آیا افغانستان به پناهگاه گروه های جهادی تبدیل شده است؟

15 اگست دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان، پس از خروج ایالات متحده و فروپاشی رژیم اشرف غنی، گذشت.  در میان بحث‌های دیگر، نگرانی خاص سیاست‌گذاران و مداران بازگشت افغانستان یا نبود آن به عنوان پناهگاه گروه‌های تروریستی بوده است.

با گذشت دو سال، چشم انداز امنیتی در حال ظهور در افغانستان هم پیچیده و هم نگران کننده است. اگرچه هنوز برای رسیدن به یک نتیجه قطعی زود است، اما تعهد طالبان به تعهدات ضد تروریسم که تحت توافق دوحه انجام داده است، به طور همزمان باعث ایجاد خوش بینی و هشدار شده است. طالبان بی‌رحمانه علیه دولت اسلامی ولایت خراسان مقابله کرده و مؤثر بوده‌اند، اما همچنان حضور القاعده در افغانستان را انکار می‌کنند.

پس از دو سال قدرت، طالبان، قدرت خود را در سراسر افغانستان تثبیت کردند. در حال حاضر، آنها با هیچ چالش وجودی برای انحصار قدرت خود مواجه نیستند و به نظر می رسد در برقراری نظم و کاهش سطح خشونت در کشور موفق بوده اند.

از اگست 2021، حدود 1095 نفر در افغانستان در حملات تروریستی داعش کشته شده اند. توانایی طالبان برای به دست آوردن کنترل فیزیکی کامل بر افغانستان بر این واقعیت تأکید می کند که هیچ گروهی نمی تواند بدون تأیید یا حمایت آنها از افغانستان فعالیت کند. از این رو، روابط پیچیده طالبان با گروه‌های مختلف شبه‌نظامی، عامل مهمی در درک چگونگی تحول چالش جهادی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان است.

کارشناسان و سیاستگذاران منطقه دو دیدگاه متضاد در این زمینه دارند. یک مکتب فکری بر این باور است که افغانستان تحت حکومت دو ساله طالبان به مرکز رشد گروه‌های شبه‌نظامی تبدیل شده است.  در این رابطه، نکوهش‌کننده‌ترین ارزیابی از گزارش ماه جون تیم ناظر سازمان ملل متحد است مبنی بر اینکه طالبان به وعده‌های خود تحت توافق دوحه عمل نکرده‌اند. علاوه بر این، این گزارش تاکید می کند که خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه در حال افزایش است. بر اساس این گزارش، حدود 20 گروه شبه‌نظامی تحت حاکمیت طالبان آزادی تردد و عملیات بیشتری دارند و از این موضوع به خوبی استفاده می‌کنند.

افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان (TTP) در پاکستان از مخفیگاه‌های آن در افغانستان، واضح‌ترین نشان دهنده تعهد مشکوک طالبان به توافقنامه دوحه است.

با این حال، طالبان حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را رد کرده و مدعی هستند که این گروه از پاکستان فعالیت می کند. علاوه بر این، طالبان با این ادعا که اسلام آباد طرف توافق دوحه نیست، پاکستان را نادیده گرفته است، بنابراین طالبان هیچ تعهدی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی پاکستان ندارند. لازم به ذکر است که طالبان دو بار تلاش کرده اند تا مذاکرات صلح میان تحریک طالبان پاکستان و پاکستان را میانجیگری کنند، اما آتش بس موقت به دلیل اختلافات حل نشدنی به حل و فصل سیاسی ختم نشد.

به همین ترتیب، با وجود کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده در شهر کابل در جولای 2022، طالبان همچنان حضور القاعده در کشور را رد می کنند. از قضا، طالبان همچنان در حال بررسی هویت فردی است که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در کابل کشته شده است. القاعده نیز برای اتخاذ موضعی مطابق با مواضع طالبان، مرگ الظواهری را تایید نکرده است. اگرچه سیف العدل به عنوان رهبر جدید القاعده بر امور القاعده نظارت می کند، اما در قتل الظواهری سکوت می کند.

بر اساس گزارش ها، یک قطعه از سازمان استخباراتی طالبان، مسئولیت امنیت و نظارت بر رهبران القاعده و خانواده های آنها را بر عهده دارد. طالبان به القاعده توصیه کرده اند که حضور خود در افغانستان را کم اهمیت جلوه دهند و کمرنگ بمانند.

نظر مخالف این است که طالبان در مهار تهدید تروریسم در افغانستان با وجود برخی چالش ها و اختلاف نظرها همکاری کرده اند.  برای مثال، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه جولای تاکید کرد که طالبان به وعدع خود عمل کرده‌اند. او گفت: «یادت هست در مورد افغانستان چه گفتم؟  گفتم القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم از طالبان کمک بگیریم. چی شده است؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود.”  اشاره بایدن به همکاری طالبان بت ایالات متحده برای حمایت از عملیات های استخباراتی و لجستیکی علیه داعش بود.

بدون شک، طالبان در هر دو حوزه فیزیکی و سایبری در برابر داعش بی‌رحمانه مؤثر بوده‌اند.  آنها چندین تن از رهبران ارشد این گروه، از جمله مغز متفکر بمب گذاری انتحاری فرودگاه کابل در ماه اگست 2021 را به قتل رسانده اند و این گروه را گیج و مبهوت کرده اند.  در دومین سال حکمرانی طالبان، حملات داعش در افغانستان 83 درصد کاهش یافته است. در مقابل 231 حمله ای که بین ماه اگست 2021 تا اکست 2022 ادعا شد، این گروه تنها 41 حمله را در دوره مشابه در سال بعد انجام داد.

طالبان به صورت حساب شده با ایالات متحده علیه داعش همکاری کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع، جامعه بین المللی باید مبادلات همکاری با طالبان را در برابر تهدیدات مشترکی مانند داعش و مشروعیت بخشیدن به “امارت اسلامی” یا اجتناب از همکاری و اجازه دادن به تهدید داعش را مورد محاسبه قرار دهد.  این یک وضعیت متناقض است که وجدان جامعه بین‌المللی را آزمایش خواهد کرد.

(نشریه دیپلمات / 3سپتمبر 2023 )

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x