با حمایت احزاب سیاسی و گروه‌های شبه‌نظامی از فلسطین، جنگ روایی راجع به جنگ اسرائیل و فلسطین تشدید شده است

جنگ جاری غزه و اسراییل به سرعت در حال شکل دادن و دگرگونی روایت فضای ستیزه جویانه و مذهبی-سیاسی پاکستان است.

در صبح روز 7 اکتبر، حماس، گروه های عزالدین قسام، عملیات “طوفان الاقصی” را آغاز کردند، یک حمله غافلگیرانه هماهنگ شده که از طریق نفوذ به اسرائیل از هوا، دریا و زمین انجام شد که بیش از 3000 راکت را بالای اسرائیل انداخت کردند.

در بحبوحه درگیری‌های کنونی، تقریباً همه احزاب مهم مذهبی-سیاسی پاکستان تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند در حالی که سازمان‌های شبه‌نظامی به طور مداوم محتوای رسانه‌ای منتشر می‌کنند و هر دو از پیروان مربوطه خود می‌خواهند از حماس که مقر آن در غزه است، برای «جهاد» علیه «دولت ظالم یهود» حمایت کنند.

دو سازمان جهادی، تحریک طالبان پاکستان (TTP) و شاخه اصلی آن که اغلب به طور مستقل در جبهه تبلیغاتی فعالیت می کند، جماعت الاحرار، به سرعت بیانیه های شدیدی برای محکومیت آن صادر کردند. در همین حال، دو تن از بزرگ ترین احزاب مذهبی-سیاسی پاکستان، جمعیت علمای اسلام (JUI-F) و جماعت اسلامی (JI) راهپیمایی های گسترده ای را در پیشاور و کراچی برگزار کردند که هر دو لحن مشابهی داشتند.

تحریک طالبان پاکستان در اولین بیانیه خود در 7 اکتبر، در حالی که حمله به القسام را “خبری بسیار خوب و دلگرم کننده” نامید، سعی کرد این نکته را القا کند که این حمله “درسی برای مسلمانان پاکستان در مورد چگونگی دستیابی به اهداف از طریق چنین اقداماتی علیه حاکمان پاکستان است.

جالب توجه است که پیش از این، بزرگترین گروه طالبان پاکستان، تحریک طالبان، در 6 سپتمبر، با استفاده از استراتژی مشابهی که حماس در حمله 7 اکتبر خود علیه اسرائیل به کار گرفت، حمله ای را انجام داد. تحریک طالبان پاکستان با بیش از سیصد جنگجوی مسلح به یک مقصد مهم گردشگری پاکستان، چترال، منطقه ای در شمال غربی ایالت خیبر پختونخوا که هم مرز با افغانستان است، حمله غافلگیرانه ای انجام دادند. بر اساس ارتباطات این گروه، هدف از این حمله بازگرداندن یک پایگاه ارضی در پاکستان بود.

این حمله که چند روز به طول انجامید، توسط نیروهای امنیتی پاکستان با موفقیت دفع شد و شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان مجبور به عقب نشینی به داخل افغانستان شدند.

دومین بیانیه این گروه که در 18 اکتبر منتشر شد، حمله مرگباری را که به طور گسترده تصور می شود توسط اسرائیل به بیمارستان الاهلی در غزه در 17 اکتبر انجام شد، مورد انتقاد قرار داد، بیشتر ماهیت سیاسی داشت تا تهدیدآمیز. در این بیانیه ضمن محکوم کردن حمایت آمریکا از اسرائیل، از حاکمان مسلمان خواسته شد تا «عملاً نه تنها از طریق بیانیه‌ها و اعتراض‌ها» از فلسطینی‌ها حمایت کنند، بلکه به شیوه‌ای که «کشورهای غربی آشکارا بدون هیچ ترسی از اسرائیل حمایت می‌کنند» حمایت کنند.

مکرم خراسانی رهبر جماعت الاحرار جدای از تمجید از عملیات حماس، خواستار پیوستن به صورت حضوری به این عملیات بود. خراسانی در بیانیه گروهی که در 11 اکتبر منتشر کرد، نوشت: ای برادران (قسام)، من آرزو دارم که شخصاً در کنار شما باشم، پیشانی شما را ببوسم و در کنار شما بجنگم.

تبلیغات گروه‌های شبه‌نظامی در بحبوحه درگیری‌ها همچنین تمرکز خود را بر واکنش فوری دولت پاکستان معطوف کرده است، این گروه‌ها این واکنش پاکستان را «افتضاح» عنوان کردند، در حالی که پاکستان متحد ایالات متحده است و تأکید کردند که ایالات متحده به‌عنوان «حامی اصلی» از تجاوزات اسرائیل حمایت می کند.

مقاله 12 اکتبر وابسته به القاعده، در شبه قاره هند (AQIS)، همچنین حمله اسرائیل به غزه را به شدت محکوم کرد و در عین حال حمله گروه القسام را تایید کردند و آن را دومین حمله مهم از سال 9/11 2001 تا کنون نامیدند.

با این حال، این بیانیه بیشتر بر ایالات متحده متمرکز بود تا اسرائیل، و به این معنی است که تجاوزات اسرائیل مورد تایید دولت آمریکای شمالی است. این مقاله نوعی طرح استراتژیک، عملیاتی و ایدئولوژیک داشت و از حامیانشان تقاضا داشتند که تمرکز اصلی خود را بر هماهنگی و همکاری گروه‌های جهادی در جهان علیه کشورهای غربی قرار دهند. این مقاله حملاتی را در غرب و علیه اهداف غربی به عنوان راهی برای حمایت از فلسطین عنوان کرد.

در این بیانیه همچنین به شدت از کشورهای مسلمان انتقاد شد که به گفته نویسنده، موضع قاطعی علیه اسرائیل و غرب ندارند.

ارتباطات رمزگذاری شده القاعده همچنین حاکی از آن بود که حمله حماس در 7 اکتبر، علیرغم اینکه در میان بهترین های جهان به شمار می رفت، به طور کامل سرویس های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را غافلگیر ساخت.

در این بیانیه آمده است که این حمله اثرات و ردپای حملات 11 سپتامبر مربوط به القاعده را به همراه داشت که حتی استخبارات ایالات متحده نتوانست آن را پیش بینی کند. با این حال، هر دو بیانیه تحریک طالبان پاکستان و القاعده در لحن خود بسیار همسو بودند و از کشورهای مسلمان ‌خواستند که با تمام ابزارهای نظامی در حمایت از فلسطین موضع بگیرند، همانطور که جهان غرب از اسرائیل حمایت می‌کند.

دیپلمات غربی مقیم در پاکستان که به مسائل امنیتی در منطقه می پردازد، در یک گردهمایی دیپلماتیک اخیر در اسلام آباد از شور رسانه ای شبه نظامیان، ابراز نگرانی کرد. او می گوید: از نگاه آنها ما اسرائیلی هستیم. آنها نمی توانند به اسرائیل بروند اما ما اینجا هستیم. این دیپلمات گفت: این تبلیغات در محافل (دیپلماتیک) ما جدی گرفته می شود.

در حالی که بیانیه های القاعده و تحریک طالبان پاکستان از نظر لحن مشابه بود، گروه های دیگر نیز اظهارات متفاوتی را در مورد درگیری جاری منتشر کردند. شایان ذکر است، یک جناحی از جامعه فرقه‌ای و ضد شیعه لشکر جهنگوی مستقر در بلوچستان، با صدور بیانیه‌ای شدید نه تنها از مسلمانان پاکستان خواست تا از مردم فلسطین حمایت کنند، بلکه به گروه های سنی از اهدای اشتباه پول به سازمان‌های شبه نظامی شیعی که با حزب الله در ارتباط هستند هشدار داد.

یکی دیگر از گروه های تروریستی منطقه ای دیگر به نام جیش العدل نیز بیانیه ای دو صفحه ای به زبان فارسی درباره این درگیری منتشر کرده است. بیانیه این گروه حاوی دو پیام اصلی بود. با محکوم ساختن جنایات تاریخی اسرائیل علیه مردم بی دفاع فلسطین و ابراز همدردی با فلسطینی‌ها با بیان اینکه قلب‌های ما عمیقاً جریحه‌دار است و در کنار مردم مظلوم غزه ایستاده اند.

گروه ها و احزاب سیاسی مذهبی یا غیر مذهبی در پاکستان در تلاش هستند تا از مسئله درگیری ها در فلسطین به نفع بهره برداری کنند. احزاب سیاسی مذهبی اولین کسانی بودند که به سرعت وارد عمل شدند و جنایات اسرائیل در فلسطین را محکوم نمودند.

مولانا عبدالعزیز، واعظ تندرو جهادی و روحانی ارشد لعل مسجد، از معدود علمای اسلامی است که جهادگران از سراسر جهان به او احترام می گذارند. وی از گروه‌های جهادی در منطقه خواسته است تا جهاد خود را علیه کشورهای متبوع خود «تشدید» کنند تا «سیستم حکومت‌داری استعماری بریتانیا» را سرنگون کنند و شریعت را اجرا کنند.

مولانا عبدالعزیز در بیانیه ای به صورت صوتی در 9 اکتبر عنوان کرد که ما از صمیم قلب به مجاهدین فلسطینی ادای احترام می کنیم. کل جهان غرب از اسرائیل حمایت می کند. بنابراین، همه مسلمانان در سراسر جهان باید علیه آنها متحد شوند. خود را برای جهاد آماده کنید زیرا نمی توانید با اعتراضات و بیانیه های شفاهی صرف به اهداف خود برسید.

جهادگران قطعاً به بهره برداری از این جنگ در غزه برای ساختن روایت، جذب نیرو و کمک های پولی خود ادامه خواهند داد.

جهادی ها به شدت از سیاست های پیرامون درگیری های جاری برای جستجوی مشروعیت و پذیرش در سطح محلی استفاده می کنند، در حالی که تلاش می کنند طبقه حاکم کشورهای مسلمان را که با آن در حال مبارزه هستند، به عنوان مسئول آنچه برای فلسطینیان می افتد به یک اندازه معرفی کنند.

در میان تحولات اخیر، یک بیانیه صوتی از ابوعبیده، سخنگوی گروه های القسام، در 19 اکتبر منتشر شد، که در آن شنیده می شود که او از مسلمانان سراسر جهان، نه فقط اعراب، درخواست می کند تا برای حمایت از این گروه و نجات فلسطین و مسجد الاقصی به سمت مرزهای فلسطین حرکت کنند.

«ما از مردم ملت خود می خواهیم به سمت مرزهای فلسطین اشغالی حرکت کنند. ما از مردم عراق، اردن، لبنان، سوریه، مصر، یمن، خلیج، تونس، الجزایر، لیبی، ایران، سودان، ترکیه، پاکستان، افغانستان و سایر نقاط جهان می خواهیم به سمت مرزهای فلسطین اشغالی حرکت کنند.»

چند تن از علمای طرفدار جهاد، هنگامی که به دلیل دیدگاه‌هایشان در مورد دعوت عبیده مورد توجه قرار گرفت، آن را به ‌عنوان «ندای مهم برای کمک» در پرتو شریعت اسلامی نامیدند.

محققی از طریق به تلفون به شرط ناشناس ماندن نامش گفت: «وقتی یک سازمان جهادی احساس می‌کند که دیگر نمی‌تواند در برابر دشمن از خود دفاع کند و از هموطنان مسلمان کمک می‌خواهد، این امر به واجب شرعی استناد می‌کند و عملاً حمایت را واجب می‌کند.»

جدای از بیانیه‌های رسمی گروه‌های شبه‌نظامی، اعم از منطقه‌ای و جهانی، در حال حاضر بحثی در کانال‌های ارتباطی رمزگذاری‌شده آن‌ها در مورد حمله احتمالی زمینی اسرائیل به غزه در جریان است.

اکثر کاربران از این ایده حمایت می کنند و آن را “فرصتی” برای به دام انداختن نیروهای زمینی اسرائیل در یک جنگ چریکی شهری می دانند. سایت های ارتباطی استدلال می کنند که این ایده از نظر دانش منطقه، شبکه تونل ها در سراسر غزه، پشتیبانی محلی و تسلیحات پیشرفته به نفع گروه های القسام خواهد بود.

تعداد کمی از کاربران همچنین به عراق اشاره کردند که در آن نیروهای آمریکایی توسط گروه های شبه نظامی سنی و شیعه در مراکز شهری بزرگ مانند بغداد و فلوجه “به دام” افتاده بودند.

یکی از کاربران به زبان پشتو در این مورد نوشته بود که «آنها (اسرائیل) اگر واقعاً می خواهند کار حماس را یکسره کنند، باید حملات زمینی را آغاز کنند. و این بهترین فرصت را برای حماس فراهم می کند تا گردن دشمن را بشکند.»

برخلاف بسیاری از سازمان‌های شبه‌نظامی در منطقه که از حملات حماس حمایت می‌کنند و آن را ستایش می‌کنند، (داعش) در سطح رسمی، حضور کمرنگی داشتند.

برجسته‌ترین رسانه وابسته به دولت اسلامی استان خراسان (ISKP)، بنیاد العظیم نیز در کمال تعجب نسبت به این موضوع سکوت کرد. این گروه به طور مکرر بیانیه های مکتوب و شنیداری را در مورد تعدادی از موضوعات منتشر می کند – به عنوان مثال، زمانی که هتک حرمت به قرآن در اروپا اتفاق افتاد، بنیاد العظیم طوفان رسانه های اجتماعی را به راه انداخت و از غرب انتقاد می نمود.

در مقابل، در این مناسبت، بنیاد العظیم تنها یک ترجمه پنج صفحه ای به زبان پشتو از سرمقاله النباء در 22 اکتبر منتشر کرد که به فهرستی از راه های کمک به مردم فلسطین اختصاص داشت – نه حماس!!

از سوی دیگر، دیگر نهادهای رسانه ای غیررسمی طرفدار داعش مانند رسانه مبارز و الحدید، پوسترها، اینفوگرافیک ها و یادداشت های صوتی را در مورد جنگ جاری منتشر کرده اند.

بیشتر این مطالب تبلیغاتی ترجمه ای به زبان های فارسی و پشتو از موضع دولت اسلامی در قبال حماس و دیگر سازمان های مبارز فلسطینی است. به دلیل دشمنی این گروه با ایران، عمدتاً، بحث اصلی آنها این است که حماس نماینده اخوان المسلمین و ایران است.

مهمتر از آن، برخی از حامیان داعشی در شبکه های اجتماعی مختلف، ضمن اظهار نظر در مورد حمله انتحاری در سرپل در ولایت بغلان که در 13 اکتبر یک مسجد شیعیان را هدف قرار داد، این حمله را انتقام از حمایت ایران از حماس در طول درگیری جشن گرفتند.

سرانجام، بلافاصله پس از شروع حملات به رهبری حماس، برخی از مبلغان داعشی به صورت آنلاین یک کمپین دروغ پراکنی را با هدف ربودن حملاتی که توسط دیگر گروه های شبه نظامی فلسطینی انجام می شد، آغاز کردند.

به طور مفصل، چنین مبلغان شروع به پخش تصاویری از شبه نظامیان ادعایی داعش در غزه کردند که در جریان عملیات انجام شده علیه سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی کشته شده بودند.

این تصاویر توسط دیگر شاخه های دولت اسلامی گزارش نشده و تنها توسط حساب های طرفدار داعشی گزارش شده است. علاوه بر این، نمی توان به طور مستقل ارزیابی کرد که آیا چنین تصاویری واقعی هستند یا خیر.

خراسان دایری

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x