انکار مجدد طالبان از حضور نیروهای تی تی پی در افغانستان

براساس گزارشات منتشر شده، طالبان همچنان مدعی هستند که هیچ گروه تروریستی خارجی در داخل افغانستان فعالیت نمی‌کند، علی‌رغم شواهد فراوان که خلاف آن را نشان می‌دهد. آخرین تکذیب این موضوع در این هفته زمانی صورت گرفت که طالبان در مورد طالبان پاکستانی (TTP) تحت فشار قرار گرفتند، که در داخل افغانستان در حالی که عملیات های مرگباری را در داخل پاکستان راه اندازی می کنند، در وضعیت امنی قرار دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اتهام اخیر خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان مبنی بر عدم پایبندی افغان ها به توافقنامه دوحه و تروریست هایی که خون پاکستانی ها را ریخته اند می توانند در خاک افغانستان پناه ببرند، گفت که افغانستان علیه پاکستان استفاده نمی شود و پاکستان یک کشور برادر و مسلمان است.

آصف به توافق منحل‌شده دوحه اشاره کرد که در آن ایالات متحده با خروج از افغانستان در ازای وعده‌های مبهم و غیرقابل اجرا از سوی طالبان موافقت کرد. بر اساس این توافق، طالبان گفته است که «از هر گروه یا فردی، از جمله القاعده، از استفاده از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش جلوگیری خواهد کرد».

مجاهد در پاسخ گفت که طالبان “توافق دوحه را با آمریکا امضا کردند”، به این معنی که پاکستان مستثنی شده است و شاید متحد ایالات متحده نیست.

البته طالبان دروغ گفته است که اجازه نمی دهد از افغانستان به عنوان پایگاه گروه های تروریستی خارجی استفاده شود. این امر در 31 جولای 2022، زمانی که ایالات متحده ایمن الظواهری را در خانه ای امنی در کابل از بین برد، به واقعیت تبدیل شد. ظواهری توسط یکی از زیردستان سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و یکی از دو معاون امیر این گروه پناه گرفته بود.

طالبان در دو دهه گذشته در مورد حضور القاعده در افغانستان دروغ گفته است و ادعا می کنند که اعضای این گروه افغانستان را پس از حمله ایالات متحده در سال 2001 ترک کرده اند. طالبان تاکنون این دروغ را حفظ کرده اند و حتی در حالی که هم القاعده و هم طالبان اعتراف کرده اند که رهبران ارشد این گروه از آن زمان در کشور کشته شده اند.

در گذشته، طالبان همچنین تلاش کرده اند تا به ایالات متحده اطمینان دهد که رهبران القاعده مستقر در این کشور هیچ تهدیدی برای ایالات متحده نیستند، همانطور که کمیسیون 11 سپتمبر نشان داد، طالبان در آپریل 1998 به یک دیپلمات آمریکایی گفت که نمی‌داند اسامه بن لادن کجاست و در هر صورت، او تهدیدی برای ایالات متحده نیست. چهار ماه بعد، در 7 اگست 1998، عوامل القاعده دو موتر باربری بمب گذاری شده را وارد سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا کردند.

حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان غیرقابل انکار است. هزاران جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در جنوب و شرق افغانستان حضور دارند و این گروه نقش کلیدی در تسلط طالبان بر افغانستان در تابستان 2021 ایفا کردند. در ویدئویی که در سال 2020 توسط تحریک طالبان پاکستان منتشر شد و دومین امیر آن، حکیم الله محسود، تجلیل شد، تحریک طالبان پاکستان اعتراف کرد که هم او و هم رهبران پیشین این گروه در افغانستان، در کنار بیت الله محسود در افغانستان بودند. در این ویدئو آمده است که افراد تحریک طالبان پاکستان در کنار طالبان افغانستانی در خوست، پکتیکا، پکتیا، ننگرهار و هلمند جنگیدند.

در اواسط دهه 2000، گزارش های متعددی مبنی بر بازگرداندن اجساد جنگجویان کشته شده طالبان پاکستانی از افغانستان برای خاکسپاری وجود داشت. فقیر محمد، معاون سابق امیر تحریک طالبان پاکستان در سال 2013 در افغانستان دستگیر شد و پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در اگست 2021 آزاد شد. ارتش ایالات متحده در سال 2018 به یک کمپ آموزشی تی تی پی در شرق افغانستان حمله کرد.

روابط بین تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان نیز غیرقابل انکار است. امیر تحریک طالبان پاکستان با رهبر امارت اسلامی افغانستان بیعت کرده است. نور ولی محسود، امیر تحریک طالبان پاکستان، گفته است که گروه او “شاخه ای از امارت اسلامی افغانستان می باشد.”

آخرین گزارش تیم نظارت تحلیلی و پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نظارت بر تحریم ها در مورد افغانستان که در 9 جون منتشر شد، خاطرنشان کرد که طالبان افغان مستقیماً با کمک القاعده به تحریک طالبان پاکستان پناه داده، حمایت می کنند و آموزش می دهند. جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در اردوگاهی در ولایت کنر که توسط القاعده اداره می شود، آموزش می بینند. سازمان ملل تخمین زده است که بیش از 4000 جنگجو، فرماندهان و رهبران تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه گرفته اند.

طالبان افغانستان به دروغ گفتن در مورد حضور تحریک طالبان پاکستان در تلاش برای پنهان کردن روابط خود با گروه های تروریستی خارجی، حتی اگر شواهدی بر خلاف آن در دید آشکار وجود داشته باشد، ادامه می دهد.

(لانگ وار ژورنال / 21 جولای 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x