هزینه خروج ایالات متحده و تغییر سیاست خارجی به سمت چین!

رئیس جمهور جو بایدن با اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خواستار تمرکز بر اولویت شماره 1 سیاست خارجی واشنگتن یعنی چین شد!

با وجود ظهور جزئیات استراتژی پس از خروج دولت بایدن از افغانستان، مزایای آن برای رقابت امریکا در برابر بیجینگ مبهم به نظر می رسد. در حقیقت خروج ایالات متحده از کابل می تواند به جای تقویت دست استراتژیک امریکا در برابر چین، منجر به تضعیف آن شود!

طرفداران عقب نشینی سه راه عمده از دیدگاه عملی ارائه می دهند كه خروج از افغانستان می تواند واشنگتن را در رقابت با بیجینگ تقویت كند. آنها معتقدند عقب نشینی می تواند منابع نظامی را که در حال حاضر در افغانستان محدود هستند آزاد کند و به آنها اجازه می دهد تا در هند و اقیانوس آرام استقرار مجدد داشته باشند!

این کار همچنین می تواند وسعت دیپلماتیک و بوروکراتیک مقامات ارشد ایالات متحده را آزاد کند و به آنها اجازه دهد زمان و توجهی که بیهوده صرف افغانستان می کنند، به چین اختصاص دهند!

و سرانجام عقب نشینی می تواند پول دولت ایالات متحده را پس انداز کند و میلیاردها دالر که برای بودجه افغانستان در نظر گرفته شده صرف رقابت با چین شود!

این استدلال ها ممکن است در ظاهر جذاب باشند، اما در واقعیت دوام نخواهند داشت. به عنوان مثال از منظر نظامی، شاید چند هزار سرباز امریكایی برای جلوگیری از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان كافی بود، اما اعزام مجدد آنها در اقیانوس آرام عملا هیچ كاری برای تغییر توازن قدرت جهانی نخواهد كرد!

دولت بایدن نمی تواند به تلاش های ضدتروریستی ایالات متحده در افغانستان پایان دهد به این دلیل ساده که تهدید تروریستی در آنجا از بین نرفته است!

علاوه بر این بر اساس گزارش سازمان ملل در حالی که پناهگاه های تروریست ها از زمان حملات 11 سپتمبر چندین برابر شده اند، بخش قابل توجهی از رهبری القاعده در اطراف مرز افغانستان و پاکستان مستقر هستند!

برای مقابله با این چالش، دولت بایدن متعهد شده است كه استراتژی ضد تروریسم از راه دور را اتخاذ كند. حداقل در ابتدا این امر مستلزم آغاز عملیات از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و امارات متحده عربی است که چندین ساعت پرواز با افغانستان فاصله دارند!

این انتقال های طولانی و مصرف سوخت بالای هواپیماهای ایالات متحده، فرصت کمی برای پرواز بر آسمان افغانستان و نظارت بر آن باقی می گذارد! 

از آنجا که مبارزه با تروریسم موثر برای کشف و ردیابی اهداف به حضور مداوم نیاز دارد، پنتاگون باید هواپیماهای بیشتری را به مأموریت افغانستان اختصاص دهد.

اگر افغانستان دوباره به بی ثباتی سقوط کند، جاه طلبی امریکا برای رقابت قدرت بزرگ با چین در میان بسیاری از تلفات غم انگیز و غیرضروری آن اثبات می شود!
اتلنتیک
۲۰۲۱/۲۵/۶

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x