نماینده ترکمنستان: برای دست‌یابی به ثبات در افغانستان تلاش می‌کنیم

نماینده ترکمنستان در نشست ایجاد هماهنگی میان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای گفته است که عشق‌آباد در هماهنگی با این سازمان‌ها به تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح و ثبات در افغانستان ادامه می‌دهد.

نشست ایجاد همکاری و هماهنگی میان سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و کشورهای مشترک المنافع روز گذشته (جمعه) در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده بود.

نماینده ترکمنستان گفته است: «ما به همکاری ما با سازمان‌های منطقه برای دست‌یابی به صلح و ثبات در افغانستان ادامه می‌دهیم. موقف ما همکاری با مقام‌های حاکم برای از میان برداشتن بحران بشری و افراط گرا شدن مردم افغانستان است. تطبیق پروژه‌های زیربنایی کلید دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان است.»

الیزابیت سپیهر دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح نیز در این نشست بر مشارکت بین‌المللی منسجم‌تر برای ثبات در افغانستان و منطقه تاکید کرده است.

او گفته است: «ما هم‌چنان بر تاثیر پیشرفت‌ها در افغانستان و ثبات منطقه متمرکز هستیم و به دنبال فرصت‌های مشارکت بین‌المللی پیشرفته‌تر، منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختاریافته هستیم.»

ژانگ مینگ  دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در این نشست گفته است: «در فبروری امسال، من در نشست نمایندگان ویژه در دوحه پیرامون افغانستان به رهبری دبیرکل شرکت کردم و حمایت سازمان همکاری شانگهای را درباره  تلاش‌های بین‌المللی به‌شمول سازمان ملل برای دستیابی به صلح و پیشرفت در افغانستان بیان کردم.»

اما دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در این نشست، افغانستان را همچون منبع بی ثباتی در آسیای میانه خوانده وادعا کرده است که تهدیدهای ناشی از هراس‌افگنی و مواد مخدر در این کشور شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

ایمانگلی تاسماگامبتوف دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی افزوده است: «مهم‌ترین منبع بی ثباتی در آسیای میانه افغانستان است. با وجود پیشرفت‌های مثبت در این کشور اما تهدید پخش شدن هراس‌افگنی و ایدولوژی‌های رادیکال و مواد مخدر نه تنها که کاهش نیافته بلکه شکل تازه‌ای را به خود گرفته است.»

سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: «یکی دیگر از اولویت‌های ثابت سازمان همکاری شانگهای پیکار با تهدیدهای هراس‌افگنی، افراط‌گرایی، قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان‌یافته به‌ویژه تهدیدهای ناشی از افغانستان است.»

امارت اسلامی تا اکنون در این باره چیزی نگفته؛ اما پیش از این همواره تهدیدهای هراس‌افگنی از خاک افغانستان به کشورهای دیگر را رد کرده و بر نقش موثر سازمان‌های منطقه‌ای در مسایل افغانستان تاکید کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x