همزمان با خروج ایالات متحده از افغانستان، فرودگاه کابل آخرین توقفگاه است!

سالهاست که فرودگاه بین المللی حامد کرزی دروازه اصلی ورود به افغانستان و یک نماد آرزوی زندگی غیرنظامی و عادی در میان پایگاه های نظامی، هواپیماهای جنگی و زخم های چندین دهه جنگ است!
اما اکنون این فرودگاه که برای همه به عنوان فرودگاه کابل بین المللی شناخته می شود، به آخرین توقفگاه در کمپین 20 ساله امریکا در افغانستان تبدیل شده است!
اگر ایالات متحده و متحدانش بتوانند توافق با ترکیه به منظور حفظ نیروها برای تامین امنیت فرودگاه را به سرانجام برسانند، جو بایدن رئیس جمهور می تواند برنامه های خود برای حفظ سفارت امریکا و ماموریت های دیپلماتیک از کشورهای متحد را حتی پس از خروج نیروها پیش ببرد!
در غیر این صورت  به اعتقاد مقامات ارشد امریکایی و ناتو، عواقب آن می تواند قابل توجه باشد! جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت: “امنیت در فرودگاه به هر شکلی که باشد نه تنها برای ایالات متحده، بلکه برای هر ملتی که قصد دارد حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کند مهم خواهد بود!”
جیمز ستاوریدیس دریاسالار بازنشسته ای که به عنوان فرمانده ارشد ناتو خدمت می کرد تصریح کرد: “بدون داشتن فرودگاه امن، توانایی انجام عملیات روزمره سفارت در كشور بزرگی مانند افغانستان كه به اندازه تگزاس است، به میزان قابل توجهی كاهش خواهد یافت!”
برنامه ریزان نظامی و تحلیلگران استخباراتی می گویند که افزایش قدرت طالبان و عقب نشینی برنامه ریزی شده نیروهای نظامی بین المللی به معنای سقوط دولت افغانستان در شش ماه تا دو سال است، در حالیکه مشخص نیست که آیا طالبان می خواهند در صورت تسلط کامل بر افغانستان فرودگاه را به طور کامل تعطیل کنند و این کشور را منزوی کنند!
فراتر از اهمیت استراتژیک این فرودگاه برای حفظ عملیات سفارت و داشتن یک مسیر رفت و آمد برای دیپلمات ها و نیروهای محافظ آنها، این فرودگاه دروازه ای برای کارکنان گروه های کمک بین المللی و سایر سازمان های غیر دولتی و ارائه دهندگان مراقبت های صحی به افغانستان است!
برای جوامع دیپلماتیک، اجنسی های امدادی، سازمان های بین المللی و همچنین کشور،  ادامه حمایت از خارج از کشور مهم است!
یک تیم پنتاگون هفته گذشته در آنکارا با مقامات ترکیه دیدار کرد تا بسیاری از جزئیات سیاسی، مالی و لجستیکی را بررسی کنند!
مقامات امریکایی می گویند ترکیه درخواستی گسترده برای ادامه تامین امنیت در فرودگاه ارائه داده است. مقامات پنتاگون اظهار داشتند که انتظار می رود ترکیه 600 تا هزار سرباز برای تامین امنیت فرودگاه فراهم کند!
اگرچه دولت افغانستان از تعهد ترکیه در تامین امنیت فرودگاه استقبال کرده است، بعید به نظر می رسد طالبان پس از خروج امریکایی ها اجازه حضور ترکیه را بدهند!
طالبان در بیانیه ای در این ماه اعلام کردند که حضور نیروهای خارجی تحت هر نام و یا توسط هر کشوری در وطن ما برای مردم افغانستان و امارات اسلامی غیرقابل قبول است!
اکانومیک تایمز
۲۰۲۱/۳۰/۶

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x