براساس گزارش شورای امنیت، 20 گروه تروریستی در افغانستان درحال فعالیت هستند

در حالی که طالبان علناً بر این عقیده هستند که هیچ گروه تروریستی خارجی در افغانستان به جز داعش شاخه خراسان وجود ندارد، کشورهای عضو شورای امنیت گزارش داده اند که تقریباً 20 گروه تروریستی در این کشور فعال هستند که تحت حمایت طالبان و با نظارت اداره استخبارات از آزادی عمل برخوردارند.

کشورهای عضو شورا این گروه ها را به عنوان یک تهدید جدی برای منطقه ارزیابی کرده اند.

براساس گزارش، طالبان رویکرد ثابت و مؤثری در قبال گروه های تروریستی خارجی ندارند.

یکی از کشورهای عضو گزارش داده است که در اوایل سال 2023، رئیس اداره استخبارات، عبدالحق واثق، با رهبران این گروه ها ملاقات کرده و سه گزینه را به آنها پیشنهاد کرده است:

  • پیوستن به نیروهای مسلح طالبان
  • خلع سلاح و اسکان مجدد در کمپ ها در مناطق مرکزی افغانستان
  • یا خروج از کشور

روابط طالبان افغانستان با تحریک طالبان پاکستان نزدیکترین رابطه است. طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان را تهدیدی برای افغانستان نمی دانند، بلکه آن را بخشی از نظام امارت اسلامی می دانند. چندین کشور عضو ارزیابی کردند که، در حالی که طالبان پناهگاه امن و کمک های مادی و لجستیکی به تحریک طالبان پاکستان ارائه کردند، این گروه مستقیماً از عملیات تحریک طالبان علیه پاکستان حمایت نکرده اند.

ارزیابی ها در مورد اینکه آیا اقدام طالبان افغانستان منعکس کننده یک سیاست استراتژیک است یا جانبداری و تعهدات رهبران به صورت انفرادی می باشد، متفاوت بود. بر اساس گزارش ها، طالبان از برخی گروه های تروریستی در عملیات علیه داعش و جبهه مقاومت ملی استفاده می کنند.

براساس این گزارش، قدرت تخمینی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان بین 4 هزار الی 6 هزار جنگجو است که عمدتاً در ولایات شرقی ننگرهار، کنر، لوگر، پکتیکا، پکتیا و خوست مستقر هستند. رهبر آن، مفتی نور ولی محسود و معاون آن قاری امجد علی، به ترتیب در ولایات پکتیکا و کنر مستقر هستند.

از زمان اتحاد مجدد با چندین گروه انشعابی، تحریک طالبان پاکستان پس از پیروزی طالبان در افغانستان، در صدد است تا کنترل قلمرو پاکستان را دوباره بدست بگیرد.

جماعت الاحرار حتی پس از ادغام در تحریک طالبان در سال 2020 به عنوان یکی از فعال ترین گروه ها، تا حدودی استقلال خود را حفظ کرده است. از زمان اعلام رسمی پایان آتش بس در 28 نومبر 2022، تحریک طالبان پاکستان بیش از 100 حمله را علیه پاکستان انجام داده است. جماعت الاحرار مسئولیت مرگبارترین حمله به مسجد مجتمع پولیس پیشاور در 30 جنوری 2023 را بر عهده گرفت که در آن 84 نفر کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان بر اهداف با ارزش در مناطق مرزی و اهداف نرم در مناطق شهری متمرکز است. یکی از کشورهای عضو شورا گزارش داد که اعضای القاعده به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در کمپ های آموزشی بمب گذاران انتحاری در ولایت کنر آموزش و راهنمایی های ایدئولوژیک ارائه می کردند.

علاوه بر این، گزارش شده است که چندین شهروند افغان و جنگجویان طالبان نیز به این گروه پیوستند. یکی از کشورهای عضو ارزیابی کرد که توانایی تحریک طالبان با جاه‌طلبی‌های آن مطابقت ندارد، زیرا قلمروی را کنترل نمی‌کنند و جذابیت عمومی در مناطق قبیله‌ای ندارند.

کشورهای عضو شورای امنیت نگرانند که تحریک طالبان پاکستان در صورت ادامه داشتن یک پایگاه عملیاتی امن در افغانستان به یک تهدید منطقه ای تبدیل شود.

برخی از کشورهای عضو نگرانی داشتند که ممکن است که این گروه منطقه امنی ایجاد کنند که تحت آن طیفی از گروه های خارجی ممکن است فعالیت کنند یا حتی با هم متحد شوند و از کنترل طالبان افغانستانی، خود را جدا کنند. چندین کشور عضو تمایل و ظرفیت طالبان برای مهار تحریک طالبان را محدود ارزیابی کردند، یکی از آنها بیان کرد که با توجه به چالش‌های دیگری که طالبان افغانستان مواجه هستند، در حال حاضر برای طالبان، مهار این گروه مشکل بزرگی خواهد بود.

برآوردهای کشورهای عضو از قدرت جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان (ETIM/TIP) بین 300 تا 1200 جنگجو متفاوت است. کشورهای منطقه گزارش دادند که جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان به دستیابی به سلاح و ایجاد پایگاه های جدید در افغانستان ادامه داده اند. عبدالحق و برخی از اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان گزارش شده است که در سال 2022 پاسپورت و اسناد هویتی افغانستانی (تذکره) دریافت کردند که امکان نفوذ احتمالی آنها به کشورهای همسایه را فراهم می کند.

این گروه به طور فعال دامنه عملیات خود را گسترش داده است و پایگاه های عملیاتی و تسلیحاتی را در ولایت بغلان ایجاد نموده و در عین حال حضور خود را در ولایات بدخشان، تخار، کندز، بغلان، لوگر و سرپل حفظ کرده است. جنگجویان جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان از طالبان در مبارزه با عناصر ضد طالبانی حمایت می کنند.

اگرچه جنبش اسلامی ازبکستان از قدیم الایام با القاعده همسو بوده است، اما برخی از کشورهای عضو گزارش دادند که جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان پیوندهایی با داعش شاخه خراسان ایجاد کرده است، به طور مشترک پوسترهای تبلیغاتی منتشر می کند و برخی از اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان به عملیات های داعش می پیوندند.

یکی دیگر از کشورهای عضو گزارش داد که جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان بمب گذاران انتحاری را برای گروه داعش آموزش می دهند. این مسئله برای طالبان نگران کننده شده است.

جنبش اسلامی ازبکستان 150 تا 550 جنگجو دارد که توسط امیر جدیدشان ماماسولی ساماتوف (با نام مستعار الیاس ابوعلی) که یک تبعه ازبکستانی می باشد رهبری می شود. خطیبه امام البخاری تقریباً 80 تا 100 جنگجو به رهبری دل شاد دخانوف در ولایات بادغیس، بدخشان، فاریاب و جوزجان دارد، در حالی که گروه جهاد اسلامی به رهبری ایلیمبک ماماتوف در بدخشان، بغلان، کندز و تخار با 200 تا 250 عضو حضور دارد. کشورهای عضو، خطیبه امام البخاری و گروه جهاد اسلامی را تابع طالبان ارزیابی کردند. با این حال، جنبش اسلامی ازبکستان، با توجه به فرصت‌طلبی بیشتر، منتظر خواهد ماند تا داعش شاخه خراسان در افغانستان قوی‌تر شود.

چندین کشور عضو، نظارت دقیق بر تحریک طالبان تاجیکستان را توصیه کردند که در ماه جون 2022 تشکیل شد و هدف آن برقراری حکومت شرعی در تاجیکستان و سرنگونی دولت سکولار تاجیکستان است. این گروه حدود 140 جنگجو دارد که شامل اتباع تاجیک و تاجیک های افغانستانی است که در ولایات شمالی افغانستان مستقر هستند. یکی از کشورهای عضو گزارش داد که این گروه زیر چتر جماعت انصارالله مشغول به فعالیت بوده اند.

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x