فاطمه؛ آرزویی که ناتمام ماند

فاطمه می‌خواست طب بخواند و در آینده دوکتورس شود. او برای رسیدن به این هدف، با علاقه‌ی زیادی درس می‌خواند. عبدل، پدر فاطمه در شاروالی کابل کار می‌کند. او زندگی را به سختی پیش می‌برَد و درحالی که تنها چند روز از مرگ دخترش می‌گذرد، مجبور شده برای تأمین هزینه‌های زندگی، به‌سرِ کار بازگردد.

فاطمه می‌خواست پس از پایان تحصیل، در تأمین هزینه‌های زندگی به پدرش کمک کند؛ اما سرنوشت چیز دیگری را برایش رقم زد و نگذاشت فاطمه‌ی هفده ساله به آرزوهایش برسد. فاطمه در حمله‌ی روز جمعه بر آموزشگاه کاج، جانش را از دست داد و حالا با همه آرزوهایش زیر خروارها خاک خوابیده‌است.

گُل‌چمن، مادر فاطمه، هنوز مات و مبهوت روی‌داد از دست دادن دختر جوانش است. او نتوانسته واقعیت جان‌باختن دخترش را بپذیرد و فشار روانی زیادی بر او وارد شده‌است. این مادر داغ‌دیده که چشمانش غرق اشک و قلبش از فراق فاطمه زخمی است، می‌گوید: «فاطمه دختری مهربان و با مسؤولیت بود. او با مشکلات بسیار توانسته بود درس بخواند و خود را به این‌جا برساند. چون هم‌سرم درآمد زیادی نداشت، من هم در یکی از مکاتب صفاکاری می‌کنم و همه کوشش ما این بود تا فاطمه را برای رسیدن به آرزوهایش، یاری کنیم.»

او ادامه داد: «فاصله‌ی مکتبی که در آن کار می‌کنم تا خانه‌ی ما بسیار دور است؛ اما من به‌خاطر فرزندانم پیاده رفت‌وآمد می‌کنم تا برای لوازم مکتب فاطمه، چند روپیه بیش‌تر بماند. پدرش هم خیلی ناچار است. ما فاطمه را بسیار با مظلومیت بزرگ کرده بودیم و با مشکلات زیادی نیازهای مکتبش را پوره می‌کردیم.»

گُل‌چمن بارها از مهربانی و دل‌سوزی دخترش فاطمه یادآوری می‌کند و می‌افزاید: «فاطمه چند بار گفت که وضعیت خانواده خوب نیست، با این وضعیت من نمی‌توانم تحصیلم را ادامه بدهم. وقتی وضعیت پدرم را می‌بینم، وجدانم مرا آزار می‌دهد. شما درچه وضعیت پول پیدا می‌کنید و هزینه‌ی تحصیل مرا می‌دهید؛ اما من و پدرش بارها به او گفتیم که در فکر این گپ‌ها نباشد و تحصیلش را ادامه بدهد. ما مطمئن بودیم که فاطمه روزی به آرزوهایش می‌رسد.»

وی در حالی که نمی‌تواند جلوی اشک‌هایش را بگیرد، گفت که دخترش غم‌خوار همه خانواده بود و در کنار فراگیری درس‌هایش، متوجه خانه و اعضای خانواده هم بود. این مادر غم‌دیده در ادامه گفت: «وقتی فاطمه از زمان برگزاری امتحانات کانکور آگاهی یافت، بسیار خوشحال شد. او برای امتحان کانکور آمادگی زیادی گرفته بود و شب‌وروز درس می‌خواند.»

فاطمه در مرکز آموزشی کاج، برای دوره‌ی آمادگی امتحان کانکور را سپری کرده بود. او دو آزمون مقدماتی را نیز گذشتانده بود، آزمون روز جمعه ۸ میزان، آخرین آزمونی بود که پیش از کانکور، فاطمه و دوستانش آن را پیشِ رو داشتند. مادر فاطمه افزود که روز جمعه فاطمه، برای این‌که قرار بود امتحان بدهد، بسیار خوش‌حال بود و بدون صرفِ صبحانه، روانه‌ی آموزشگاه شد.

گُل‌چمن ادامه داد: «به‌محض این‌که آگاهی یافتم که مرکز آموزشی کاج مورد حمله قرار گرفته، قلبم از جایش کنده شد و نگران فاطمه بودم. مؤفق نشدم با او تماس برقرار کنم. پس از تماس‌های مکرر، تیلفون فاطمه را کس دیگری پاسخ داد و گفت که به‌شفاخانه‌ی علی جناح بیایید. همین که این خبر را شنیدم، پایم از حرکت ماند و بی‌خود به سوی شفاخانه راه افتادم. وقتی به شفاخانه رسیدم، فریاد زدم دخترم کجاست؟ اما هیچ پاسخی نیافتم. دوان دوان به‌جایی رفتم که زخمی‌ها را برده بودند؛ اما هیچ نشانی از فاطمه نبود بعد از تلاش زیاد در بخش عاجل، فاطمه را یافتم و از پشت شیشه دیدم که اکسیژن به او وصل است. امیدوار شدم که دخترم زنده است؛ اما بعد از چند دقیقه فهمیدم که فاطمه دیگر زنده نیست.»

حسین، برادر بزرگ فاطمه است و محصل دانشکده‌ی انجنیری دانشگاه بلخ است. او نیز از دست دادن خواهرش را، یک ضایعه‌ی بزرگ و جبران‌ناپذیر برای خود و خانواده‌اش می‌داند. حسین، با اشاره به علاقه‌ی خواهرش به درس خواندن می‌گوید: «فاطمه در کنار درس، در کارهای خانه به مادرم کمک می‌کرد. او شبِ قبل از انفجار با من تماس گرفت و بعد از احوال‌پرسی، از زمان برگزاری امتحان به‌من گفت.»

او ادامه داد: «وقتی خبر جان باختن فاطمه را شنیدم، از حال رفتم. بعد از چند دقیقه بی‌هوشی، به‌خود آمدم. رفقایم مرا دل‌داری می‌دادند و لباس‌هایم را در بَیک جابه‌جا کرده، مرا به خانه فرستادند.»

این تنها فاطمه نبود که با آرزوهایش به گورستان رفت؛ حالا در کوچه پس‌کوچه‌های دشت برچی، خانه‌های زیادی سوگوار مرگ دختران جوان شان استند؛ دخترانی که هرکدام‌شان، امید پدر و مادرشان بودند؛ اما اکنون در آتش جهل و نادانی سوخته‌اند. برچی رویای دختران و پسران ناشادش را هرگز فراموش نخواهد کرد.

(آمو)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x