چند سخنان مهم وزیر امور خارجه در نشست سازمان همکاری اسلامی

السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته! ابتدا به نمایندگی از امارت اسلامی افغانستان و مردم، از دولت و مردم جمهوری کامرون بخاطر میزبانی پنجاهمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی تشکر می کنم. همچنین به عنوان نماینده یکی از کشورهای موسس سازمان همکاری اسلامی، از دبیرکل این سازمان، حسین ابراهیم طه، به دلیل رهبری خردمندانه این سازمان و موفقیت این سازمان صمیمانه تشکر می کنم.

آقایان و خانم‌ها! من خوشحالم که به نمایندگی از کشورم افغانستان در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی شرکت می کنم، در حالی که پس از دهه ها هیچ سرباز خارجی یا جنگ داخلی در افغانستان وجود ندارد. تهاجم نظامی و فکری غرب به افغانستان کاملاً ریشه کن شده است.

جزایر قدرت در کشور برداشته شده و کل سرزمین در دست یک دولت مرکزی، متعهد و مسئول است. فساد در نهادهای دولتی ریشه کن شده است. کشت و تجارت انواع مواد مخدر به طور کامل متوقف شده است. بودجه ملی افغانستان 100 درصد از عواید داخلی تامین می شود.

افغانستان اکنون صاحب یک نیروی امنیتی است که از آزادی و ثبات کشور محافظت می کند و از طریق ثبات کشور خود نقش سازنده خود را در ثبات منطقه ایفا می کند. اما افغانستان که چندین دهه متاثر از جنگ بوده مشکلاتی نیز دارد. میلیاردها دالر از دارایی های افغانستان بانک توسط ایالات متحده امریکا مسدود شده است.

حق مشروع به رسمیت شناختن او به ناعادلانه از او گرفته شد و حق غیرقابل انکار او برای نمایندگی در سازمان های تخصصی بین المللی از او سلب شد. علاوه بر آن هدف یک جنگ تبلیغاتی منظم و موضوع گزارش های جانبدارانه یک طرفه مطرح شده است.

در حالی که امارت اسلامی افغانستان شبانه روز برای حل مشکلات تلاش می کند و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه به دست آورده است، امارت اسلامی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و تمام کشورهای جهان دو خواسته دارد:

اولین درخواست ما این است که همه کشورها برای آزادسازی تمام دارایی های بانک مرکزی افغانستان و رفع ممنوعیت سفر از افغانستان و رهبران امارت اسلامی افغانستان تلاش جدی کنند. این تحریم ها باعث تعلیق وظایف بانک مرکزی افغانستان، کندی رشد اقتصادی و تجارت منطقه ای افغانستان و تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه شده است.

آیا منطقی است که کشور میزبان به دلیل دعوت وزیر خارجه یک کشور مجبور به گرفتن مجوز از سازمان ملل شود؟ آیا این نوع رفتار عادلانه بودن نظم بین المللی حاکم را زیر سوال نمی برد؟

درخواست دوم ما این است که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورهای جهان در چارچوب منافع مشروع مشترک با افغانستان وارد دوستی اقتصادی و سوداگری شود.

افغانستان با داشتن موقعیت استراتژیک، داشتن منابع و ذخایر طبیعی زیاد و داشتن مردم خواری‌کش، با امنیت تضمین شده، اقتصاد محور و سیاست خارجی متوازن وارد مشارکت اقتصادی و تجاری با عزم سیاسی، فرصتی بی‌نظیر برای ارتباط و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای وجود دارد، این فرصت جز حاکمیت ملی و منافع مشروع ما محدودیتی ندارد.

حاضرین محترم! افغانستان به‌عنوان کشوری که از دهه‌ها جنگ بیرون آمده، عزم صادقانه دارد تا تجربیات تلخ گذشته را فراموش کند و بر اساس منافع مشروع دوجانبه، روابط جدیدی را با کشورهای جهان آغاز کند.

ما هم برای خود و هم برای جهان پیام صلح داریم و به کشورهای منطقه و جهان اطمینان می دهیم که سرزمین ما علیه کسی استفاده نخواهد شد. این قول را در سه سال اخیر در عمل ثابت کرده ایم.

به همین ترتیب، از کشورهای جهان می خواهیم که با افغانستان تعامل مشابهی داشته باشند و به جای فرضیات و تحلیل های یک جانبه بر اساس تجربیات شکست خورده قبلی، آنها را به تفاهم مبتنی بر واقعیت های جدید دعوت کنیم.

ظلم بزرگی است اگر در این نشست وزرای خارجه جهان اسلام به موضوع فلسطین که فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی است اشاره نکنم. از قرن گذشته جنگی برای نابودی مردم و سنگ های فلسطین درگرفته است و به ویژه از یک سال گذشته با چه سرعتی مردم مظلوم فلسطین مورد هجمه عمدی و سیستماتیک رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار گرفته اند نسل کشی وحشیانه در جریان است که در تاریخ بی سابقه است.

اما با گذشت یک سال، نظم بین المللی حاکم نه تنها دست ظالم را نمی گیرد، بلکه از نظر مالی، نظامی و تبلیغاتی علیه مظلوم حمایت می شود. این وضعیت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

یافتن راه حلی فوری، عادلانه و دائمی برای مسئله فلسطین و یافتن تمامی اراده سیاسی، هماهنگی و امکانات لازم برای اجرای این امر بر عهده همه کشورهای بشردوستانه جهان به ویژه سازمان همکاری اسلامی است. اگر ما کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این موضوع را حل نکنیم، نه خدا ما را خواهد بخشید و نه مردم. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x