گام های افغانستان در جهت کسب شناسایی رسمی

براساس گزارش اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روسیه میزبان ششمین نشست مسکو در مورد افغانستان با حضور نمایندگان ویژه و مقامات ارشد کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان بود. امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت.

در پایان این نشست یک روزه، اشتراک کنندگان با صدور بیانیه ای مشترک حمایت خود را از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل و متحد، حمایت از روند انکشاف و نیز ابراز تمایل برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی همراه با افغانستان اعلام کردند.

در عین حال، شرکت کنندگان این نشست را بیشتر از کشورهای همسایه و کشورهای منطقه ای افغانستان تشکیل داده بودند که نگرانی های عمیق خود را در مورد مسائل این کشور از جمله وضعیت امنیتی، تروریسم، حقوق بشر و غیره ابراز کردند.

در این بیانیه مشترک همچنین از مقامات حاکم کابل خواسته شد تا اقدامات محسوس و قابل تحققی را برای اجرای وعده ها و تعهدات بین‌المللی افغانستان برای مبارزه با تروریسم انجام دهند و تمام گروه‌های تروریستی را به گونه ای برابر و بدون تبعیض از بین ببرند و از استفاده از آنها از خاک افغانستان برای حملات و عملیات خرابکارانه علیه همسایگانش جلوگیری کنند.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو نیز خواهان تشکیل حکومت میانه رو و فراگیر در افغانستان شدند و از مقامات خواستند که به اساسی ترین حقوق و منافع همه مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و اقوام و گروه های مختلف ساکن در کشور احترام بگذارند.

در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر شد، همچنین بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم و مؤثر از سوی مقامات حاکم بر افغانستان برای هموار ساختن مسیر برای بازگشت میلیون‌ها مهاجر افغان به وطن تاکید شد.

علیرغم شرایط سخت اقتصادی و تحریم های سنگین تحمیل شده بر افغانستان و همچنین کمک های اندک بین المللی برای حمایت از پناهجویان به این کشور، جمهوری اسلامی ایران حدود یک قرن است که سخاوتمندانه و آشکارا میلیون ها پناهجوی افغان را در خاک خود پذیرفته است. با در نظر گرفتن اصول انسانیت و حسن همجواری خدمات متنوعی از جمله آموزش رایگان، خدمات صحی، تسهیلات مسکونی و … را به پناهندگان ارائه کرده است.

اکنون که سه سال از پایان اشغال افغانستان توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن می گذرد و یک دولت موقت به رهبری طالبان کنترل این کشور را به دست گرفته است، ایران فوراً از مقامات کابل می خواهد که اقدامات مؤثر اتخاذ و تمام تلاش خود را انجام دهند همچنین راه را برای بازگشت مهاجران افغان به وطن خود هموار کنند.

در بیانیه مشترکی که در نشست مسکو منتشر شد، شرکت کنندگان از میزبانی ایران از میلیون ها پناهجوی افغان در دهه های گذشته قدردانی کردند. در این بیانیه همچنین از مقامات کابل خواسته شده است تا از ورود بیشتر پناهجویان افغان به کشورهای دیگر جلوگیری نمایند.

جامعه جهانی به ویژه کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان بارها بر لزوم اتخاذ تدابیری از قبیل احترام به حقوق همه شهروندان به ویژه حق تحصیل و اشتغال زنان و دختران و رعایت حقوق زنان و دختران توسط مقامات حاکم بر افغانستان، مبارزه موثر و مستمر با بقایای عناصر و گروه های تروریستی، تشکیل یک دولت میانه رو و فراگیر با مشارکت همه گروه ها و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و منطقه و اتخاذ اقدامات لازم در این زمینه و همچنین بر اقدامات موثر در جهت بازگشت پناهندگان تاکید کرده اند.

این بیانیه نشان می دهد که گروه حاکم کنونی در افغانستان علیرغم اتخاذ برخی اقدامات در جهت توسعه و بهبود امنیت و اقتصاد کشورشان نتوانسته اند جامعه جهانی را متقاعد سازند تا آن را به عنوان یک حکومت رسمی در کشور به رسمیت بشناسند. در واقع، دولت حاکم افغانستان تا به کسب شناسایی رسمی به عنوان یک دولت رسمی، بسیار فاصله دارد.

این در حالی است که حاکمان افغانستان بارها خواستار کسب شناسایی رسمی از سوی جامعه جهانی شده اند و مدعی شده اند که توانسته اند امنیت و اقتصاد کشور را بهبود بخشند و تروریسم را از بین ببرند. با این حال، وضعیت کنونی و واقعیت های میدانی در افغانستان نشان می دهد که برای جلب توجه جامعه جهانی و ارائه حسن نیت بیشتر در این روند، نیاز به تلاش های بسیار از سوی مقامات و نهادهای حکومت فعلی وجود دارد.

افغانستان در شرایط کنونی نیازمند ایجاد و تقویت زمینه برای بازگشت میلیون ها شهروند خود از کشورهای دیگر است. بسیاری از پناهجویان افغان در ایران آموزش های حرفه ای دیده اند، در مشاغل مختلف کار کرده اند و می توانند نقش مهمی در بازسازی افغانستان و سهم عمده ای در روند توسعه در کشور خود داشته باشند.

شکی نیست که اگر چنین روند انکشافی در کشور تقویت شود، شرایط اقتصادی، امنیتی و اجتماعی افغانستان سریعتر بهبود خواهد یافت. مطمئناً، این فرصت طلایی را نیز برای مقامات حاکم در افغانستان فراهم می کند تا گام های بلندتر و سریع تری را در روند کسب شناسایی رسمی به عنوان یک دولت مستقل بردارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x