نگرانی کمیته بین المللی سره میاشت، 3 مشکل زندگی غیرنظامیان را به خطر خواهد انداخت

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید، درگیری های مسلحانه و خشونت‌های جاری در افغانستان از یک‌طرف، همه‌گیری ویروس کرونا و خشکسالی‌های مداوم از جانب دیگر، زندگی افراد ملکی را در معرض خطر جدی، قرار داده است.
به گفته این کمیته، این سه مشکل که اخیراً شدت یافته، تأثیر مستقیم بر زندگی مردم عادی افغانستان دارند.
رویا موسوی سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کابل به رادیو آزادی گفت که این کمیته همچنان به خدمت به افغان‌ها متعهد است: “ما جداً نگران این وضعیت هستیم که این مردم افغانستان هستند که بهای سنگین جنگ را می‌پردازند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک نهاد بشردوستانه متعهد به مردم افغانستان است. ما یکجا با جمعیت ملی هلال احمر افغانستان در راستای خدمات صحی، دسترسی به زندانیان و تحکیم روابط آنها با خانواده های شان و خدمات از طریق هفت مرکز ارتوپیدی در سرتاسر افغانستان متعهد هستیم و متناسب با ظرفیت و توانایی خود کار می‌کنیم.”
رابرت ماردینی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اکتبر سال گذشته در جریان سفر به افغانستان گفت که طرف‌های درگیر از قوانین جنگ پیروی نمی‌کنند، بنابراین هر روز افراد ملکی در افغانستان کشته و زخمی می‌شوند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان بشردوستانه غیر دولتی بین‌المللی بوده که مقر آن در شهر ژینو در سوئیس است.
این کمیته نه تنها به زخمی‌های جنگ و درگیری‌ها کمک می‌کند، بلکه بین زندانیان و خانواده‌های آنها ارتباط برقرار کرده و در هماهنگی‌های کمک‌های بشردوستانه همکاری می‌کند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز روز گذشته در توییتر خود نوشته، در حالیکه افغانستان نه تنها با یک جنگ دشوار و سرنوشت نامعلوم روبرو است، بلکه فرهنگ مصونیت از مجازات نیز در آن وجود دارد.
شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با اشاره به تشدید جنگ و خشونت‌ها در افغانستان دیروز شنبه (۱۲ سرطان) به رادیو آزادی گفت: “ما بار ها نگرانی خود را در مورد تشدید و توسعۀ جنگ و خشونت‌ها ابراز کرده ایم. کمیسیون بار دیگر می‌خواهد که این معضله باید پشت میز مذاکره حل گردد. جنگ نه تنها راه حل نیست، بلکه تلفات افراد ملکی و از بین رفتن تاسیسات عامه را با خود دارد، چیزی که نقض آشکار قواعد جنگ محسوب می‌شود.”
در حالی که به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان وقت زیاد باقی نمانده، جنگ و خشونت‌ها در افغانستان شدت یافته است.
همه روزه از تلفات افراد ملکی و نظامی در ولایات، ولسوالی‌ها و مناطق مختلف افغانستان گزارش داده می‌شود.
ازادی رادیو
2021/4/7

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x