پاکستان: کمکها به طالبان و جذب نیروی آنها در حال افزایش است!

نگرانی ها در پاکستان از شدت درگیری ها در افغانستان افزایش یافته است، به طوری که برخی از سیاستمداران و سازمان های جامعه مدنی بیم آن را دارند که شبه نظامیان محلی پاکستان وادار به پیوستن به طالبان افغانستان شوند!

تحلیلگران هشدار می دهند که افغانستان در معرض خطر افزایش خشونت است مانند خشونت دهه ۱۹۹۰ که طالبان به قدرت رسیدند و هزاران پاکستانی برای جنگ با اتحاد شمال به طالبان افغانستان پیوستند!

اخیرا ویدئوهایی در رسانه های اجتماعی پاکستان ظاهر شده است که نشان می دهد مولوی‌ها خواستار حمایت از طالبان افغانستان شده و درخواست کمک مالی می کنند!

یک سناتور سابق و رهبر حزب ملی گرای پختونخوا در ایالت بلوچستان در غرب پاکستان که نخواست نامش فاش شود ادعا می کند که طالبان در حال جذب نیرو برای جنگ با دولت افغانستان هستند!

او به دویچه وله گفت: “به بلوچستان بیایید و من روستاها و مناطقی را به شما نشان خواهم داد که در آنها مولوی‌ها علنا در مراسم تشییع جنازه پاکستانی هایی که در افغانستان هنگام جنگ برای طالبان کشته شدند شرکت می کنند!”

محمد سرفراز خان رئیس سابق مرکز مطالعات منطقه ای دانشگاه پیشاور به دویچه وله گفت که روحانیون از وزیرستان شمالی و جنوبی تا خرم و خیبر در پاکستان، مردم را برای پیوستن به طالبان  ترغیب می کنند و مقامات دولتی چشم خود را بر آنها بسته اند!

او افزود، آنها آشكارا در حال جمع آوری كمكها هستند و عقب نشینی نیروهای خارجی تاثیر شدیدی در ولایات شمال غربی و غربی پاکستان خواهد داشت، مناطقی که ده ها هزار طرفدار طالبان افغانستان در آن زندگی می کنند!

در مقابل، رحیم الله یوسف زی تحلیلگر سیاسی گفت كه بعید است كه پاكستانی ها به نیروهای طالبان افغانستان ملحق شوند، دست كم نه به تعداد زیادی كه در جریان جنگ شوروی در افغانستان بین سالهای ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ انجام شد!

یوسف زی به دویچه وله گفت: “اکنون وضعیت بسیار متفاوت است زیرا دولت مراقب است و اجازه نمی دهد که مردم به افغانستان بروند و برای طالبان بجنگند!”

او با بیان اینکه برخی دانشجویان افغان که در حوزه های علمیه پاکستان تحصیل می کنند ممکن است از طالبان حمایت کرده و به افغانستان بروند گفت: “با این حال در مناطق دور افتاده نزدیک مرز افغانستان ممکن است مردم هنوز برای جنگ و جمع آوری کمک های مالی به آنجا بروند!”

گفتنی است که طی سال های گذشته،  اسلام آباد و برخی از احزاب مذهبی پاکستان  به حمایت از طالبان افغانستان متهم شده اند!
دویچه وله
۲۰۲۱/۲۸/۵

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x