آخرین سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد حکومت طالبان

روز جمعه گذشته، اول جولای، رئیس جمهور ایالات متحده در دیدار با خبرنگاران در واشنگتن دی سی، به پرسشی در مورد حکومت طالبان پاسخ داد و گفت: “دولت طالبان در افغانستان، به ایالات متحده کمک می کند تا شبکه القاعده را از بین ببرند.”

سخنان جو بایدن سوالات مختلفی را در اذهان مردم در مورد روابط حکومت طالبان در افغانستان و به ویژه در مورد 40 میلیون دالر که امریکا در هفته به طالبان می دهد، ایجاد کرد که به موضوعی برای بحث در رسانه های افغانستان تبدیل شده است.

سخنرانی رئیس جمهور جو بایدن، گزارش سازمان ملل که حدود یک ماه پیش در مورد حکومت طالبان منتشر شد و برخی از مقامات طالبان را تحریم کرد، را رد کرده و آن را زیر سوال برد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود بیست (20) گروه مسلح در افغانستان تحت اداره طالبان وجود دارد که با سازمان های تروریستی مرتبط هستند.

همچنین در این گزارش به طور مشخص به نام شبکه تروریستی القاعده اشاره شده است: «گروه های مسلحی مانند القاعده در این کشور وجود دارند و گروه القاعده سخت کوشش می کند تا خود را بازسازی کند. روابط طالبان با دو گروه القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) قوی است.»

اما بایدن گفت که القاعده دیگر آنجا نیست، ما با کمک طالبان آن را نابود کردیم. حال سوال اساسی این است که چه کسی حقیقت را می گوید، بایدن یا سازمان ملل؟

تا آنجایی که من تا حالا نظرات تحلیل گران را شنیده و دیدم حتی دو نفر هم یک نظریه را تایید نکردند، تحلیل گران طرفدار طالبان می گوید که بایدن درست می گوید که اینجا جایی برای هیچ گروه مسلحی نیست و هیچ خطری از خاک ما متوجه هیچ کس یا کشوری نخواهد بود، اما این گفته را که با کمک امریکا صلح را به کشور آورده و اجازه فعالیت به گروه های تروریستی را نمی دهند، رد کرده است.

همچنین طالبان پیش از این گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر وجود گروه های مسلح تروریستی در افغانستان را رد کرده و این ادعا را کاملا نادرست خوانده بودند.

نظر من این است که رئیس جمهور جو بایدن در آستانه انتخابات است. مردم آمریکا می خواهند بدانند که پول مالیات آنها (160 میلیون دالر) در ماه برای چه اهدافی به افغانستان یا اداره طالبان داده می شود.

همچنین می دانیم که هر کاندیدای پستی در جریان تبلیغات انتخاباتی به میزان بالای 90 درصد به طرفداران و هموطنان خود دروغ می گوید و به هر نحوی می خواهد مردم را فریب دهد.

حادثه نهم سپتمبر که برای امریکا حتی برای کل جهان به یک تراژدی بسیار تلخ و فراموش نشدنی تبدیل شده و مسئولیت آن نیز بر دوش شبکه القاعده افتاده است، بنابراین پس از این حادثه، هرکسی که خود را برای پست ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نامزد کرده است، خود را قهرمان حذف القاعده معرفی کرده و بدین ترتیب رای اعتماد مردم را به دست آورده است.

به همین ترتیب، او به مردم خود اطمینان می دهد که طالبان در دست ما یا یکی از قوت های شبه نظامی بین المللی ما هستند، و تا زمانی که برای تحقق اهداف ما مفید باشند، از آنها حمایت خواهیم کرد و هر زمان که بی فایده شوند، آنها را از بین خواهیم برد. اما به یاد داشته باشید که ما هرگز اجازه نمی دهیم هیچ دولتی، از جمله سازمان ملل متحد، آنها را به عنوان یک دولت به رسمیت بشناسد و با آنها روابط دیپلماتیک داشته باشد.

شاید نظر من ناقص باشد، اما اگر به سیاست های زور بیش از حد امریکا و گستاخی و خودپسندی طالبان نگاه کنید، چیز دیگری به ذهنتان نمی رسد. بازی آنها همینطور خواهد بود، اما مردم مظلوم ما رنج خواهند برد و شهروندان روشن فکر ما نیز از راههای مختلفی خواهند رفت و روز به روز بر میزان بی اعتمادی آنها افزوده خواهد شد.

( دعوت میدیا / ۳ جولای ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x