نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان در ایران برگزار شد

ایران روز شنبه (۱۹ جوزا ۱۴۰۳) میزبان نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان بود.

در این نشست علاوه بر امارت اسلامی از روسیه، چین، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به شمول ایران برای شرکت دعوت شده بود، اما امارت اسلامی شرکت نکرد.

ذاکر جلالی رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه امارت اسلامی می‌گوید:

« امارت اسلامی در نشست روابط منطقه ای تهران دعوت شده است اما در آن شرکت نمی‌کند. امارت اسلامی توقع دارد که به جای ایجاد یک میکانیزم جدید، از میکانیزم منظم و مستقر در نشست های که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، استفاده شود.»

پیش از این، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته بود که در این نشست کشور ها در مورد آمادگی برای شرکت در سومین نشست دوحه گفتگو خواهند کرد.

تحلیل گران سیاسی حضور مقامات افغانستان در نشست های بین المللی که در ارتباط با افغانستان برگزار می‌شود را برای برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان ضروری می‌دانند.

آنها معتقدند شرکت نمایندگان حکومت سرپرست در این نشست ها می‌تواند زمینه تقویت روابط رسمی را با جهان فراهم کند و به نگرانی های کشورها از نزدیک پاسخ داده شود.

عیسی اسحاقزی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:« تنها راه مسالمت آمیز و بدون خشونت، گفتگو است. بسیار مهم است که مقامات حکومت سرپرست طالبان در هر نشست ملی، منطقه ای و بین المللی حضور داشته باشند و موضع خود را بر اساس ارزش های ملی افغانستان، قوانین بین المللی و اعلامیه بین المللی حقوق بشر بیان کنند، و به هدف آزادی و عدالت از موضع افغانستان حمایت کند.

توریالی زازی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:« ورود نمایندگان هیچ نفعی به افغانستان نداشت. آنها برای منافع خود این نشست را برگزار می‌کنند، و اگر ما خود را کشوری مستقل می‌دانیم پس دیگر نباید برای این نشست ها ارزش قائل شویم و غرور ملی خود را حفظ کنیم. شرکت امارت اسلامی در نشستی که به نفع افغانستان نیست، اشتباه است. پیشنهاد من این است که دیگر در نشسست های که به نفع کشور و مردم نیست شرکت نکنند.»

برخی دیگر بر این باورند که شرکت نکردن نمایندگان حکومت سرپرست در نشست های مربوط به وضعیت جاری افغانستان به ضرر افغانستان است و می‌افزایند که این کار می‌تواند نگرانی های موجود با جهان را افزایش دهد و برای رسیدن به تعامل چالش به وجود بیاورد.

عزیز معارج، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:« هر نشستی که در سطح جهانی، منطقه ای و همسایگی برگزار می‌شود و به ویژه موضوع افغانستان در آن مطرح می‌شود، بالای افغانستان تأثیر می‌گذارد، چه آن نشستی فارمت مسکو باشد، چه نشست کمیسیون تماس منطقه ای و یا نشست آتی دوحه یا هر نشست دیگری، مقامات امارت اسلامی باید در آنها شرکت کنند و شکایتی را که در افغانستان می‌کنند، آنرا در آنجا مطرح کنند. از موضع خود دفاع کنند، طرف مقابل را قناعت دهند و خودشان نیز پیشنهاد کنند که این راه حل مشکلات افغانستان است. این چنین روابط برقرار می‌شود و افغانستان از انزوا خارج می‌شود و جهان به افغانستان کمک هم می‌کند، بدون این فرار کردن، جا خالی کردن، شرکت نکردن، منتظر ماندن که کسی دیگری همه کار را درست کند و جهان برای ما کاری انجام دهد؛ این راه حل نیست و باید خود ما تلاش کنیم. خواست ما از مقامات طالبان مشارکت ۱۰۰ درصدی در نشست آینده است وگرنه افغانستان به سوی بدبختی و فاجعه خواهد رفت.»

پس از به قدرت رسیدن مجدد امارت اسلامی، ده ها نشست در منطقه و جهان در مورد افغانستان برگزار شده است، اما نتیجه ای در بر نداشته است.

قرار است که سازمان ملل متحد سومین نشست خود را در مورد افغانستان در ۳۰ جون در دوحه پایتخت قطر برگزار کند که در آن از حکومت سرپرست نیز دعوت شده ، اما امارت اسلامی گفته است که پس از بررسی در مورد نشست مذکور تصمیم در مورد اشتراک و عدم اشتراک در آن را اخذ خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x