فروپاشی رژیم طالبان تنها راه پیش روی افغانستان است

علیرغم خروج نظامی ایالات متحده و ناتو از افغانستان در ماه اگست سال 2021، واشنگتن و متحدان خود همچنان میان گزینه های خود سرگردان مانده که کدام را انتخاب کنند و در پیش بگیرند. انها قادر به تصمیم گیری بین گزینه های عادی سازی کامل، سیاست تحدید، متارکه روابط، مقابله و موارد دیگر نیستند.

این مسئله هم به لطف این واقعیت است که این گروه (طالبان) از نظر پویایی ایدئولوژیک، سیاسی و سازمانی در هاله ای از ابهام قرار دارد. در نتیجه، از ده نفر در مورد طالبان بپرسید، و ده پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد.

دیدگاه‌های متضاد دو ژنرال نظامی برجسته آمریکایی و بریتانیایی چهره‌های متعدد این گروه را در سراسر جهان نشان می‌دهد. تنها چند روز پس از فروپاشی جمهوری افغانستان، ژنرال سر نیکلاس پاتریک کارتر، رئیس ستاد دفاع بریتانیا، طالبان را به عنوان “پسران کشور” با ” اصول و مقررات رفتار شرافتمندانه” توصیف کرد. یک سال بعد، او سراج الدین حقانی، معاون رهبر طالبان را یک «مدرنیست» توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست که او و جناح «مدرن‌سازان» او را در آغوش بگیرند.

با این حال، ژنرال اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده، دیدگاهی کاملاً متفاوت در مورد طالبان دارد و آنها را به عنوان “یک سازمان تروریستی فراملیتی که با دیگران در ارتباط است و و از حمایت استخبارات پاکستان برخوردار می باشد” توصیف می‌کند. علاوه بر این، این دیدگاه‌ها و سایر دیدگاه‌ها در مورد طالبان، تعاریف آکادمیک صرف نیستند، بلکه اغلب سیاست‌ها را نیز شکل می‌دهند. اولین تلاش برای ایجاد “صلح” با طالبان در سال 2006 توسط ارتش بریتانیا در ولایت هلمند انجام شد که پس از آن در کنفرانس لندن در سال 2010 به اوج خود رسید که “صلح و آشتی” به چارچوب اصلی سیاست غرب تبدیل شد.

حتی در داخل دولت ایالات متحده، سیاست ها متنوع بود. امتناع مداوم وزارت امور خارجه از گنجاندن طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی، نتیجه سیاست دیدگاه رمانتیک آن نسبت به طالبان است که در توافقنامه دوحه ۲۰۲۰ که بین ایالات متحده و طالبان به امضا رسید، کمک کرد.

با در نظر گرفتن این عوامل، درک بهتر اصول و ایدئولوژی‌های طالبان می‌تواند به جوامع دانشگاهی و سیاست‌گذاری در درک این گروه و رویکرد نسبت به آنها کمک کند. به طور خاص، یک چارچوب سه جانبه که از ادبیات فارسی سرچشمه می‌گیرد، دسیسه‌های حکومت‌های استبدادی مانند طالبان را که به «حکومت با سه ابزار» معروف است، روشن می‌کند: زر، زور و فریب و تزویر.

طالبان موفقیت چشمگیری در همسویی این سه ابزار برای پیشبرد برنامه خود نشان داده است. این ایده‌ها نه تنها به‌عنوان یک تمرین فکری مهم هستند، بلکه پیامدهای سیاسی مستقیمی برای تعامل بین‌المللی با طالبان و افغانستان نیز دارند.

افغانستان به یک فاجعه انسانی برای شهروندانش، آپارتاید جنسیتی برای زنان، یک سیاهچاله منطقه ای و زخمی عمیق بر اعتبار غرب تبدیل شده است. نشانه‌های پاداش، خشونت و فریب طالبان، مشخصه استراتژی «ضد مقاومت» آنها است. جهان نمی تواند نسبت به نتیجه این مبارزه بی طرف بماند. آیا جامعه بین‌الملل و به‌ویژه ایالات متحده از این جمله معروف پیروی خواهند کرد که «آمریکایی‌ها پس از اتمام همه گزینه‌ها، همیشه کار درست را انجام خواهند داد» یا اینکه تاریخ چرخه سیاست واکنشی را تکرار خواهد کرد که همیشه با اراذل و اوباش در رأس امور به پایان می‌رسد؟

(شورای اتلانتیک)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x