۱۱ سپتمبر، روزی که احساسات مردم به بازی گرفته شد

امروز یازدهم سپتامبر مصادف است با بزرگترین حمله تروریستی در آمریکا که شاید در تاریخ ۴۰۰ و اندی ساله این کشور بی سابقه بود؛ رویدادی که تاریخ جهان را تغییر داد و حوادث بزرگ و کوچکی را بویژه در منطقه خاورمیانه رقم زد، اما در آستانه سومین دهه از آن حادثه، بی صداقتی حکومت آمریکا در علنی کردن تحقیقات در این پرونده و تعلیق پیگیری شکایات خانواده قربانیان به لکه تاریکی در پرونده دولت های آمریکا تبدیل شده است.

سپتامبر را می توان مولود و محصول امتزاج پول و لابی دانست که سیستم سرمایه داری آمریکا بهترین محل و بستر پرورش آن است؛ لابی و پول از مبداء عربستان که در دهه های اخیر تلاش زیادی کرده در شکل دهی به آرایش نیروها در آمریکا و اثرگذاری بر تحولات سیاسی این کشور نقش اول را ایفا کند و وجود همین بستر و زمینه باعث شد که ملت آمریکا قربانی قیچی ای شوند که یک تیغه آن در ریاض و تیغه دیگر در واشنگتن قرار دارد.

در این حمله بزرگ تروریستی۱۵ تبعه سعودی، دو تبعه اماراتی ، یک تبعه مصری و یک لبنانی شرکت داشتند؛ همگی عرب و عضو شبکه تروریستی القاعده؛ گروهی که از مبداء و کانون پرورش تروریسم تغذیه فکری و روانی می شوند؛ عربستان!

از همان اولین روزهای حملات صورت گرفته، ابهامات در باره این پرونده آنقدر زیاد بود که تحلیلگران بین المللی به سمت فرضیه سازی رفتند، فرضیه هایی که تا همین امروز قابل طرح و بررسی است.

از مهمترین ابهام ها، دستور خروج فوری ۱۳ تن از بستگان بن لادن از سراسر آمریکا بود که ریچارد کلارک مسئول وقت بخش ضد تروریستی کاخ سفید در این خصوص گفته بود، پلیس فدرال دستور اجازه پرواز خانواده بن لادن را تایید کرد.

مهمترین فرضیه ها در ارتباط با این حملات یکی این بود که کار کار خود آمریکایی ها بوده است تا با سوء استفاده از این حادثه، سیاست ها و برنامه های خود را در منطقه خاورمیانه پیاده کنند. بطوری که جمعی از افراد پیگیر و خانواده های قربانیان ویدئوی مربوط به بن لادن را که درآن مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر را به عهده گرفت، جعلی دانستند و مدارک خود را بر روی سایت هایی که بعدا طراحی کردند، قرار دادند. برخی نیز حادثه ۱۱ سپتامبر را کار اسرائیلی ها دانستند و آن را اقدامی با ماهیت تحریک آمیز توصیف کردند تا با مداخله آمریکا درمنطقه و حاکمیت آشوب و جنگ های داخلی، حاشیه امنیت این رژیم افزایش یابد. با اینحال رد پای سعودی ها در این ماجرا آنقدر واضح و غیر قابل انکار بود که بقیه فرضیه ها را به حاشیه برد و باعث شد که کنگره آمریکا همان زمان لایحه ای را از تصویب بگذراند که براساس آن خانواده های قربانیان بتوانند علیه عربستان شکایت کنند، اما باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا به دلیل فشارهای شدید سعودی ها، بخصوص تهدید به خارج کردن سرمایه های عربستان از آمریکا این قانون کنگره را وتو کرد.

دولت های آمریکایی بعد از ۱۱ سپتامبر و به بهانه آن حملات تروریستی، هزینه های سنگینی به کشورهای منطقه وارد کردند؛ از افغانستان تا عراق و سوریه، آن هم به بهانه جنگ علیه تروریسم و در این کارزار برافتاده پر ابهام، خاکستر مرگ بر آسمان منطقه پاشیدند.

اما همین دولت های آمریکا در تمام یک دهه ای که از ماجرای ۱۱ سپتامبر می گذرد، هیچگاه با ملت آمریکا و خانواده های قربانیان آن با صداقت مواجه نشده اند و درمقابل، با فشار سیاسی و پول ، حقوق ، حیثیت و احساسات ملت آمریکا را در این ماجرا پای دولت سعودی ها ریختند؛ حکومتی که برای حذف یک روزنامه نگار منتقد تمام اصول و قواعد دیپلماتیک و سیاسی را زیر پا می گذارد و در کنسولگری اش در یک کشور خارجی قصابی انسان را می اندازد!

از همین رو می توان با صراحت گفت مردم آمریکا در آن ماجرای سیاه یک بار از کینه توزی وهابیون حاکم بر عربستان و باردیگر از دولت های خود به خاطر پنهان کاری و تبانی با طرف سعودی ضربه خوردند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x