متن کامل سخنرانی وزیر امور خارجه افغانستان مولوی امیرخان متقی در مرکز مطالعات جنگ و علوم بشری در دوحه

بسم الله الرحمن الرحیم 
من بسیار خوشحالم که در دوحه در زمانی که صلح و ثبات به افغانستان بازگشته و برای اولین بار در چهار دهه گذشته کل افغانستان زیر سایه یک حاکمیت واحد قرار گرفته است، با دوستان خود در دوحه ملاقات می کنم. دوحه نامی است که با بحث استقلال و صلح افغانستان مرتبط است. در فبروری ۲۰۲۰، هنگامی که ما و ایالات متحده یک توافق تاریخی در اینجا امضا کردیم، همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند، حاکمیت ما بازگردانده شد و یک تغییر مثبت بزرگ رخ داد. با تشکر از اقای سلطان برکت و همکارانش که هر از گاهی جلسات علمی در مورد افغانستان تشکیل می دادند.

حاضرین گرامی!

 افغانستان در ماه اگست گذشته یک دوره مهم و تاریخی را پشت سر گذاشت. الحمدلله، این تحول علی رغم تحلیل ها و محاسبات بسیار، به گونه مسالمت آمیز صورت گرفت. پس از بیست سال مقاومت، ما توانسته ایم سنگ بنای یک نظام اسلامی مستقل را در کشورمان بدون دخالت خارجی بگذاریم.

این تغییر برای بسیاری تعجب آور بود. زیرا وقتی گروه مقاومت برنده می شود، طبیعتاً خونریزی می کند و بسیار مخرب است. اما بدون احساس انتقام، ما با پیام صلح، برادری، پذیرش متقابل و وحدت ملی وارد کابل شدیم و آغوش خود را برای همه مخالفانمان باز گذاشتیم.

ما می خواستیم از طریق گفتگو و تفاهم وارد کابل شویم. اما با فرار حکومت پیشین و نیروهای امنیتی، کابل با خلاء قدرت روبرو شد. رهبران و شهروندان کابل از نیروهای ما خواستند تا وارد کابل شوند و امنیت را تأمین کنند.

افغانستان پیام ارتباطات مثبت را به تمام جهان ارسال می کند، ما نمی خواهیم در امور داخلی هیچ کشوری دخالت کنیم و همچنین انتظار داریم دیگران در امور داخلی ما دخالت نکنند. افغانستان از سال ۱۹۷۸ قربانی مداخلات خارجی، تجاوز، جنگ داخلی و بسیاری از جنایات دیگر بوده است.

ما می خواهیم یک فصل سیاسی جدید در زمینه حکومتداری خوب در داخل و روابط خود با منطقه و جهان باز کنیم. ما به منافع و خواسته های مشروع سایر کشورها کاملاً احترام می گذاریم. 

در عوض ما انتظار مشابهی را از دیگران داریم. به نظر ما، یکی از عوامل اصلی بی ثباتی و جنگ طولانی در افغانستان اشغال این کشور توسط بیگانگان یا دخالت در ساختار سیاسی ما بوده است. اگر مداخله خارجی و نسخه های تحمیلی نبود، ما افغان ها ملتی صلح طلب می داشتیم و به موقع به صلح و ثبات می رسیدیم. یکی از دلایل اصلی وضعیت مثبت کنونی استقلال سیاسی و تعیین سرنوشت کل ملت ما است.

قبل از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، هیئت ما به نمایندگی از مردم افغانستان که من عضو باافتخار آن بودم ، نزدیک به دو سال مذاکرات جدی را با ایالات متحده در دوحه انجام داد و در ماه فبروری این قرارداد امضا شد. توافق دوحه نه تنها راه را برای خروج امن نیروهای خارجی از افغانستان هموار کرد، بلکه فصل جدیدی را در روابط مثبت بین امارت اسلامی افغانستان و جامعه بین المللی باز کرد.
بخش نخست …

 بخش دوم:

توافقنامه دوحه به عنوان چارچوب مناسبی برای تعریف روابط بین افغانستان و جهان به ویژه با ایالات متحده عمل می کند. ما معتقدیم که اجرای کامل توافقنامه دوحه می تواند مشکلات موجود در روابط ما با ایالات متحده و متحدانش را حل کند. بر این اساس، طرفین باید به مفاد توافقنامه دوحه پایبند بمانند.

همکاران عزیز!

همانطور که قبلاً گفتم، ما خواهان روابط مثبت با کل جهان هستیم. ما معتقد به یک سیاست خارجی متعادل هستیم و فکر می کنیم که یک سیاست متعادل می تواند افغانستان را از بی ثباتی نجات دهد و از منافع ما و منافع جهان محافظت کند.

ما همچنین خواهان روابط مثبت و همکاری با همسایگان افغانستان و منطقه هستیم. افغانستان از نظر جغرافیایی نقطه تلاقی منطقه است. دولت جدید قصد دارد از پتانسیل افغانستان نهایت استفاده را ببرد و تحول اقتصادی بزرگی را در منطقه ایجاد کند.

 افغانستان به عنوان یک کشور مسلمان می خواهد روابط نزدیک و مثبتی با دولتها و ملتهای جهان اسلام داشته باشد. افغانستان بخش مهمی از جهان اسلام است. ما همچنین خواهان روابط ویژه با جهان عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم. افغانستان نمی خواهد درگیر جنگهای های خارجی شود ما خواهان روابط مثبت با همه طرفین هستیم.

ما همچنین می خواهیم تفاهم و تعامل مثبت با اتحادیه اروپا داشته باشیم. افغانستان می خواهد فعلا بعد از فصل جنگ تعامل مثبت داشته باشد. دولت جدید نمی خواهد مردمش تشویق یا مجبور به مهاجرت به اروپا شوند. این وضعیت به نفع هیچکس نیست و ما نمی خواهیم اروپا زیر بار پناهندگان ما قرار گیرد، افغانها باید زندگی بهتری در خانه خود در افغانستان داشته باشند.

حاضرین عزیز!

 ما به تنوع سیاسی در سطح جهان اعتقاد داریم. تفاوت ایده ها، ایدئولوژی ها ، نژادها و زبان ها در جهان یک واقعیت است ، این واقعیت ها باید به رسمیت شناخته شوند.

افغانستان به عنوان یک کشور و افغان ها به عنوان یک ملت تفاوت ها و شباهت هایی با سایر ملل جهان دارند. با درک تفاوت های دیگران، انتظار داریم که تفاوت های موجود در افغانستان نیز درک شود. تحمیل ایدئولوژی ها و الگوهای سیاسی خاص از بیرون به افغانستان نتیجه ای در بر نداشته است. افغانها اکنون این فرصت را دارند که یک ساختار سیاسی ایجاد کنند که هم در داخل و هم در سطح بین المللی، مطابق با خواسته های جامعه، ارزشهای ملی و مذهبی آنها پاسخگو باشد.

دولت جدید افغانستان توسط کابینه اداره می شود و شخصیت های برجسته ای از تمام نقاط کشور در آن حضور دارند. به منظور سرپا نگه داشتن دولت، رهبری ما کابینه موقت را اعلام کرد. اصلاحات هم در سطح کابینه و هم در سطح وزیران در حال انجام است.

ما پنج هزار کارمند در دولت داریم و پرداخت معاش کسانی که در دولت کار می کردند را آغاز کرده ایم. ما کارمندان سابق را اخراج نکرده ایم و دولت جدید اسلامی از پتانسیل آنها استفاده می کند. دولت جدید به دنبال این است که بیشترین پتانسیل های موجود افغانستان بدون تبعیض و مشارکت همه افغان ها به ویژه جوانان در ساختار سیاسی.

همکاران عزیز!

ما چند روز است که با یک هیئت عالی رتبه در قطر هستیم. ما جلسات مثمر ثمری با نمایندگان ایالات متحده و بسیاری از گروه های دیگر داشتیم. ما معتقدیم که این دیدارها تأثیر مثبتی بر روابط دو طرف خواهد داشت.

می خواهم بار دیگر به شما یادآوری کنم که فصل جنگ و فشار به پایان رسیده است. افغانستان وارد فصل جدیدی از روابط خود می شود که خواسته های جدیدی دارد. همه ما باید بر روی اشتراکات کار کنیم.

در پایان، من می خواهم از دولت قطر برای میزبانی مذاکرات ما در این سال ها تشکری کنم. همچنین می خواهم از آقای برکت، رئیس مرکز جنگ و مطالعات اقدامات بشردوستانه تشکر کنم که به من این فرصت را داد که امروز دقایقی را با شما سپری کنم. همچنین از همه مهمانانی که در این جلسه به ما ملحق شدند تشکری می‌کنم.

نن ټکی اسیا
10/11/2021

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x