۹۴ درصد از مربیان ناتو که در ساخت نیروی هوایی افغانستان کمک می کنند و عمدتا آمریکایی هستند، طی چند ماه گذشته از افغانستان عزیمت کرده اند و بدین ترتیب ماموریت های پیلوتان که قدرت اصلی آتش را برای شکست حملات طالبان فراهم می کنند محدود شده است! بر اساس گزارش سیگار این بدان معناست که یک نیروی هوایی پایدار افغانستان برای سالهای آینده به پیمانکاران خارجی احتیاج دارد!

سوپکو همچنین گزارش داد که در این سه ماه، حملات دشمنان در کابل بیشتر از سه ماهه گذشته و بسیار بیشتر از سه ماهه مشابه سال گذشته بوده است! 

یک نشانه مثبت در گزارش سوپکو، افزایش فعالیت نیروهای امنیتی ویژه افغانستان بود. در سه ماه منتهی به ۳۱ جنوری، نیروهای امنیتی افغانستان بیش از هزار عملیات زمینی را انجام داد که ۴ درصد بیشتر از سه ماهه ابتدایی و دو برابر سال گذشته بود! 

با این اوصاف، وزیر دفاع لوید آستین جمعه گذشته به خبرنگاران گفت: “ما متعهد به پایان دادن مسئولانه و پایدار این جنگ هستیم، ضمن اینکه باید از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن گروه های تروریستی جلوگیری کنیم!”

بر اساس گزارش سیگار، با وجود صرف حدود ۹ میلیارد دالر برای اقدامات مبارزه با مواد مخدر در افغانستان از سال ۲۰۰۲، اقتصاد تریاک در آن دوره رشد چشمگیری داشته است. این تجارت به بودجه طالبان، تروریست ها و شبکه های جنایی کمک می کند، فساد را تقویت می کند توجه عمومی نسبت به دولت را تضعیف می کند و مشکلات صحت عمومی و اجتماعی ایجاد می کند!

در ۱۶ فبروری، طالبان در نامه ای سرگشاده به مردم آمریکا اظهار داشتند که بر اساس شرایط توافقنامه، تمام نیروهای نظامی خارجی به همراه پرسنل غیر دیپلماتیک، پیمانکاران خصوصی، مشاوران، مربیان و خدمات دهندگان باید از افغانستان خارج شوند، در حالی که امارت اسلامی طالبان متعهد می شود تا از تهدیدات امنیت سایر ملت ها از افغانستان جلوگیری کند!

سه روز بعد بایدن درباره افغانستان گفت: “دولت من به شدت از روند دیپلماتیک که برای پایان دادن به این جنگ در جریان است پشتیبانی می کند. ما متعهد می مانیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز پایگاه حمله تروریستی علیه ایالات متحده و شرکای ما را فراهم نخواهد کرد!”

 فاصله زیادی بین این دو بیانیه وجود دارد و در حالی که مشخص است دولت بایدن برای انجام تعهد رئیس جمهور باید اقدامات بیشتری انجام دهد، سوالی که وجود دارد این است که چقدر اقدامات بیشتر و تا چه زمانی؟!

(سیفر بریف)
۲۰۲۱/۲۳/۲

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x