گروه بین المللی بحران هشدار داد؛ روند اخراج مهاجرین از پاکستان منطقه را بی ثبات می سازد

در حالی که اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان ادامه دارد، گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که اخراج مهاجران افغان ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

این گروه که در مورد بحران‌های روان در جهان تحقیق می‌کند، در گزارش تازه‌اش که روز دو‌شنبه منتشر شد گفته است که پاکستان روندی را آغاز کرده که ممکن است میلیون‌ها افغان را به کشورشان بازگرداند.

گروه بین‌المللی بحران، یکی از علت‌های بالقوه اخراج پناهجویان از پاکستان را ناامنی‌های اخیر در این کشور و حملات طالبان پاکستانی عنوان می‌کند و در کنار آن به گفته‌های انوارالحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان اشاره می‌کند که به تازگی ادعا کرد که در حملات هراس افگنی اخیر چند افغان‌ هم دخیل بوده اند.

پاکستان با انتقاد از طالبان افغان آنان را متهم کرده که در مبارزه پاکستان با تحریک طالبان پاکستان همکاری نکرده اند. اسلام آباد اتهام وارد می‌کند که طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه امن دارند.

مقام‌های پاکستان می‌گویند که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حملات طالبان پاکستانی در داخل پاکستان به طور چشمگیری افزایش یافته، اما طالبان افغان اظهارات مقام‌های پاکستانی را رد می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به تازگی در بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس، تویتر سابق، گفت که آنان مسئولیت برقراری امنیت در پاکستان را ندارند.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران به نقل از ابراهیم بحیث، کارشناس گروه بحران آمده است که می‌گوید، این پالیسی در حالی که اسلام آباد می‌خواهد اقدامات اش در بخش امنیتی را توجیه کند، بحران در منطقه را گسترده تر کرده است.

گروه بین المللی بحران به شمول امریکا از کشورهایی که بر پاکستان نفوذ دارند خواسته است که اسلام‌آباد را به لغو این طرح تشویق کنند.

این گروه می‌گوید که اگر جهان این کار را نمی‎کند حداقل از حکومت سرپرست پاکستان بخواهد که طرح غیر عملی فعلی را متوقف کند و به جای آن از هر دو جانب افغانستان و پاکستان بخواهد که در بخش برگشتاندن افغان‌های مهاجر به گونهٔ تدریجی با هم توافق کنند، آن هم در صورتی که اصول و معیارهای حقوقی و بشری در آن نقض نشود.

آگاهان امور نیز خواستار توجه به این اصول هستند. نظیفه جلالی، فعال حقوق بشر در این مورد نظر داده است:

« هرچیز اصولی دارد، مطابق میکانیزم‌های جهانی، مهاجرت و بود و باش در کشور دیگر حق و حقوقی برای خود دارد، یکی از این حقوق این است که زمانی که مهاجران به کشور خودشان برگشت می‌کنند باید امکانات برای شان فراهم شود، در افغانستان بدبختانه در کنار مشکلات اقتصادی، مردم با فقر روبه‌رو خواهند شد زیرا در افغانستان برای نسل جوان زمینهٔ کار و مصروفیت وجود ندارد.»

گروه بین‌المللی بحران از کمک‌ کنندگان جهانی نیز خواسته است که به همکاری کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان «یو‌ان‌اچ‌سی‌آر» از افغان‌های مهاجر حمایت مالی و تخنیکی کنند.

این گروه از امریکا، اعضای اتحادیهٔ اروپا، کانادا و دیگر کشورهای غربی ای که برنامه‌های پذیرش پناه‌جویان را دارند خواسته است که برنامه‌های پذیرش مهاجران افغان را سرعت ببخشند و از افرادی شروع کنند که در صورت برگشت به افغانستان جان شان در خطر است و سازمان ملل متحد پیش از این آن‌ها را مشخص کرده است.

در همین حال نماینده‌گان احزاب مختلف در سنای پاکستان نیز از حکومت خواسته‌اند که طرح اخراج مهاجران افغان را متوقف کند.

مشتاق احمد خان، نماینده حزب جماعت اسلامی روز دو‌شنبه گفت، او به محکمه نوشته است که به اساس قانون حکومت سرپرست موقت تنها امور روزمره را به عهده دارد و صلاحیت اخراج مهاجران را ندارد و این تصمیم باید به حکومت منتخب آینده واگذار شود.

او افزود، پاکستان پیش از این از مهاجران افغان به عنوان سپر در برابر تهاجم شوروی سابق استفاده می‌کرد، اما اکنون آن‌ها را به گونهٔ اجباری اخراج می‌کند.

پاکستان به خاطر تصمیمش مبنی بر اخراج مهاجران افغان، نه تنها در داخل با انتقاد‌ها روبه‌رو است بلکه حکومت‌های غربی و گروه‌های حقوق بشری نیز این اقدام را نکوهش کرده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x