قرغیزستان و قزاقستان موقف شانرا در برابر حکومت طالبان آشکار کردند. 

قرغیزستان و قزاقستان در مقایسه با سایر همسایه های شان، زمان بیشتر گرفت تا موقف شانرا در مورد اداره تحت رهبری طالبان در افغانستان آشکار سازند.

با توجه به اینکه دو کشور با افغانستان مرز مشترک ندارند، اما در مورد رویدادهای اینکشور، واکنش فوری مانند ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نشان ندادند. هر سه کشور با افغانستان مرز مشترک دارند.

نماینده های قرغیزستان و قزاقستان با نماینده های حکومت طالبان دیدار کردند و طوری به نظر می‌رسد که هر دو کشور سیاستی را پذیرفته اند که رابطه شان با افغانستان را از دور حفظ کنند.

در آغاز ماه سپتمبر، پس از آنکه طالبان تقریباً بر تمام افغانستان حاکم بودند، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان هشدار داد که برای کشورش نیاز است تا برای بدترین وضعیت آماده شود. سپس او در ۹ سپتمبر گفت که قزاقستان آماده است با افغانستان روابط برقرار کند.

توقایف در ۱۷ سپتمبر در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز از ایجاد رابطۀ غیر رسمی با اداره نو طالبان در افغانستان حمایت کرد.

وزارت خارجۀ قزاقستان روز ۲۶ سپتمبر در یک اعلامیه گفت که علیم جان حسن گیلدیف سفیر این کشور در کابل، با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان دیدار کرده.

طالبان در مورد این دیدار گفتند که هر دو جانب روی تجارت گفت‌وگو کردند و سفیر قزاقستان گفت که کشورش به افغانستان، غله، آرد و نفت صادر می‌کند و همچنان برای کمک‌های بشری آمادگی دارد.

وزارت زراعت قزاقستان گفته که صادرات غله و آرد به افغانستان دوباره آغاز خواهد شد.

آنسو در قرغیزستان، رئیس جمهور سادیر جباروف از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

او در نشست سازمان پیمان امنیتی مشترک تحت رهبری روسیه، در ۱۶ سپتمبر گفت که وضعیت افغانستان می‌تواند بر اعضای این سازمان هم تاثیر بگذارد.

اما حکومت قرغیزستان در ۲۳ سپتمبر یک هیئت را به رهبری طلعت بک مسدیکوف معاون شورای امنیت اینکشور به افغانستان فرستاد.

مسدیکوف در سال ۱۹۸۷ هنگامی که نیروهای شوروی پیشین در افغانستان حضور داشتند، به عنوان ترجمان کار می‌کرد.

او همچنان در گروه مشاوران شوروی که بیشتر در امور قبایلی و مرزی افغانستان فعالیت می‌کرد، وظیفه اجرا کرده بود.

مسدیکوف در سفر اخیرش، یک مقدار کمک بشری قرغیزستان را با خودش به کابل برد.

او در ۲۳ سپتمبر با ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرد.

بر اساس گزارش، مقام‌های طالبان گفته اند که در دیدار با نماینده‌های قرغیزستان و قزاقستان روی روابط تجارتی بحث شده و همچنان به آنها اطمینان داده شده که اجازه داده نمی‌شود از خاک افغانستان هیچگاه به هدف تنظیم حمله بر کشورهای همسایه و منطقه استفاده شود.

اشاره آنها شاید به آن عده از شهروندان قرغیزستان و قزاقستان باشد که در صفوف تندروان در افغانستان حضور دارند اما بر اساس گزارش‌ها، شمار آنها در مقایسه با شورشیان تاجیکستان و ازبیکستان خیلی اندک است.

قرغیزستان و قزاقستان با داشتن رابطه مستقیم با حکومت طالبان، انتظار دارند که با روابط تجارتی و فرستادن کمک‌های بشری به افغانستان، اطمینان حاصل کنند که آنها از وضعیت بحرانی این کشور، مصون بوده می‌توانند. 
ازادی رادیو
۲۰۲۱/۲/۱۰

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x