علت خودکشی برخی زندانیان

شماری از افرادی که توسط طالبان بازداشت و زندانی شده اند، تجربه‌های دردناکی از زندان این گروه دارند. یکی از این افراد به دویچه وله می‌گوید که زندان طالبان کمتراز دوزخ نیست. مقام‌های طالبان اما این اظهارات را رد می‌کنند.

محمود به دویچه وله گفت که در داخل زندان هر شب آرزوی مرگ می‌کرد، زیرا رفتار طالبان در زندان انسانی نبود. او داستان زندانی شدن‌اش را این گونه بیان می‌کند: «یک روز من را به اداره امنیت ملی در ولایت خوست خواستند. هیچ باورم نمی‌شد که به ما این قدر ظلم شود، به خاطری که من هیچ کاری نکرده بودم و فعالیت‌های مدنی خود را جایز می‌دانستم. اما زمانی که در اداره امنیت ملی رفتم، بدون هیچ پرسش و پاسخی من را به نظارت خانه بردند. آن قدر شکنجه و لت و کوب کردند که حتی پرده گوشم پاره شد. برایشان گفتم که من چه گناه کردم؟ بدون اینکه صحبت‌های من به پایان برسد، به سر و صورتم زدند و با قهر و غضب یکی از آنها صدا زد: ‹خنزیر صدای خوده نکش›.»

محمود می‌گوید پس از آنکه شماری از دوستانش از طریق رسانه‌ها خواهان آزادی او شدند و بزرگان ولایت خوست واسطه شدند، طالبان او را آزاد ساختند. او می‌گوید اما طالبان از فیس‌بوک‌اش مطلبی را نشر کردند که گویا «من بد کردم که از بیرق حکومت پیشین و یا از بیرق خود دفاع کردم.»

محمود که از طریق تلفون قصه‌اش را بیان می‌کرد، لحظه‌ای سکوت کرد و بعد چنین توضیح داد: «کاش مرا می‌کشتند، نه این که با تحقیر و توهین آزادم می‌کردند.» او در مورد آنچه توهین و تحقیر می‌خواند، بیشتر توضیح داد: «زمانی که از اداره بیرونم کردند، مردم را جمع و در مقابل چشمان همه موهایم را تراشیدند. از آنها خواهش کردم که با موهایم هر کاری که می‌کنید بکنید، اما صورتم را سیاه نکنید. با اهانت تمام گفتند: ‹چب باش خنزیر›».

در رسانه‌های اجتماعی ویدیوهای زیادی به نشر رسیده است که طالبان صورت جوانان را سیاه کرده و در کوچه و بازار در میان مردم می‌گردانند. دویچه وله با شماری از افراد دیگری نیز صحبت کرده است که به اتهام انتقاد از حکومت طالبان، فعالیت مدنی، کار در حکومت پیشین و یا اعلام حمایت از پرچم ملی سه رنگ افغانستان بازداشت شده اند.

اجمل حقیقی، یوتیوبر افغان به اتهام توهین به مقدسات از سوی طالبان بازداشت شده است و چندین ماه است که در بند به سر می‌برد. گزارش‌هایی وجود دارد که او یک بار در زندان تلاش به خودکشی کرده است. بازداشت او با انتقادهای زیادی مواجه شده بود.

دویچه وله در مورد این گفته‌های شهروندان بازداشت شده با شماری از مسئولین زندان‌های طالبان نیز صحبت کرد. آن‌ها که نخواستند نام شان نشر شود چون اجازه صحبت کردن ندارند، این ادعاهای بازداشت شده‌ها را رد کرده و افزودند که در زندان‌ها با زندانیان برخورد خوب صورت می‌گیرد و غذایی که برای کارمندان زندان‌ها تهیه می‌شود، به زندانیان نیز داده می‌شود.

طالبان در یک سال حاکمیت شان به تکرار منتقدین حکومت، خبرنگاران، معترضان و مخالفان شان را بازداشت کرده اند. اما اغلب بازداشت‌شده‌ها پس از آزادی سکوت اختیار کرده اند.  فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه از جمله منتقدین طالبان بود که در ماه‌های اول حاکمیت این گروه به دلیل اظهارات تندش بازداشت شد. او که یک چهره شناخته شده بود، بعد از آزادی رفتار طالبان را آمیخته با خشونت و احترام عنوان کرده بود.

جلال که بعداً به آلمان مهاجر شد، قبلاً در مصاحبه‌ای با دویچه وله در مورد آنچه در زندان بر او گذشت، گفته بود: «تنها در روز اول یک سیلی به صورتم و یک مشت به چشمم زدند. پس از آن مسئولین آنان به من گفتند که این کار توسط یک فرد غیرمسئول انجام شده است.»

نیکولیت ولدمن، عضو سازمان عفو بین الملل ماه گذشته به افغانستان سفر کرده و در جریان سفرش با زنانی گفتگو کرده است که به گفته آنان در زندان‌های طالبان شکنجه شده اند. ولدمن در گفتگو با دویچه وله گفت از گفتگو با زنان بازداشت شده دریافته اند که آن‌ها در هنگام بازداشت لت و کوب و شکنجه فیزیکی و روانی شده اند.

عفو بین‌الملل در ماه جولای نیز با نشر گزارشی، جزئیات مفصل از بدرفتاری‌های طالبان با زنان بازداشت شده و شکنجه آن‌ها را نشر کرد.  این در حالی است که شماری از بازداشت شده حاضر نمی‌شوند در مورد آنچه در زندان بر آن‌ها گذشته است صحبت کنند، حتی اگر نام شان هم ذکر نشود.

(دویچه وله)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x