اسرائیل باید از سرنوشت آمریکا در افغانستان درس بگیرد

از زمان حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتب و آغاز عملیات نظامی اسرائیل، آنها توانسته اند تاکنون تقریباً 12000 نفر را در غزه از بین ببرند که متاسفانه بیش از دو سوم آنها را کودکان و زنان تشکیل می دهند.

اسرائیل نه تنها غزه را بیش از پنج هفته است که بمباران می کند، بلکه عملیات زمینی را به صورت گسترده اغاز کرد است.

هر عملیات نظامی با این ماهیت باید دارای یک هدف روشن و قابل دستیابی و همچنین یک استراتژی خروج باشد. سوال بزرگ در اینجا این است: آیا هدف جنگی اسرائیل در غزه به وضوح مشخص شده و در زمین قابل دستیابی است؟ تل آویو می گوید تا زمانی که حماس را به طور کامل نابود نکند، عملیات نظامی خود را متوقف نخواهد کرد. این هدف بزرگ به نظر می رسد اما دستیابی به آن تقریبا غیرممکن است. اجازه دهید توضیح دهیم که چرا

یک هدف روشن برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی یک عملیات نظامی اساسی است. این یک جهت استراتژیک را به ما ارائه می دهد، تخصیص کارآمد منابع را تضمین می کند، به مدیریت ریسک ها کمک می کند و ارتباطات و پاسخگویی را تسهیل می کند، که در نهایت همه اینها به موفقیت و مشروعیت اقدامات نظامی کمک می کند. متأسفانه اسرائیل فاقد این هدف روشن است.

عملیات نظامی اسرائیل به صورت گسترده باعث ایجاد نفرت بیشتر می شود و آینده ای روشنی بابت آن وجود ندارد.

اسرائیل با استفاده از خشونت بسیار و ایجاد یک فاجعه انسانی وحشتناک فرصت بزرگی را برای مشروعیت‌زدایی از مبارزات فلسطینی‌ها در انظار جهانیان از دست داد. تظاهرات بزرگ برای فلسطینی ها در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که غزه در نبرد افکار عمومی به شکلی چشم گیرتری در برابر اسرائیل پیروز شده است.

همانطور که هر ارزیابی منطقی می تواند متوجه شود که هدف اعلام شده اسرائیل از نابودی «کل» حماس در این جنگ جاری بعید است. هدف بزرگ به نظر می رسد اما امکان دستیابی به آن بعید است، برای اسرائیل مهم است که استراتژی خروج سنجیده ای داشته باشد.

اسرائیل نمی تواند غزه را اشغال کند و آن را برای مدت طولانی تحت کنترل نیروهای امنیتی خود نگه دارد. تل آویو در گذشته نتوانسته بود این کار را انجام دهد و اکنون نیز به هیچ وجه موفق نخواهد شد.

تخلیه شهرک نشینان اسرائیلی از شهرک های غزه یک روند بسیار بحث برانگیز و دشوار بود. اگر اسرائیل نمی‌خواهد از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد، باید ببیند چگونه ابرقدرتی مانند آمریکا در اشغال افغانستان به مدت 20 سال شکست سختی خورد.

مانند اسرائیل، ایالات متحده با اهداف توخالی برای نابودی کامل طالبان و بدون استراتژی خروج حساب شده به افغانستان حمله کرد. ایالات متحده در جنگ شکست خورد و مجبور شد با عقب نشینی تحقیرآمیز روبرو شود در حالی که طالبان از بین نرفتند. این گروه به سادگی افغانستان را با قدرتی بیشتر از همیشه پس گرفت.

برای اسرائیل مهم است که بداند زور نمی تواند امنیت آن را در درازمدت بخرد. با داشتن چنین هدف دست نیافتنی نمی تواند در جنگ پیروز شود و نتیجه نهایی به دلیل فقدان یک استراتژی خروج برنامه ریزی شده استراتژیک بسیار بدتر از قبل خواهد بود.

قدرت نظامی می تواند به کنترل یک قلمرو کمک کند اما دیگر جای زندگی نخواهد بود. فلسطینی‌ها همیشه راه‌هایی برای از بین بردن موانع پیدا خواهند کرد.

اسرائیل باید این حلقه خطرناک را درک کند. به جای بدتر کردن اوضاع، نتانیاهو باید فوراً بر سر آتش بس توافق کند و صادقانه یک روند سیاسی را آغاز نماید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x