هند می خواهد یک بازیگر بزرگ در افغانستان باشد، پس چرا به افغان ها ویزا نمی دهد

گفتگوی امنیتی هند در مورد افغانستان در حالی صورت می گیرد که افغانستان امروز در وضعیت سختی قرار دارد. گرسنگی همه گیر است، مادران گاهی مجبور می شوند فرزندان خود را بفروشند تا خانواده شان را سیر کنند، مدافعان حقوق بشر با خونسردی کشته می شوند، در حالی که گروه تروریستی داعش شاخه خراسان به مساجد و شفاخانه ها حمله می کند و حداکثر تلفات افراد ملکی را وارد می کند!

هند نگران از فعالیت های خارجی طالبان

 

خطوط قرمز اولیه هند این است که از تروریسم جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که جنگجویان طالبان در کشمیر همسایه به دنبال غنایم جدید نیستند! هند همچنین باید مراقب تاثیر توافقنامه صلح اخیر بین تحریک طالبان پاکستان  و دولت پاکستان با میانجیگری سراج الدین حقانی باشد!

به یاد داشته باشید که شبکه حقانی متهم به حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ در کابل است که در آن یک دیپلمات هندی و وابسته دفاعی کشته شد و سراج الدین قدرتمند امروز وزیر داخله افغانستان است!

در راس دستور کار این سوال مطرح می شود که آیا هند و منطقه باید طالبان را به رسمیت بشناسند؟ اما سوال دیگری وجود دارد که اگر هند می خواهد جهان و همچنین افغان‌ها به دهلی نو بعنوان یک بازیگر جدی در منطقه نگاه کنند باید پاسخگوی آن باشد. این سوال اینست که چرا هند به اتباع افغان که در سه ماه گذشته می خواهند از دولت طالبان فرار کنند ویزا نمی دهد؟

طنز ماجرا اینجاست که افغان‌ها هند را نزدیک‌ترین دوست خود می‌دانند که در آموزش و پرورش افغان‌ها در هند و همچنین ۳ میلیارد دالر دیگر در داخل کشورشان سرمایه‌گذاری کرده و هم بند ساخته و هم چندین مکتب!

کشورهای دیگر مانند ایران، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، ایالات متحده، کانادا، جرمنی، بریتانیا و سایر کشورها از ۱۵ آگست پذیرای پناهجویان افغان بوده اند. حتی پاکستان که رابطه تلخی با افغانستان داشته هزاران افغان را پذیرفته است. پس چرا هند بارها آنها را دور زده است؟!

به نظر می رسد هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد. گزارش اکانومیک تایمز نشان داد که پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ آگست زمانی که ویزاهای مهر شده به دلیل ترس از افتادن پاسپورت‌های افغانستان به دست طالبان یا پاکستانی‌ها لغو شد،  به چند تن از شهروندان افغانستان ویزای الکترونیکی داده شد!

مقامات هند می گویند حدود ۶۰ هزار درخواست ویزای الکترونیکی از اتباع افغان دریافت شده است. اما مشخص نیست که در نهایت چند ویزا داده شده است. شواهد نشان می دهد که پاسخ از صفر تا خیلی کم متغیر است. مقامات  هند خاطرنشان می کنند که بدلیل نبود پرواز مستقیم، افغان ها فقط از طریق قطر، ایران و ازبکستان می توانند به هند بیایند و خطرات امنیتی این کار بیشتر از حسن نیت انجام آن است!

شاید زمان آن رسیده است که هند درها را به روی اتباع افغانستان نیز باز کند. نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی های قبلی خود بارها گفته که جهان یک خانواده است. پس وقت آن است که هند به جامعه بسیار مضطرب افغان کمک و امید داده و اجازه دهد آنها به داخل هند پناه ببرند!
د پرینت
۲۰۲۱/۹/۱۱
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x