طالبان جدید، همان سیاست های زن ستیزانه قدیمی

طالبان در تلاش‌های تدریجی خود برای محدود سازی مشارکت زنان در جامعه و زندگی عمومی افغانستان، در اواخر دسمبر کارمندان طبقه اناث را از کار در سازمان‌های بین‌المللی منع و اعلام کردند که «همه کارمندان زن که در ادارات مربوطه خود کار می‌کنند باید تا اطلاع ثانوی کار خود را متوقف کنند».

طالبان مدعی شد که این ممنوعیت به این دلیل است که کارمندان زن با بی حجابی قوانین نحوه پوشش لباس را زیر پا گذاشته اند. این اعلامیه پس از ممنوعیت اخیر زنان و دختران از حضور در دانشگاه منتشر شد.

در نتیجه، حداقل شش سازمان بین‌المللی و ملی عملیات‌های بشردوستانه را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و سه سازمان از جمله سازمان حمایت از کودکان، شورای پناهندگان نروژ، و اداره بین المللی پامرلنه (CARE) اعلامیه‌ای مشترک صادر کردند که «ما نمی‌توانیم به طور مؤثر به کودکان، زنان و مردانی که نیاز مبرم دارند دسترسی داشته باشیم.

مانند بسیاری از موارد تعلیقی پیشین، در بیانیه های طالبان ابهام وجود دارداول اینکه آیا این ممنوعیت فقط برای زنان افغان اعمال می شود یا همه زنان در افغانستان (چون ممنوعیت های مشابه قبلی فقط برای زنان افغان اعمال می شد).

دوم، به نظر می‌رسد که در وزارتخانه‌های مختلف طالبان نیز عدم شفافیت وجود دارد، زیرا وزارت اقتصاد اعلام کرده است که مجوز کار هر آژانسی را که نقض پالیسی جدید است، لغو خواهد کرد، اما وزارت صحت به سازمان ملل اعلام کرد که زنان می توانند در خدمات مرتبط با صحت به کار خود ادامه دهند.

در حالی که زمستان شدید افغانستان را فرا می گیرد و بحران انسانی از زمان خروج نیروهای ایالات متحده در اگست 2021 تشدید شده است. زمان ممنوعیت و متعاقب آن تعلیق نمی تواند تاسف بارتر باشد. اقتصاد افغانستان در سال 2021 20.7 درصد کاهش یافت که منجر به کاهش مخارج عمومی، افزایش ناامنی غذایی و محرومیت گسترده در کل شد. تعلیق کمک های بشردوستانه نه تنها مشکل را در کل تشدید می کند، بلکه حتی اگر کار بدون امدادگران زن ادامه یابد، بخش قابل توجهی از جامعه افغانستان فقیر باقی خواهد ماند.

در جوامع به شدت محافظه کار مانند افغانستان، اغلب زنان و کودکان تنها از صحبت کردن با زنان دیگر یا کار کردن با آنها احساس راحتی می کنند، به ویژه در مورد شرایط طبی.

برای بسیاری از امدادگران زن، این مشاغل سطح مهمی از امنیت مالی و اجتماعی، از جمله فضایی برای استفاده از مهارت‌هایشان، کسب درآمد (در بسیاری از موارد اغلب به عنوان تنها نان‌آور خانواده) و در مواقع عدم اطمینان زیاد، فراهم می‌آورد.

به طور کلی، زنان و کودکان افغانستان شاید بزرگترین قربانیان سیاست دوره اول طالبان در افغانستان بودند. زنان در جامعه افغانستان قبل از طالبان از برابری و حق رأی برخوردار بودند و بسیاری از آنها به عنوان معلم مدرسه، کارمند دولتی و داکتر کار می کردند. متأسفانه، هنگامی که طالبان در اواسط سال 1995 به قدرت رسیدند، این حقوق با استناد به تفسیر دلخواهانه طالبان از اسلام سلب شد.

همانطور که یک نسل کامل از زنان افغان فرصت های تحصیلی و دیگر فرصت ها را از دست دادند، امروز نیز فرزندان آنها به سرنوشت مشابهی مواجه شده اند.

(بنیاد تحقیقاتی آبزرور / 8 جنوری 2023)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x